وزیر ارشاد: نیاز به نظریه پردازی بیشتر در حوزه معارف قرآنی داریم

تهران(پانا) – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن کریم بر ضرورت گسترش نظریه پردازی در حوزه معارف اسلامی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۲۲۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارشاد: نیاز به نظریه پردازی بیشتر در حوزه معارف قرآنی داریم

مراسم افتتاحیه بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عصر امروز 29 اردیبهشت 97 با حضور فعالان قرآنی سراسر کشور در سالن همایش های یاس تهران برگزار شد.

سیدعباس صالحی در این مراسم با اشاره به کارنامه 40 ساله فعالیتهای قرآنی در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: حرکتهای قرانی جامعه ایران در این 40 سال قابل مقایسه با حتی چند قرن قبل از آن نیست. جحم پرداختن به موضوعات قرآنی بزرگ، قابل توجه و در خور امتنان است. نمایشگاه قرآن کریم یکی از این اتفاقات است که امروز وارد بیست و ششمین سال آن می شویم .

وی افزود: این نمایشگاه منحصر به تهران نیست و ماه رمضان فرصتی فراهم می کند تا این فعالیتها در کل کشور دیده شود. در ماه رمضان کل ایران نمایشگاه قرآن می شود. این نمایشگاه فرصتی برای دیده شدن تکامل حوزه های قرآنی است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی نیازهای روز جامعه ایران در حوزه قرآنی گفت: ما نیاز داریم اتفاقات بیشتر و بهتری در این حوزه بیفتد و نیاز داریم به گام های خود شتاب بیشتری دهیم. نخست ما نیاز به نظریه پردازی بیشتر در حوزه قرآنی داریم .شتاب ما در استفاده از گوهرها و علوم قرآنی کافی نیست. فرصتهایی که در خصوص انس لفظی با قرآن مهیا می شود بسیار ارزشمند است اما اگر می خواهیم در فضای معرفتی داخل و خارج از کشور تاثیرگذار باشیم حوزه های نظریه پردازی قرآنی باید توسعه و عمق بیشتری پیدا کند. باید حرفهای قرآنی ما در دنیا مکرر ترجمه و خوانده شود تا دنیا احساس کند می تواند معارف قرآنی را از ایران بخواند.

صالحی ضرورت دوم در حوزه قرآنی را گسترش مناسبات وجودی قرآنی برشمرد و گفت: باید سطح ارتباط را از ارتباط لفظی به ارتباط ذهنی و عقلی و سپس به سطح ارتباط وجودی و هستی شناسانه ارتقا دهیم. انگاه خواهیم دید تلاوت قرآن چقدر بر ایمان ما می افزاید.

نکته سوم در گفته های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش هنرهای قرآنی بود که در خصوص آن گفت: هنرهای قرآنی از حوزه هایی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

صالحی جمع بندی کرد نظریه پردازی قرآنی ، مناسبات وجودی با قرآن و هنرهای قرآنی می تواند سه رویکرد مهم در حرکت های قرآنی ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 29 اردیبهشت تا 14 خرداد 97 در مصلای امام خمینی تهران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار