رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز: بخش عمده‌ای از کفش‌های موجود در بازار قاچاقی وارد می‌شود

تهران (پانا) - واردات قانونی کفش به کشور 35 میلیون دلار اعلام شده است اما آن گونه که رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز می‌گوید آمار رسمی سازمان جهانی اقتصاد از واردات کفش قاچاق به ایران به میزان 520 میلیون دلار حکایت دارد و این به این معنا است که باقی واردات کفش به صورت قاچاق انجام شده و در گمرک ثبت نمی‌شود.

کد مطلب: ۸۲۳۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز: بخش عمده‌ای از کفش‌های موجود در بازار قاچاقی وارد می‌شود

به گزارش صداوسیما ،صادق نجفی در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب پس از شنیدن مشکلات صنعت کفش گفت: پس از سفر رئیس جمهور به تبریز و بازدید از بازار کفش تاکنون چندین مشکل صنعت کفش مرتفع شد که واردات مواد اولیه از جمله این مشکلات بود.

رئیس سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی در پاسخ به درخواست شجری رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران برای انتقال واحدهای تولیدی کفش از پایتخت به شهرک‌های صنعتی و تسهیل این جابجایی گفت: اگر چه این جابجایی و تسهیل در انتقال تولیدکنندگان کفش به شهرک‌های صنعتی ابلاغ شده است ، فردا(یکشنبه) تاخیر در اجرای این ابلاغ را پیگیری می‌کنم و در هر نقطه از سراسر کشور واحد‌های تولیدی کوچک را در صورت نیاز به فعالیت در شهرک های صنعتی حمایت می‌کنیم.

نجفی با اشاره به تقاضای حدود 240 واحد تولیدی کفش برای حل مشکل نقدینگی اظهار کرد:‌ به 200 واحد تولیدی پاسخ داده شده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی گفت: کفش از جمله مشاغل اشتغالزای کشور است ولی ماشین‌آلات تولید کفش قدیمی و به روز نیست و وجود مواد اولیه غیر مرغوب از جمله مشکلات این صنعت است.

واردات سالانه 35 میلیون دلار کفش به کشور

محمد عرب رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران از میهمان حضوری برنامه تیتر امشب به 35 میلیون دلار واردات کفش اشاره کرد و گفت: تعرفه واردات کفش حدود 53 درصد است در حالی که برای حمایت از تولید کفش ایرانی پیشنهاد می‌کنیم پایه صادراتی به بیش از 100 دلار برای هر جفت کفش افزایش یابد.

عرب به کم‌اظهاری وارد کنندگان کفش در مبادی گمرک و سوء استفاده از بی اطلاعی گمرک از قیمت اولیه در مبدا اشاره کرد و گفت: برای تامین نیاز کفش کشور به واردات نیاز نداریم.

عرب به مشکلاتی از جمله قوانین دست و پاگیر، سربار بودن ارزش افزوده بر تولید داخلی، مالیات بر ارزش افزوده و ترخیص مواد اولیه در گمرک اشاره کرد و افزود: برای حل مشکلات صنعت کفش کشور کمیته‌ای با قدرت اجرایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود.

450 میلیون جفت کفش توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز نیز در این برنامه گفت: 400 تا 450 میلیون جفت کفش در کشور تولید می‌شود که اگر تولیدکنندگان رو به مکانیزه شدن بیاورند این آمار افزایش می‌یابد.

او گفت: شرایطی که در کشور ما حاکم است در مقابل و در خلاف تولید است و نهادها و سازمان‌هایی مانند شهرداری‌ها، بیمه‌ها و مالیات بر ارزش‌افزوده و سیستم بانکی، مشکلاتی برای تولید کنندگان بوجود آوردند که واقعا در این شرایط سخت، تولید کنندگان جهاد می‌کنند و متاسفانه هیچ گونه امکاناتی در اختیار تولید کنندگان قرار نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت: بیش از 80 د رصد از تولید کنندگان (بنگاه های کوچک) تعطیل هستند و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور مواد اولیه در اختیار تولید کنندگان قرار نمی‌گیرد.

شجری با بیان اینکه درتهران بالغ بر 50 هزار نفر در این شغل اشتغال دارند، گفت: کارگاه‌ها برای اینکه بتواند مواد اولیه وارد کنند باید گشایش اعتبار کنند و برای اینکار 30 درصد قرارتضمین می‌خواهند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت: ما بایداین صنعت را ساماندهی کنیم و امکان انتقال واحدهای صنفی به خارج از تهران نیزفراهم شود.

او گفت: تلاش‌های زیادی انجام شده تا این واحدها به قرچک ورامین منتقل شود که فعلابا برخی از مشکلات روبرو هستیم.

واردات کفش به کشور حرام شرعی اعلام شود

شجری افزود: برای تولید 400 جفت کفش از ابتدای تولید تا انتها برای هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و اصلا واردات کفش در کشور ضرورت ندارد و طبق فرموده رهبری کالایی که مورد نیاز کشور نیست واردات آن به کشور حرام شرعی است.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت: اکثر کفش‌های وارداتی عمدتا تاریخ گذشته و قیمت آن بین 50 تا 60 دلار است.

شجری گفت: آمار رسمی واردات کفش به گمرک کشور 34 یا 35 میلیون دلار است که آمار رسمی سازمان جهانی اقتصاد واردات کفش قاچاق به ایران را بالای 520 میلیون دلار اعلام کرده است و این به معنی آن است که باقی آمار قاچاق است که در گمرک ثبت نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار