تشریح وضع جمعیتی کشور ۴ سال پس از ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری

علی کُرد، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس وضعیت جمعیت کشور پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی در سال 93 را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۲۲۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
علی کُرد، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود

علی کُرد در گفت‌وگو با پانا در آستانه روز ملی جمعیت با اشاره به رشد جمعیت کشور پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری در سال 93 گفت: مقام معظم رهبری در سال 93 سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کرد و نهادهای مختلف برنامه‌های خود را در این راستا تهیه کردند که اکنون لازم الاجراست و همه نهادها از سیاست‌های جمعیتی حمایت کردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد جمعیت بر اساس نتایج سرشماری سال 95 گفت: براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩٥ میزان باروری کل ایران رقمی برابر با 2.1 فرزند محاسبه شده است که این شاخص براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩٠ برابر 1.8 فرزند محاسبه شده بود و این رشد مشهود است.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی و تغییرات سیاسی و مدیریتی در کشور طبیعی بود که سیاست‌های افزایش جمعیت در دستور کار بخش‌های مرتبط با این موضوع قرار گیرد، به نحوی که در دهه ۶۰ شاهد رشد ۳ درصدی جمعیت کشور بودیم و این موضوع سیاست‌گذاران بهداشتی کشور را بر آن داشت که به منظور کاهش موارد مرگ و میر در کشور سیاست کاهش آهنگ رشد جمعیت و کاهش و تحدید موالید را در پیش بگیرند. در ابتدای دهه ۷۰ قانون تنظیم خانواده تصویب شد که در پی اجرای این قانون شاهد کاهش نرخ رشد جمعیت به کمتر از ۱.۲ بودیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست‌های جدید جمعیتی برنامه‌ای فرابخشی است و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها باید در این خصوص همکاری کنند، گفت: در سیاست‌های جدید جمعیتی نه افراط دهه ۶۰ در افزایش جمعیت صحیح است و نه سقوط نرخ رشد جمعیت و باید در این زمینه تدبیری اتخاذ شود تا جامعه و به خصوص نخبگان را در پذیرش ضرورت ارتقای نرخ رشد جمعیت متقاعد کند.

وی با تأکید بر اینکه اکنون رشد جمعیت در ایران منفی نیست، گفت: طبق آمار سالانه یک میلیون جمعیت به کشور اضافه می‌شود و اکنون تعادل در جمعیت وجود دارد اما پیامد این اتفاق این است که جمعیت از حالت جوان بودن خارج شده و به سمت سالخوردگی می‌رود به طوری که پیش‌بینی شده است در سال 1430 میزان 15 درصد جمعیت کشور بالای 65 سال خواهد رسید.

کُرد، با بیان اینکه کاهش جمعیت جوان در کشور چالش‌هایی به دنبال دارد، گفت: میزان جمعیت یا نرخ بالای رشد جمعیت بدون سیاستگذاری‌ های لازم در حوزه‌ هایی مانند آموزش، بهداشت و اقتصاد می ‌تواند زمینه ‌ای برای چالش ‌های راهبردی باشد و تنها کاری که مسئولان در این راستا می‌ توانند انجام دهند، این است که به مردم کمک و شرایط زندگی را برای آنها تسهیل کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در راستای افزایش جمعیت در کشور باید به مسایل بهداشتی، رفاهی، اشتغال و تأمین نیازهای اقتصادی مردم توجه شود تا مردم برای این موضوع ترغیب شوند.

سیاست‌های کلی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ از سوی مقام معظم رهبری در ۱۴ بند ابلاغ شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار