پیام وزیر آموزش و پرورش به همایش ملی «شاهنامه و تعلیم و تربیت»

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش، به مناسبت پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت جایگاه والای حکیم ابوالقاسم فردوسی به همایش ملی «شاهنامه و تعلیم و تربیت»، پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۸۲۲۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
پیام وزیر آموزش و پرورش به همایش ملی «شاهنامه و تعلیم و تربیت»

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام سیدمحمد بطحایی به شرح ذیل است:

به نام خداوند جان و خرد کز این برتر اندیشه برنگذرد

ایران اسلامی از زمان‌های بسیار دور به داشتن بزرگان علم و ادب مشهور بوده‌است. در این میان سهم خراسان بزرگ در پرورش دانشمندان، شاعران، نویسندگان و ادیبان برجسته، که یگانه‌ی روزگارند اهمیتی قابل‌توجه دارد. بزرگان علمی و ادبی این خطه‌ی ادب‌پرور توانسته‌اند با خلق آثار ارزشمند ادبی بر غنای فرهنگی و ادبی زبان فارسی بیفزایند به‌نحوی‌که ما در دنیای کنونی و درصحنه‌ی بین‌المللی افتخار می‌کنیم به اینکه زبان فارسی یکی از غنی‌ترین زبان‌های زنده‌ی دنیا به لحاظ داشتن پشتوانه‌های فرهنگی و ادبی است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی سهم عمده‌ای در تثبیت فرهنگ و ادب ایران به خود اختصاص داده و گام‌های بزرگی برای حفظ هویت ملی برداشته است. دغدغه‌های دینی و فرهنگی او سبب شده که رنج سی‌ساله‌ی سرودن شاهنامه را به جان بخرد و در این راه از هزینه کردن تمام ثروت و اندوخته‌های مادی و معنوی خویش پروا نداشته باشد. او با ذوق ادبی والا و اطلاعات وسیع از فرهنگ و اندیشه ایرانی توانسته است بخش عمده‌ای از داستان‌های ملی را به‌نظم درآورد و در جاودانه کردن آن‌ها نقشی عظیم ایفا نماید.

احاطه‌ی حکیم خردمند طوس به زبان فارسی نیز باعث شد بتواند زبان فارسی را استحکام بخشد و شاهنامه را بر قله‌ی این پیروزی بنشاند. او به کار خود ایمان داشته و به ارزش کار خود واقف بوده که اینگونه سروده است:

بناهای آباد گردد خراب ز باران و از تابش آفتاب

پی افکندم از نظم کاخی بلند که از باد و باران نیابد گزند

مهم‌تر آن‌که فردوسی توانسته است فرهنگ و اندیشه و باورهای اعتقادی ایرانیان را به بهترین شکل درداستان‌های شاهنامه انعکاس دهد به‌طوری‌که خواننده‌ی امروز بتواند از آن درس چگونه زیستن و چگونه اندیشیدن را برمبنای آموزه های دینی فرابگیرد.

بی‌گمان برگزاری همایش ملی «شاهنامه و تعلیم و تربیت» از درایت برگزارکنندگان آن نشان دارد. امیدوارم این پژوهشگران و اندیشه‌مندان توانسته باشند اندیشه‌های اخلاقی و تعالیم انسانی شاهنامه را به‌خوبی تبیین نمایند و جامعه‌ی متمدن و با فرهنگ ایرانی و تشنگان این وادی را سیراب نمایند و در پاسداشت ارزش‌های شاهنامه و انتقال آن به نسل‌های آتی پیروز باشند.

در پایان از برگزارکنندگان این همایش که برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت جایگاه والای حکیم ابوالقاسم فردوسی تلاشی بی‌وقفه‌ داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌نمایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار