کاشت چغندرقند در مهاباد 18درصد کاهش یافت

مهاباد (پانا)-  فرماندار مهاباد با تاکید بر اجرای مصوبات احیای دریاچه ارومیه در راستای کاهش مصرف آب کشاورزی در این شهرستان گفت: برای تحقق این طرح ها کاشت چغندر قند در این شهرستان 18 درصد کاهش یافته است.

کد مطلب: ۸۲۲۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
کاشت چغندرقند در مهاباد 18درصد کاهش یافت

ایرج شجاعی فرماندار مهاباد در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهاباد با بیان اینکه کاهش کشت محصولات پرآب بر در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: برای کاهش مصرف آب در شهرستان و اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت چغندرقند در مهاباد در اجرای این مصوبات از 2 هزار و 200 هکتار به بیش از یکهزار و 800 هکتار کاهش یافته است.

شجاعی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بیشترین سهم منابع آب شهرستان را مصرف می کند، اضافه کرد: باید مکانیزه کردن نحوه مصرف آب و استفاده از روش های آبیاری نوین در مهاباد توسعه یابد.

فرماندار مهاباد با اشاره به استفاده احشام روستاهای اطراف از آب سد مهاباد گفت: بیشترین تهدید برای کیفیت آب سد فضولات حیوانی به شمار می رود که برنامه ریزی برای تامین اعتبار برای فنس کشی اطراف سد مهاباد درحال پیگیری است.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد نیز در این جلسه گفت: در راستای کشت محصولات کم آب بر در سال زراعی جاری بیش از 13درصد سطح زیر کشت گندم دیم در این شهرستان افزایش یافته است.

عبدالرحمان کلیجی با بیان اینکه گندم دیم مصرف آب کمی دارد و محصول راهبردی است، افزود: امسال سطح زیر کشت این محصول500 هکتار بیشتر شده و به چهار هزار و 300 هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: سهم آب بخش کشاورزی مهاباد امسال 95 میلیون مترمکعب اعلام شده که تاکنون 12 میلیون متر مکعب برای کشت پاییزی و غلات رها سازی شده است.

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان مهاباد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امسال 381 میلیمتر بارندگی در سطح شهرستان مهاباد ثبت شده است، گفت: حجم کنونی آب مخزن سد مهاباد 182 میلیون مترمکعب است.

رضا جهینی بیان کرد: از آغاز سال زراعی تاکنون 12 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و 12 میلیون متر مکعب در بخش شرب شهرستان مهاباد استفاده شده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان مهاباد نیز در این جلسه گفت: مطالعات طرح آب رسانی از سد مهاباد به 141 روستای بخش مرکزی و خلیفان انجام شده که تلاش می کنیم با تامین اعتبار عملیات آن را در سال جاری آغاز کنیم.

کمال نالوسی ادامه داد: 101 روستای شهرستان مهاباد از آب سد مهاباد برای مصارف شرب استفاده می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار