شادمهر راستین، عضو هیات داوران جشنواره حسنات مطرح کرد

جشنواره‌ها راه نجات فیلم‌های کوتاه در ایران

تهران(پانا) - شادمهر راستین عضو هیات داوران جشنواره فیلم کوتاه حسنات، از تاثیرات برپایی جشنواره ها و لزوم توجه به نمایش فیلم های کوتاه و نقش داوران جوان در ترویج فرهنگ فیلم دیدن و تغییر نگاه اشتباه مدیران سخن گفت.

کد مطلب: ۸۲۲۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره‌ها راه نجات فیلم‌های کوتاه در ایران

شادمهر راستین فیلمنامه نویس و عضو هیئت داوران جشنواره فیلم حسنات در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: به دلیل اینکه ما فضایی برای نمایش فیلم‌های کوتاه در ایران نداریم و یا خیلی این فضا کم است، جشنواره‌ها اهمیت زیادی برایمان پیدا می‌کنند. خصوصا وقتی تلویزیون هم فیلم کوتاه نمایش نمی‌دهد و مدیایی برای این کار اختصاص داده نشده است، جشنواره ها تنها فضایی هستند که ما می توانیم فیلم‌های کوتاه را ببینیم.

وی افزود: اگر جشنواره موضوعی باشد و به نوعی بخش خصوصی آن را مدیریت کند باز امکان بهتری دارد که فیلم‌های متنوع‌تری شرکت داده شود. برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها دوچندان بهتر است چون اصولا همه چیز در تهران متمرکز شده است و علاقه‌مندان به سینما در شهرستان‌ها فضای این ارتباط با فیلم کوتاه را از دست می‌دهند. بنابراین به غیر از موضوع و نحوه برگزاری جشنواره در اصفهان، شهری که زاون قوکاسیان، کارگردان و منتقد سینمایی، تفکری را در آن بنا نهاد، برپایی جشنواره خیلی می تواند خوب و تاثیرگذار باشد.

این فیلمنامه‌نویس تصریح کرد: خوشبختانه بعد از هفت دوره جشنواره، حسنات توانسته ارتباط خود را به خوبی با دانشجویان حفظ کند و به نظر می‌آید هر دوره در حال بهتر شدن است. اما مشکلی که وجود دارد این است که باید کاری بکنند خود مردم شهر اصفهان هم بتوانند فیلم‌ها را ببینند و بد نبود بعضی از سالن ها به اکران عمومی اختصاص پیدا می‌کرد و تبلیغ می‌شد تا مردم بیشتر از این فضای جشنواره استفاده می‌کردند و علاقمندی‌شان به فیلم کوتاه و این مدیا بیشتر شود.

وی درباره حضور داوران جوان اظهار کرد: ارتباط افراد با سینما به شکل‌های مختلف است که باعث شود آنها را درگیر سینما کند. سینما فقط حیطه فیلمسازی و تماشا کردن نیست و زوایای مختلف آن باید مورد توجه قرار بگیرد. قطعا این داوران جوان در سال‌های بعد خود مروجان سینما می‌شوند و من شخصا بیشتر به ترویج فرهنگ فیلم دیدن، فیلم هنری- ترکیبی و فیلم کوتاه دیدن از سوی این عزیزان توجه دارم و برایم ارزشمند است. این اتفاق در جشنواره می‌تواند در سال‌های بعد نیز ثمرات خودش را داشته باشد حتی اگر خدای ناکرده جشنواره‌ای برگزار نشود.

راستین خاطرنشان کزد: من یک چیزی از آموزش و پرورش اصفهان درباره جشنواره کودک شنیدم که خیلی برایم جالب بود؛ می‌گفتند فیلم‌هایی که شما نمایش می‌دهید شاید خانواده ها دوست نداشته باشند و ما بچه‌های‌مان را به دست شما نمی‌سپاریم، شاید این دوستان داوران جوان که مروجان سینما هستند این ذهنیت اشتباه را از مدیران برطرف کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار