آنچه دیشب در کازرون گذشت: از تجمع غیرمنتظره پس از منتفی شدن طرح انتزاع تا کشته و مجروح دادن برای نخستین بار

تهران (پانا) - شهرستان کازرون در هفته های اخیر شاهد تجمعاتی در واکنش به طرح تقسیمات کشوری بوده است،اما بر اساس گزارش ها شب گذشته برای نخستین بار این اعتراضات به خشونت کشیده و یک نفر کشته شد.

کد مطلب: ۸۲۲۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
آنچه دیشب در کازرون گذشت: از تجمع غیرمنتظره پس از منتفی شدن طرح انتزاع تا  کشته و مجروح دادن برای نخستین بار

شهرستان کازرون واقع در استان فارس در دو ماه گذشته شاهد اعتراضات به طرح جدید تقسیمات کشوری موسوم به «انتزاع کازرون» بوده است، طرحی که بر اساس آن این شهرستان شاهد جدائی منطقه «قائمیه» خواهد بود. این تصمیم موجب اعتراضات مردمی را فراهم آورد.

این تجمع در ابتدا در حمایت اعتراضات امام جمعه منطقه شکل گرفت. حجت الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون در بیست و هفتم فروردین ماه ضمن ابراز مخالفت خود با طرح تقسیم کازرون از دولت خواسته بود این طرح را منتفی کند.

خبرگزاری فارس به نقل از امام جمعه کازرون در همین باره نوشته است: «می‌گویند امام جمعه مردم را تحریک می‌کند، مگر می‌شود نوکری مردم را نکرد؟ رهبر انقلاب به ما گفتند ما هیچ شانسی به جز نوکری مردم نداریم.»

خرسند ادامه می دهد: «کازرون محل رشد من بوده و خود را نوکر مردم می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم و این مردم هستند که من را راهنمایی می‌کنند و با احترام به مردم همه مناطق شهرستان به ویژه برادران و خواهران قائمیه، همه این شهرستان را پاره‌تن خود می‌دانیم.»

امام‌جمعه کازرون با بیان سخنانی به نقل از مدیرکل تقسیمات کشوری در سفر خود به کازرون که گفته بود «هرجا بحث جدایی بخش‌هایی بوده است مردم رضایت داشتند به جز مردم مناطق کازرون که غالباً مخالف هستند»، افزود: «چطور می‌خواهید مخالفت مردم یک شهرستان را نادیده بگیرید.»

به گزارش فارس، امام جمعه کازرون بعد از این اظهارات نیز در تاریخ 31 فروردین ماه ضمن دعوت مردم به آرامش متذکر شده بود که مطالبات آنها را پیگیری خواهد کرد و در صورت موفقیت نشدن استعفا خواهد داد.

بعد از این اظهارات بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و اسماعیل تبادار، استاندار فارس در اظهارات جداگانه‌ای اعلام کردند که طرح تقسیم کازرون منتفی شده و هیچ شهرستان جدیدی در فارس تشکیل نخواهد شد.

با این حال شب گذشته تجمعاتی در کازرون برگزار شد که بر اساس گزارش خبرگزاری فارس در نتیجه این تجمعات یک نفر کشته و شش نفر زخمی شده اند.

فارس تجمع کازرون را مشکوک خواند

این خبرگزاری با «مشکوک» خواندن ناآرامی های شب گذشته کازرون در تشریح جزئیات آن می نویسد: «دعوت به تجمع و آشوب در کازرون درحالی صورت گرفته است که پیش از این معاون‌اول رئیس‌جمهوری و استاندار فارس از منتفی شدن طرح موسوم به انتزاع کازرون خبر داده بودند.

در دوماه گذشته اعتراضات گسترده‌ای در کازرون نسبت به ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار صورت گرفته بود که جمعیت حاضر در برخی تجمعات بیش از 5 هزار نفر تخمین زده می‌شد، اما رفتار توام با متانت و آرامش مردم و رفتار بسیار مناسب نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی سبب شده بود کوچکترین درگیری و اتفاقی در این شهرستان رخ ندهد.

با این حال شامگاه گذشته با فراخوان مشکوک عده‌ای در تلگرام ، جمعیتی اندک تجمع کرده و با سر دادن شعارهای انحرافی و به آتش کشیدن یکی از مقرهای پلیس کازرون، برای نخستین‌بار اعتراضات این شهرستان را به خشونت کشیدند. این درحالی است که پس از سفر دوهفته پیش استاندار فارس به کازرون و قول قطعی مبنی بر تحقق مطالبات مردم، هیچ اعتراضی دیگر در این شهرستان صورت نگرفته بود و اساساً تجمع شامگاه گذشته این افراد مشکوک است.

همچنین حجت‌الاسلام خرسند امام‌جمعه کازرون که خود یکی از معترضان جدی به طرح انتزاع کازرون به شمار می‌رود، در خطبه‌های سه هفته پیش نمازجمعه این شهرستان با ارائه گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود به تهران و دیدار با مسؤولان عالی‌رتبه کشور گفته بود: «دیگر هیچ تجمعی نباید در کازرون شکل بگیرد، چراکه مسوولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده‌ و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است.»

پلیس و سایر نهادهای امنیتی هنوز جزئیاتی از اتفاقات چهارشنبه‌شب اعلام نکرده‌اند، اما گفته‌های شاهدان عینی حاکی از آن است که برخی افراد در پی سنگ‌اندازی معترضان به‌شدت زخمی‌ شده‌اند.»

در همین باره اعتماد آنلاین به نقل از یک منبع محلی که از ذکر نامش پرهیز کرده است، نوشت: «روزگذشته مردم کازرون در اعتراض به موضوع جدا شدن بخش‌هایی از این شهر تجمع و راهپیمایی برگزار کردند. هرچند این تجمع خیلی گسترده نبود ولی با آنها برخورد مناسبی نشد و چند نفر را هم بازداشت کردند.»

نماینده شیراز: موضوع به من ربطی ندارد

این پایگاه خبری تحلیلی برای پیگیری موضوع با مسعود رضایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی تماس می‌گیرد، این نماینده مجلس ضمن ابراز بی‌اطلاعی از حوادث رخ داده در دیگر شهرستان استانش یادآوری می‌کند که این منطقه با محل حضور وی 270 کیلومتر فاصله دارد.

اعتماد آنلاین در خصوص جزئیات گفت و گوی خود با نماینده فارس می نویسد:

« *خبر مهمی است؛ چطور نماینده‌های فارس پیگیری نکردند و خبر ندارند؟

کاری به ما ندارد. من اصلاً اگر بشنوم هم پیگیری نمی‌کنم. ربطی به ما ندارد.

*یعنی اگر خبر هم داشتید پیگیری نمی‌کردید؟

نه. من بشنوم هم پیگیری نمی‌کنم. هیچ ارتباط به من ندارد. کازرون کجا ما کجا؟ من بگویم چی؟

*بالاخره این اتفاق در استان شما افتاده است.

استان بزرگ است.

*می‌گویند چند نفر کشته شدند آقای رضایی!

من الان می‌شنوم.

*شما به من می‌گویید اگر خبر داشتید هم پیگیری نمی‌کردید!

به من ربطی ندارد! پیگیری کنم که چه شود؟ من دادگاه هستم؟ قاضی هستم؟ چه هستم؟

*شما نماینده مردم هستید

نماینده مجلس در مجلس صحبت می‌کند. کازرون خودش نماینده دارد، من صحبت کنم بدش می‌آید. من حرف هم بزنم نماینده حوزه بدش می‌آید و می‌گوید به شما ربطی ندارد، من چه بگویم!»

نماینده نی ریز: ناآرامی ها روال طبیعی ندارد

اصغر مسعودی، نماینده مردم نی ریز و استهبان دیگر نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی است که در خصوص حوادث شب گذشته کازرون اظهار بی اطلاعی می‌کند.

ایلنا به نقل از وی می نویسد: «به نظر می‌رسد روال طبیعی در پی این موضوع نباشد، چرا که پیرو اعتراضاتی که مردم کازرون داشتند مسئولان قول داده بودند که مشکل را حل کنند تا مشکلات بعدی بروز نکند.»

این نماینده مجلس می‌گوید: «در این باره استاندار و امام جمعه کازرون هم در گذشته به تهران آمده بودند تا مشکلات را پیگیری کنند.»

استاندار فارس: اوضاع کازرون تحت کنترل است

در ادامه خبرگزاری ایسنا به نقل از اسماعیل تبادار، استاندار فارس، در خصوص حوادث شب گذشته کازرون می نویسد: «اوضاع در این شهرستان کاملا تحت کنترل است»

او افزود:‌ «قطعا کسانی که در تجمعات شرکت کرده‌ یا افراد را برای شرکت در چنین تجمع‌هایی تحریک کرده‌اند هواخواه مردم این شهرستان نیستند.»

به گفته استاندار فارس، درگیری‌های پراکنده‌ای وجود دارد اما شرایط تحت کنترل است .

طی روز و شب گذشته، تجمع‌هایی در شهر کازرون و تحت عنوان اعتراض به نماینده‌ این شهرستان در مجلس و اجرای طرح تقسیمات کشوری، به وقوع پیوست که اخبار متناقضی پیرامون آن در شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

تا لحظه تنظیم این خبر دستگاه ها و نهادهای انتظامی نظیر نیروی انتظامی هیچ گونه واکنشی به حوادث شب گذشته کازرون نداشته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار