در پایان تور برجامی

ظریف: نشست بروکسل پیام سیاسی مهمی ارسال کرد اما پایان کار نیست

وزیر امور خارجه به تهران بازگشت

تهران (پانا)- وزیر امور خارجه کشورمان ضمن آنکه نشست شب گذشته بروکسل را شروع خوبی برای مذاکرات خواند بیان کرد که این نشست پیام سیاسی مهمی را ارسال کرد اما پایان کار نیست.

کد مطلب: ۸۲۲۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: نشست بروکسل پیام سیاسی مهمی ارسال کرد اما پایان کار نیست

محمدجواد ظریف در پایان سفر برجامی خود به پکن، مسکو و بروکسل در حالی راهی تهران شد که پیش از عزیمت در هواپیما در جمع خبرنگاران درباه نشست شب گذشته در بروکسل گفت: «در این مذاکرات مشخص شد آنچه بایدانجام شود تمرکز بر برجام است و اینکه چگونه و از طریق برخی اقداماتی که خانم موگرینی در بیانیه مطرح کرد که حول اقداماتی است که باید فوری‌تر در چند هفته آینده انجام شود منافع ایران از برجام را تضمین می‌شود.»

وی افزود: «این اقدامات فعلا فهرستی از کارهایی است که باید انجام شود و همه این اقدامات نیازمند عملیاتی شدن جزئی و ریز شدن است که بر اساس آن بتوانیم تصمیم بگیریم تا چه اندازه می تواند منافع ایران را تضمین کند.»

ظریف ادامه داد: «شروع خوبی بود، مشخص شد که برجام یک مجموعه مستقل است و ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد و برجام مستقل از سایر موضوعات است و اگر قرار باشد این تعهدات ادامه پیدا کند فکر می‌کنم برای شروع اقدام مناسبی بود و پیام سیاسی مهمی را ارسال کرد اما این پایان کار نیست.»

وی با اشاره به اینکه اروپایی ها امروز اجلاس سران را در بلغارستان برگزار می کنند، بیان کرد: « یکی از موضوعات اجلاس سران امشب براجام خواهد بود و در این زمینه تصمیم گیری می کنند و از هفته آینده جلسات فشرده کارشناسی هم داخل اروپا و هم زمانی که ضرورت داشته باشد باایران برگزار خواهد شد.»

ظریف گفت: «کار اصلی را باید اروپا انجام دهد، در زمانی که نیاز بود برای مشورت در این باره که ما اطمینان حاصل کنیم که اقدامات آنها از نظر ما کفایت می کند با ما مذاکره خواهند کرد.»

جلسه کمیسیون مشترک جمعه آینده برگزار می‌شود

وزیر امور خارجه از برگراری کمیسیون مشترک برجام با حضور هر 5 کشور و ایران در جمعه آینده (4 خرداد) خبر داد و گفت: «این جلسه کمیسیون مشترک که می‌تواند 4+1 یا E3+ 2 باشد قطعا بدون حضور آمریکایی‌ها برگزار می‌شود. مکانیزم کمیسیون مشترک نیز از آن مسیر به جریان می‌افتد و در هفته بعد احتمالا نیاز است که در سطوح بالاتر احتمالا این موضوع بررسی شود. به هر حال چند هفته پرکاری خواهیم داشت و ان‌شالله با حمایت مردم و راهنمایی رهبری بتوانیم کار را پیش ببریم.»

در سطوح عالی کشور تصمیم‌گیری خواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا در مذاکرات دیروز اروپا توانست ایران را در مورد تضمین‌ها قانع کند، اظهار کرد: «مذاکرات دیروز تازه شروع کار بود. آنها گفتند اطمینان حاصل می‌کنیم ایران منافع برجامی را به دست بیاورد و پذیرفتند که اجرای برجام ارتباطی به هیچ موضوع دیگری ندارد. اینها نکات مهمی است. اما اینکه آیا می‌توانند در پایان این چند هفته تضمین‌های مورد نظر را بدهند، کاری که ما می‌کنیم این است که آنچه از این مذاکرات قابل حصول است را اخذ خواهیم کرد و به تهران گزارش خواهیم داد و تصمیم‌گیری در سطح عالی کشور خواهد شد.»

ظریف ادامه داد: «در جلسات کارشناسی درباره موضوعات ریز صحبت شد و در جلسه وزرا درباره چارچوب گفت و گو شد که نتیجه آن را خانم موگرینی ارائه کردند. از مسائلی که مطرح شد ضرورت اجرای تعهدات در حوزه حمل و نقل بود که در بیانیه خانم موگرینی هم اشاره شد. »

وی تصریح کرد: « با وزرای تروئیکای اروپا به دلیل آنکه دیر آمدند دیدار دو جانبه نداشتیم .»

واکنش به تحریم سیف: آمریکا عصبانی است

وزیر امور خارجه در مورد تحریم رئیس بانک مرکزی از سوی آمریکا نیز گفت: «‌به نظر می‌رسد دلیل این اقدام عصبانیت آمریکا از شرایطی است که پیش آمده و ما باید توقع داشته باشیم که آمریکایی‌ها از اینگونه اقدامات عصبابی بیشتر انجام دهند، اقداماتی که خلاف قانون بودن آنها بین است. حرکات بسیار زننده‌ در عرف بین‌الملل حتما نشان‌دهنده توانمندی نیست و نشان‌دهنده ضعف منطق ایالات متحده و نشان‌دهنده اینکه آمریکا کاملا حس کرده که به غیر چهار اصحابش در منطقه ما هیچ‌کس از سیاست آمریکا حمایت نکرده است و حتما مثل سایر کارهای آنها غیر قانونی است.»

قرار نیست اروپا روابط خود را با آمریکا کنار بگذارد

ظریف گفت : «در جلسه روز گذشته نیز درباره بی اثر کردن اقدامات آمریکا صحبت کردیم و اینکه باید اقدامات لازم صورت بگیرد. البته ما در چارچوب واقعیات صحبت می‌کنیم. اروپایی‌ها متحد آمریکا هستند و اروپا قرار نیست روابط خود را با آمریکا کنار بگذارد اما در وضعیت کنونی با سیاست‌هایی که آمریکا و مخصوصا شخص ترامپ اتخاذ کرده برای اروپا زمان آن است که ببیند چگونه می‌خواهد منافع خود را دنبال کند.»

وی ادامه داد: «ما به دنبال خیال‌بافی نیستیم که اروپا روابط خود را با آمریکا به هم بزند. چنین چیزی نه امکان‌پذیر است و نه اروپایی‌ها این را می‌گویند بلکه به دنبال آن هستیم که اروپایی‌ها از منافع خود دفاع کنند. اروپا و آمریکا در موضوعات مختلف دارای اشتراک و اختلاف هستند. فعلا موضوع ایران موضوع اختلاف بین اروپا و آمریکا است و این به معنای آن نیست که اروپا و آمریکا با هم درگیر می‌شوند کما اینکه سال‌ها درمورد موضوعات دیگر هم اختلاف داشتند و اروپا خط خود را دنبال کرده و آمریکا هم خط خودش را دنبال کرده است. الزامی ندارد در مواردی که اروپا و آمریکا اختلاف داشتند همیشه آمریکا برنده باشد، در بعضی موارد اروپایی‌ها بودند که توانستند سیاست خود را به پیش ببرند. باید این واقعیت را بشناسیم و بدانیم که دنیا دنیای آمریکایی نیست، آمریکا همه چیز و همه اختیار دنیا را در دست ندارد، سال‌ها است که این طور نیست. البته آمریکایی‌ها فکر می‌کنند این طور است و وقتی دنیا این جور فکر نمی‌کند اقدامات عصبانی مثل تحریم بانک مرکزی بدون دلیل را انجام می‌دهد که نشانه عصبانیت است و اینکه دیده‌اند در جامعه بین‌المللی در انزوا قرار گرفته‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار