سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: تحقق اهداف سند تحول منوط به هماهنگی همه بخش‌های آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت که سند تحول استلزامات و زیرنظام‌هایی دارد و تحقق اهداف آن منوط به هماهنگی همه بخش‌های آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۸۲۲۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: تحقق اهداف سند تحول منوط به هماهنگی همه بخش‌های آموزش و پرورش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حیدر تورانی با اشاره به خیل عظیم مخاطبان وزارت آموزش و پرورش گفت: تحقق اهداف سند تحول نیاز به همکاری و هماهنگی همه بخش‌های این نهاد آینده ساز دارد.

وی افزود: همه ما در یک مجموعه هستیم و باید بیشتر با هم همفکری و هماهنگی داشته باشیم. نه مانند جزایری پراکنده و جدا از هم. سند تحول استلزامات و زیرنظام‌هایی دارد و تحقق اهداف آن منوط به هماهنگی همه بخش‌های آموزش و پرورش است.

تورانی ادامه داد: همه ما یک تیم هستیم و در تیم فعالیت یک یا دونفر فایده ای ندارد. زمانی ارزش دارد که همه همراه و هماهنگ و با هم حرکت کنند. همانگونه که در یک تیم کوهنوردی، موفقیت تیم را نفر آخر رقم می زند و یک نفر نمی‌تواند خود را با سرعت به قله برساند و پرچم تیم را به اهتزاز درآورد.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: برنامه درسی ملی آماده شده، اما آموزش معلمان جایش خالی است. بهترین محتوا اگر به دست معلم ضعیف بیافتد، ضایع می‌شود. در صورتی که معلم توانمند و با تکیه بر تجارب خود بخوبی جای نقص کتاب را پر می‌کند.

وی تاکید کرد: نکته دیگر مثبت اندیشی است. باید قدر داشته هایمان را بدانیم و اجازه ندهیم کمبودها ما را دلسرد و ناامید کند.

تورانی افزود: چند استراتژی را در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی ماندگاری محتواهای آموزشی و تربیتی و دیگری پایدارسازی کتاب است. گاه سوال می‌شود آیا لازم است کتاب‌ها هرساله تجدید چاپ شود؟ در حالی که برخی کشورها از یک کتاب چند سال استفاده می‌کنند و این امر علاوه بر اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی است که موجب صرفه جویی کلانی نیز می‌شود. سالانه چقدر از جنگل‌ها برای تولید کاغذ نابود می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه مدیریت سبز مطرح است. در مدیریت سبز اول زمین و توجه به محیط زیست مطرح می‌شود، بعد مردم و بعد سود.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: پس از استقرار کامل نظام 3-3-6 و پایان تالیف کتب پایه دوازدهم، باید تنفسی اعلام شود و اجازه داد سیستم نفسی تازه کند. باید درها را باز کرد و اجازه داد صاحبان فکر و اندیشه بیایند، از تجارب و نظراتشان استفاده شود. یک فرصت وآرامشی پدید می‌آید که می‌توانیم به پایداری محتواها بیاندیشیم. اهداف حوزه‌های مختلف یادگیری را بنویسیم. درصورت نیاز برنامه درسی را اصلاح کنیم. آموزش معلمان و مدیران برای توسعه و تعمیق آنچه باید انجام گیرد و نشده، بعد به سراغ انطباق کتب با سند تحول بنیادین برویم.

وی افزود: ماهیت آموزش و پرورش به گونه ایست که نتایج طرح‌ها و برنامه دیر مشخص می‌شود. پس از 12 سال که آنهم راه بازگشتی وجود ندارد. باید نگاه تغییر کند. تزریق منابع حلال مشکل نیست و باید به مدیریت «فرایندی» روی آورد. مدیریت نقش عمده ای در حل مشکلات دارد. میزی را در نظر بگیرید که 10 دانش آموز اطراف آن را گرفته و می‌خواهند از درگاهی عبور دهند که امکان پذیر نیست، اما مدیر می‌گوید همه کنار بروند و فقط 2 دانش آموز آن را گرفته و از عرض وارد شوند، مسئله حل می‌شود. خیلی چیزها با تغییر جهت و نگاه تغییر می‌یابد. روش های سنتی تاریخ مصرفشان گذشته و باید به روش‌های جدید بیاندیشیم.

تورانی گفت: اگر اشتباهی رخ داده بپذیریم. عذرخواهی شجاعت می‌خواهد و کسر شان ندارد. همه دست به دست هم بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم تا انشاالله همه اهداف سند تحول محقق شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار