نیویورک تایمز: آمریکا خواهان مذاکره مجدد با ایران است اما توان تقاضا ندارد

تهران (پانا) - مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی قرار است روز دوشنبه سیاست‌های جدید ایالات متحده برای محدود کردن ایران را حول محورهایی که در حال حاضر متحدان اروپای‌ اش آنها را رد کرده‌اند اعلام کند که به نظر می رسد او به دنبال راهی برای جلب رضایت متحدان اروپایی برای مذاکره مجدد با ایران است.

کد مطلب: ۸۲۲۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
نیویورک تایمز: آمریکا خواهان مذاکره مجدد با ایران است اما توان تقاضا ندارد

به گزارش نیویورک تایمز، از جمله محورهای مورد نظر پمپئو که در حالی حاضر اروپا آنها را رد کرده است می‌توان به وادار کردن ایران برای مذاکره مجدد که تهران را از هر گونه تولید سوخت هسته‌ای برای همیشه منع می‌کند اشاره کرد.

در همین حال، پمپئو انتظار دارد که کشورهای دیگری را وارد این مذاکرات کند. ممکن است او امیدوار است که کشورهای دیگر مانند ژاپن یا کشورهای عربی که در مذاکرات منجر به توافق سال 2015 که دونالد ترامپ 10 روز پیش از آن خارج شد، حضور نداشتند در این مسیر به او کمک کنند.

اما به نظر نمی‌رسد که استراتژی جدید مذاکراتی رئیس جدید دستگاه دیپلماسی آمریکا مورد استقبال قدرت‌های اروپایی که با اقدام دونالد ترامپ مخالف هستند و این روزها نیز تلاش می‌کنند تحریم‌های آمریکا را برای شرکت‌های اروپایی که با ایران در حال تجارت هستند، لغو کنند، قرار بگیرد.

برنامه جدید پمپئو به دنبال مذاکرات تازه‌ای است که تحریم‌های قوی‌تر و طولانی‌تری را پذیرد؛ محدویت‌هایی در مورد آزمایش‌های موشکی، محدودیت در فعالیت‌های ایران در منطقه یا دولت سوریه .

کارشناسان می‌گویند آنها همچنین در حال تلاش برای اعمال تحریم‌هایی در مورد فعالیت‌های سایبری تهران از ترس آنکه ایران در حملات به بانک‌ها و موسسات مالی واکنش نشان دهد، هستند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود سخنرانی روز دوشنبه پمپئو در راستای کاهش اختلاف با اروپا باشد.

بریایان هوک، یکی از برنامه‌ریزان وزارت امور خارجه آمریکا که در مذاکرات ناموفق با بریتانیا، آلمان و فرانسه حضور داشت، می‌گوید‌: «به نظرم این متعادل‌تر است که بگوییم اشتراکات ما با اروپا به مراتب بیشتر از اختلافات است.»

هوک با کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران مخالف است و آن را یک شانس برای دیپلماسی می‌داند.

او می‌گوید: «خواهیم دید، در ماه‌های آینده، به عنوان یک شانس برای توسعه تلاش‌های ما و کار با کشورهای زیادی که نگرانی‌های مشترک درباره عدم اشاعه، ترورسیم و جنگ‌های داخلی در منطقه دارند،‌شکل خواهد گرفت و ما بسیار بسیار زیاد به دیپلماسی امیدوار هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار