رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل:

اصفهان ، ایران کوچک و سرزمین میراث ناملموس ایران

اصفهان (پانا) - رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به گردشگری خلاق، آن را یک رویکرد نوین در سراسر جهان معرفی کرد.

کد مطلب: ۸۲۲۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
اصفهان ، ایران کوچک و سرزمین میراث ناملموس ایران

رضا روحانی گفت: بر اساس این رویکرد می‌توان بخشی از زوایای کمتر شناخته شده یک منطقه را در قالب یک پکیج جدید تعریف کرد، خلاقیت نیز به آن معناست که محورهایی از جامعه را تعریف و معرفی می‌کنید که همواره بالقوه بوده اما بالفعل تعریف نشده است.

وی ادامه داد: به طورمثال زمانیکه یک تور گردشگر خارجی وارد اصفهان می‌شود، برنامه معمول گردشگری به این صورت است که به میدان نقش جهان و بازدید از بناهای تاریخی رفته و بعد برای ناهار به رستوران مشخصی رهسپار شده و در نهایت درهتل عباسی و یا هتل کوثر اقامت کرده و برنامه تمام می‌شود.

روحانی تصریح کرد: این درحالی است که هیچ کدام از این افراد برای معرفی شیوه درمان بر اساس طب سنتی که ریشه‌دارترین شیوه درمان در علم پزشکی ایران است و بیشتر آن به قوم یهود در محور جویباره اصفهان باز می‌گردد نپرداختند، درحالیکه این کار را می‌توان در قالب یک فعالیت به پکیج گردشگری تبدیل کرده، مخاطب مورد نظر را یافته و تور ویژه‌‌ای برای آن تعریف کنند.

وی به مشاغل سنتی اصفهان اشاره کرد و گفت: در گردشگری خلاق می‌توان این مشاغل را در قالب کارگاهی به گردشگران نشان داد تا با چگونگی ساخت و تولید از نزدیک آشنا شده و حتی گردشگر نیز در ساخت این صنایع مشارکت داشته باشد.

وی با اشاره به شکل‌گیری گردشگری نسل سومی در دنیا با نام گردشگری فرهنگی، گفت: در گذشته بازدید از موزه و یا تفریح در کنار دریا برای گردشگران مهم بود، اما امروزه گردشگر به دنبال برقراری ارتباط با فرهنگ است و سعی می کند با مردم یک جامعه تعامل زیست‌گونه داشته باشد.

وی ادامه داد: گردشگری خلاق به این معنی است که به جای اینکه گردشگران را به موزه‌ها ببریم و نحوه زندگی اجداد خود را به آنان نشان دهیم با یک ساز و کار جدید، یک گروه خارجی را به نزد عشایر بختیاری و قشقایی برده و اجازه دهیم تا به مدت یک هفته با آنان زندگی کنند و از نزدیک نوع رفتار و نحوه زندگی آنان آشنا شوند، صنایع دستی آنان را یاد گرفته و در ساخت آن مشارکت کنند.

روحانی با اشاره به تعریف محورهای گردشگری جدیدی که در گذشته اصلا به آنها توجهی نشده است، تصریح کرد: از این پتانسیل‌ها فراوان در کشور ما وجود دارد که بخش عمده آن در فرهنگ عامه جای می‌گیرد، که با شناخت و پیاده‌سازی آنها در جامعه می‌توانیم در بازتعریف آنان نقش موثری را ایفا کنیم.

وی به گردشگری طبیعت و گردشگری معدنی اشاره کرد و اظهارداشت: این نوع گردشگری در گذشته وجود نداشته و برای مخاطبی که به حوزه زمین شناسی و معدنی آشنا باشد جالب است که در محل نائین محل برخورد تو دو صحفه تکنونیک و یا گسل و یا معدنی که شرایط خاصی را دارد را مشاهده کند، این کار نیازمند کسی است که در زمین شناسی اطلاعات کافی داشته باشد و بتواند چنین توری را تعریف و پایه‌ریزی کند.

وی افزود: اگر اینگونه به قضیه نگاه کنیم، پتانسیل فراوانی در ایران وجود دارد، در اصفهان نیز به دلیل اینکه از شرایط خاصی اقلیمی و فرهنگی برخوردار است این ظرفیت‌ها به صورت بالقوه وجود دارد، که این ظرفیت‌ها شامل مشاغل سنتی، صنایع دستی، لهجه‌های مختلف، آداب و رسوم، غذا و اقلیم است؛ تمام اینها محورهایی است که برای گردشگری خلاق می‌توان تعریف کرده، به آن پرداخت و برای جذب توریست خارجی و ارزآوری و تولید ثروت تلاش کرد.

وی با اشاره به همایش" گردشگری با تکیه بر میراث ناملموس"، تصریح کرد: اصفهان پایگاه میراث ناملموس است به همین منظور تلاش شد تا در این برنامه به ظرفیت‌های این حوزه از دیدگاه کارشناسان و متخصصان پرداخته و بحث گردشگری خلاق، میراث ناملموس وچگونگی ارتباط آنان را مورد بررسی قرار گیرد و در کنار آن به بررسی چند تجربه در حوزه گردشگری خلاق پرداخته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار