هدف برنامه‌های تربیتی و فرهنگی دانش‌آموزی، تبدیل فراغت انفعالی به فراغت پویا است

ساری (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران گفت: امروز دانش‌آموزان گرفتار موضوعی به نام «فراغت انفعالی» به معنای فراغت در دنیای مجازی شده‌اند که یک رابطه‌ی یک طرفه است و طی آن شادابی دانش‌آموزان به فراموشی سپرده می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۲۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
هدف برنامه‌های تربیتی و فرهنگی دانش‌آموزی، تبدیل فراغت انفعالی به فراغت پویا است

محمد شعبانی در جلسه ستاد اوقات فراغت دانش‌آموزان مازندران که ظهر امروز تشکیل شد، با اشاره به اینکه پرداختن به اوقات فراغت، جزو تعلیم و تربیت رسمی آموزش و پرورش نیست و ذیل تعلیم و تربیت غیر رسمی به تشکل‌های دانش‌آموزی واگذار شده است، اظهار کرد: باید به این موضوع توجه کرد که «فراغت» با «بطالت» فرق دارد و برای جلوگیری از مبتلا شدن به بطالت، باید برای فراغت فکر و برنامه‌ریزی کرد.

او با تأکید بر اینکه فراغت بحثی علمی است، افزود: فراغت مختص تابستان نیست و در طول سال تحصیلی حتی در زنگ‌های تفریح نیز نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران تمرکز جامعه بر اوقات فراغت مختص تابستان را یک ایراد برشمرد و بیان کرد: در طول سال تحصیلی نیز لازم است که از آموزش‌گرایی صِرف پرهیز کرد تا از آسیب‌های احتمالی کاسته شود.

شعبانی استمرار فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و قرآنی در تابستان را مستلزم در اختیار داشتن فضا، امکانات و ملزومات متعدد دانست و تصریح کرد: امروز دانش‌آموزان گرفتار موضوعی به نام «فراغت انفعالی» به معنای فراغت در دنیای مجازی شده‌اند که یک رابطه‌ی یک طرفه است و طی آن شادابی دانش‌آموزان به فراموشی سپرده می‌شود.

او بر انسجام‌بخشی به فعالیت‌های تابستان با شکل‌گیری دبیرخانه مستقل و منسجم تأکید کرد و افزود: همچنین باید به پیوست فرهنگی برنامه‌ها و فعالیت‌های تابستانی نیز توجه کرد زیرا کلاس‌های تابستانی در واقع ابزاری برای تربیت است.

شعبانی به فضاهای مختلفی که در اوقات فراغت قابلیت بهره‌وری دارند اشاره و بیان کرد:فضاهای درون‌سازمانی شامل مدارس، اردوگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و جمعیت هلال احمر و پژوهشسراها و غیره است.

او افزود: فضاهای برون‌سازمانی نیز شامل اداره کل ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، کانون‌های مساجد، شهرداری‌ها و غیره است.

شعبانی بر نگاه ویژه به شعار «حمایت از کالای ایرانی» در تدوین برنامه‌های اوقات فراغت تأکید و‌اظهار کرد: توجه به مناطق محروم و‌کم‌برخوردار، توجه به اردو و بازدیدهای دانش‌آموزی و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی از سیاست‌های کلی معاونت پرورشی و فرهنگی در ساماندهی اوقات فراغت تابستان ۹۷ است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران تعداد پایگاه‌های تابستانی فعال در سال ۹۶ را ۶۸۵ پایگاه اعلام کرد و گفت: در سال گذشته از ۵۴۳ هزار و۲۶۸ دانش‌آموز استان، ۲۷۲ هزار و ۹۷۰ نفر جذب فعالیت‌های این پایگاه‌ها شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار