قاضی زاده هاشمی: تاکنون مشکلی در مورد واردات و قیمت  دارو نداشتیم

تهران (پانا) -  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد که تاکنون مشکلی در مورد واردات و قیمت  دارو وجود نداشته و این مسئله دائما از سوی وزارت بهداشت رصد می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۲۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
قاضی زاده هاشمی: تاکنون مشکلی در مورد واردات و قیمت  دارو نداشتیم

سیدحسن قاضی زاده هاشمی امروز (چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در مورد بازار غیررسمی ارز و افزایش نرخ ارز در این بازار و اینکه آیا بر واردات دارو تاثیر داشته است یا خیر گفت: «نظارت کافی بر واردات دارو وجود دارد و ما هم این موضوع را رصد می‌کنیم و خوشبختانه در این مورد مشکلی نداریم و مردم در این زمینه نگران نباشند. در عین حال معاون اجتماعی بنده با رئیس انجمن بیماری‌‌های خاص دائما جلسه دارد و اگر مشکل موضعی در یک شهر وجود داشته باشد آن را برطرف می‌کنیم.»

وی در خصوص خودگردانی بیمارستان‌ها و اینکه شما در جلسه رأی اعتماد گفتید بر اساس طرح تحول سلامت موضوع خودگردانی بیمارستان‌ها حذف خواهد شد اما اکنون در حال اجرا شدن است و بسیاری از بیمارستان‌ها از پذیرش بیمارانی که هزینه بر هستند خودداری می‌کند و این موجب نگرانی مردم شده است گفت:‌ «بنده چنین چیزی را در جلسه رأی اعتماد نگفتم اما آرزو دارم که بیمارستان‌های کشور به عنوان یک واحد اقتصادی مستقل اداره شود. آئین‌نامه آن را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و فعلا به صورت اختیاری است و واحد بیمارستانی هر دانشگاه می‌تواند به صورت مستقل اداره شود تا بتواند چابکتر عمل کند و در حوزه اداری و مالی فعال باشد تا خیلی وابسته به دانشگاه نباشد‌ اما اگر تخلفی در این زمینه وجود دارد گزارش کنید تا اگر بیمارستان و یا مجموعه درمانی خارج از مصوبه هیأت وزیران عملکردی داشته مردم با 190 تماس بگیرند و گزارش بدهند.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: «اگر چنین چیزی در بیمارستان‌های دولتی و یا حتی خصوصی وجود داشته باشد خلاف قانون است و همه بیمارستان‌ها موظف هستند بیمار اورژانسی را پذیرش کنند و اگر تخلفی صورت گرفته تنها باید گزارش شود تا ما بتوانند پیگیری کنند اما اگر تنها بر پایه حدس و گمان است خواهش می‌کنم حدس و گمان نزنید و اضطرابی بیش از آنچه مردم دارند ایجاد نکنید.»

قاضی‌زاده هاشمی در مورد اینکه قرار بود برخی داروها از لیست کالاهای اساسی خارج شود، گفت: «این‌ها همه شایعه است به شایعات توجه نکنید به اندازه کافی دیگر رسانه‌ها روی اعصاب مردم راه می‌روند، ما به این کار دامن نزنیم ما هیچ تصمیمی جدای از آنچه در دو سال اخیر اتفاق افتاده نداریم. مراقبت می‌کنیم آسیبی از این بابت به مردم وارد نشود و اگر هم وقتی تلاطمی در این دو ماه اتفاق بیفتد مطمئن باشید مهمترین کار ما تامین دارو و تجهیزات پزشکی و مراقبت از افزایش قیمت است و در عین حال قبل از آن به تامین و دسترسی آن توجه می‌کنیم.»

تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مشکلی برای ما ایجاد کند

وی درباره وضعیت‌داروها پس از بازگشت تحریم‌ها خاطرنشان کرد: «تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مشکلی برای ما ایجاد کند اما اگر به شرایط قبل برگردیم و تحریم‌های سازمان ملل متحد اتفاق افتد ایجاد مشکل می‌کند و باید صادق باشیم. باید آماده باشیم اگر آن شرایط اتفاق افتاد در غذا و دارو برای مردم مشکلی ایجاد نشود.»

وزیر بهداشت درباره ایجاد مشکل برای ۹۳ بیمار بر اثر مصرف داروی بی‌کیفیت تالاسمی تصریح کرد: «این مساله را تایید نمی‌کنم باید مدرک نشان دهید که چه کسی این حرف را زده، رقابت بین شرکت‌ها زیاد است، اگر دارویی است در داخل تولید می‌شود طبیعی است که برخی نخواهند بازار را از دست دهند و ادعاهایی را مطرح می‌کنند. این‌ها باید از لحاظ علمی ثابت شود. در فضای مجازی این‌مسائل را می‌بینم و برای من راحت است که ببینم پشت این مسائل چیزی جز پول و سودجویی نیست‌.»

‌قاضی‌زاده هاشمی افزود: «دارو وقتی وارد بازار می‌شود از فیلترهای سختی عبور می‌کند و برای تایید یک دارو حداقل دو سال باید مطالعه شده باشد. اگر انجمن علمی یا اساتید شناسنامه‌دار در موضوعی تردید دارند آن را قبل از طرح در رسانه‌ها به ما اعلام کنند. مطمئن باشید آنچه سرمایه اصلی ما است اعتماد مردم است و آن را به راحتی از دست نمی‌دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار