کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در تهران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مذاکره می‌کند

تهران (پانا) - کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در سفر به تهران با مقام‌های دولتی ارشد ایران درباره تلاش اتحادیه اروپا برای دست یابی به راه حل هایی برای دور زدن تحریم های آمریکا از جمله پرداخت پول صادرات نفت ایران به صورت مستقیم مذاکره خواهد کرد.

کد مطلب: ۸۲۲۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در تهران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مذاکره می‌کند

به گزارش رویترز، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به دنبال آن است که مقام‌های دولتی ارشد ایرانی را متقاعد کند که اتحادیه اروپا تجارت با ایران را در زمان خروج آمریکا از برجام حفظ خواهد کرد.

میگل آریاس کانت، کمیسر انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا در دو روز آینده با پنج مقام ایرانی از جمله رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر نفت و وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد.

رهبران اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای 2015 به این اتفاق نظر رسیده‌اند که با تحریم‌هایی که آمریکا آنها را در پی خروج از توافق باز‌گردانده و همچنین ممنوعیت انتقال پول به بانک مرکزی ایران مقابله کنند.

یک مقام اروپایی اتحادیه اروپا در این باره به رویترز می‌گوید که هیچ عصای جادویی بیشتر از تلاش برای اینکه به ایران اطمینان داده شود، وجود ندارد.

او می‌افزاید: «‌این موضوع برای ما اهمیت زیادی دارد چراکه نشان می‌دهد تصمیم اتحادیه اروپا باقی ماندن بر این تعهد است.»

اروپا توافق را از این دید می‌نگرد‌ که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در مقابل رفع تحریم‌های اقتصادی متوقف کند اما دونالد ترامپ این توافق را بدترین توافق موجود می‌داند که د‌ر متوقف کردن ایران از دست‌یابی به موشک‌های بالستیک و نفوذش در سوریه، یمن، عراق و لبنان موفق نبوده است.

رویترز در این گزارش اشاره کرده است که کمیسیون اروپا به دولت‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است به منظور در امان ماندن از جرایم مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقدام به انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران بکنند.

بر اساس این گزارش، این «مستقیم‌ترین چالش» در برابر احیای تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام با ایران است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شده این اقدام که هدف آن دور زدن نظام مالی آمریکاست به شرکت‌های اروپایی اجازه خواهد داد هزینه‌های مربوط به صادرات نفت را به طور مستقیم به ایران پرداخت کنند و وجوه ایران در اروپا را به این کشور بازگردانند. مقام اروپایی می‌گوید جزئیات این طرح هنوز در دست بررسی است.

این مقام اتحادیه اروپا که مستقیماً در گفت‌وگوها برای اجرایی شدن این طرح مشارکت دارد گفت: «ژان کلود یانکر، رئیس کمیسون اروپا این پیشنهاد را به دولت‌های عضو مطرح کرده است. لازم است ما در خصوص نحوه تسهیل پرداخت‌های نفتی و بازگرداندن وجوه ایران در اتحادیه اروپا به بانک مرکزی ایران کار کنیم.»

وی همچنین گفته میگوئیل آریاس کانته، کمیسیونر انرژی اروپا در سفرش به تهران درباره این طرح با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد. پس از آن، تصمیم‌گیری در خصوص آن به عهده دولت‌های اتحادیه اروپا خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار