معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها :

استان اصفهان با 207 بوم گردی رتبه نخست کشور را دارد

کاشان (پانا) _ معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: هم اکنون 800 واحد بوم گردی در کشور وجود دارد که استان اصفهان با 207 بوم گردی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و استانهای کرمان و یزد نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند.

کد مطلب: ۸۲۲۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
استان اصفهان با 207 بوم گردی رتبه نخست کشور را دارد

سعیدرضا جندقیان در حاشیه برگزاری گردهمایی توسعه و ترویج بوم گردی در روستاهای شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل از اختصاص 6 میلیارد و 200 میلیون تومان صرفا برای آموزش دهیاران و روستائیان سراسر کشور در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: این رقم هفته گذشته متناسب با جمعیت روستایی بین استانها تقسیم شده است.

وی تاکید کرد: برای سهم بیشتر از گردش مالی صنعت گردشگری باید با تغییر رویکرد مبتنی بر اندیشه ورزی در فهم و آموزش اقدام کرد که این کار مهم هم اکنون برای توسعه آموزش زیرساختهای در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه و آبادانی روستاها صرفا با تزریق منابع مالی کارساز نیست، به خبرنگاران افزود: نباید بگذاریم نیروهای اندیشمند، توانمند، خلاق و هوشمند از روستاها مهاجرت کنند.
جندقیان با بیان اینکه از سال 59 تاکنون جمعیت روستایی کشور از حدود 23 میلیون نفر تفاوتی نکرده است، تصریح کرد: ما هم اکنون منابع اعم از دهیاری، بخشداری و همچنین منابع مالی در روستاها کم نداریم بلکه اندیشه و خلاقیت نداریم.
جندقیان بیان کرد: وقتی جوان تحصیلکرده و انسانهای توانمند مالی و فرهنگی از روستاها مهاجرت می کنند بطور طبیعی نرخ متوسط جمعیت روستایی از لحاظ اندیشه و خردورزی روستایی به مراتب پائین تر از متوسط نرخ شهری می شود.
وی همچنین وظایف دهیاریها در روستاهای کشور را سنگین تر بیش از وظایف شهرداریها در شهرها بیان کرد و گفت: بر اساس تحقیقات مرکز پژوهشهای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سالم ترین مدیران در دهیاریهای روستاها با اندک منابع بهترین فعالیتها را انجام می دهند.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همچنین یادآور شد: هم اکنون 800 واحد بوم گردی در کشور وجود دارد که استان اصفهان با 207 بوم گردی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و استانهای کرمان و یزد نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند
وی از بوم گردی به عنوان یکی از زیرشاخه های مهم توسعه گردشگری در هر کشور یاد کرد، گفت: ایران در جهان نخستین کشوری که در توسعه بوم گردی گام برداشته است اما متاسفانه گردش مالی حاصل از بوم گردی آن بسیار کم است
جندقیان گردش مالی از محل صنعت گردشگری در جهان را 8 هزار و 200 میلیارد دلار بیان کرد و افزود: سهم کشور ایران از این رقم 11/8 (یازده و هشت دهم) میلیارد دلار حدود 6 درصد است.
وی روستاهای هدف گردشگری در کشور را حدود 500 روستا بیان کرد و گفت: براساس تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 100 روستا باید در مدت پنج سال، سالانه یک میلیارد ریال کمک دریافت کنند.
به گفته وی با وجودی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال نخست این طرح یعنی سال 95 به تعهداتش عمل نکرد، یک میلیارد ریال بودجه در این بخش تزریق شد که با توجه به پویایی روستاهای هدف گردشگری، سال دوم 180 روستا مورد پوشش قرار گرفت
نماینده مردم شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی خواستار تاسیس بنیاد حامیان روستاها با عنوان «خیرین روستا» شد.
سیدجواد ساداتی نژاد از این اقدام به عنوان یک ابزار در اختیار روستائیان یاد کرد و گفت: در این طرح هر خیری که 40 درصد در روستا سرمایه گذاری کند 60 درصد دیگر با مشارکت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و بنیاد مسکن، تامین می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار