همایش تجلیل از نخبگان دانش آموزی استان گلستان

گرگان(پانا)-همایش تجلیل از نخبگان دانش آموزی استان گلستان، به همت بنیاد موقوفه البرز و با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش گلستان و اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان در گرگان انجام شد.

کد مطلب: ۸۲۲۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
همایش تجلیل از نخبگان دانش آموزی استان گلستان

همایش تجلیل از 155نخبه دانش آموزی استان گلستان، به همت بنیاد موقوفه البرز و با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش گلستان و اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان در گرگان انجام شد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی ‌فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در این همایش، با اشاره به موضوع اهمیت وقف، گفت: از سازمان اوقاف و امور خیریه می خواهم با متولیان وقف تعامل کند. بر روی سلامت کار نظارت کنید اما سخت گیری نکنید.
آیت الله سید کاظم نورمفیدی در پنجاه و ششمین همایش اهدای جایزه بنیاد فرهنگی البرز در استان گلستان اظهار کرد: وقف امر بسیار مهمی است مخصوصا اگر با اهداف این چنین به منظور تجلیل از نخبگان و کسانی که موجب گسترش علم دانش می شوند، باشد.

وی افزود: باید کسانی را که می توانند وقف انجام دهند را تشویق به این کار کنیم. علما و روحانیون مردم را تشویق به وقف های این چنینی با اهداف متعالی کنند.

آیت الله نورمفیدی در ادامه با اشاره به جایگاه دانش آموزان نخبه، گفت: شما آینده سازان این کشور هستید و باید در آینده مدیریت کنید و با دلبستگی و علاقه برای پیشرفت این کشور در همه زمینه ها گام بردارید.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی ،معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشورنیز با بیان اینکه علم و دانش کشور ما مدیون وقف است، گفت: کسی را نمی توان در این کشور پیدا کرد که از وقف بهره نبرده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در پنجاه و ششمین همایش اهدای جایزه بنیاد فرهنگی البرز در استان گلستان با اشاره به اینکه وقف تنها برای نیازمندان نیست، اظهار کرد: مرحوم البرز با وقف خود زمینه ای را فراهم کرد تا از هر دانش آموز، پژوهشگر و دانشجویی که در عرصه علمی سر آمد است، تجلیل شود.

وی با اشاره به اینکه همه ما از وقف بهره بردیم، تصریح کرد: در حال حاضر بخش عمده ای از حوزه های علمیه ما با وقف اداره می شود و دانشمندان و اهل علم کشور مدیون وقف هستند.

شرفخانی با بیان اینکه ساختار کتابخانه های عمده کشور ما وقفی است، گفت: پیش از انقلاب 570 کتابخانه در کشور داشتیم که 70 درصد آن موقوفه است. امروز 17 هزار و 310 کتابخانه در کشور وجود دارد و بخش عمده ای از کتاب های منبع ما کتاب های وقفی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: علاوه بر حوزه های علمیه، بیش از 500 مجموعه علمی وآموزش عالی موقوفه داریم و بیش از 1300 مجموعه وقفی در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

وی با اشاره به وقف در حوزه درمانی، گفت: در استانی مانند قم 98 درصد مجموعه های درمانی موقوفه است.

شرفخانی با تاکید بر اینکه وقف یک اکسیر ماندگار است، گفت: فرق وقف با انفاق های دیگر این است که بقیه انفاق ها و صدقات ماندگار نیستند ولی وقف ماندگار است.

وی تصریح کرد: وقف تنها برای پولدارها و سرمایه گذاران نیست، بلکه وقف برای تمام بشریت است. حتی با اهدا یک یا چند کتاب نیز می توان وقف انجام داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به به اینکه قبل پیروزی انقلاب تا سال 1388 متوسط وقف جدید در سال 200 وقف بود، خاطرنشان کرد: سال گذشته 2800 وقف جدید در کشور اتفاق افتاد.

احسان گوهری‌راد مدیر کل آموزش و پرورش گلستان هم در این همایش اظهار داشت: ‌در استان گلستان و در حوزه آموزش و پرورش امروزکار بزرگی انجام می‌شود و موسسه‌ای با سبقه بیش از 50 ساله و با هدف خیر وارد استان گلستان شده و 155 دانش‌آموز را تجلیل می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان ادامه داد:‌ پس از اسلام هدف وقف مورد توجه قرار گرفت و واقفان بزرگی داشتیم اما گسترش علم و وقف در این محور کار جدیدی است که در 100 سال اخیر رقم خورده و یکی از شاخص‌ترین افراد در این حوزه محروم البرز است.

گوهری یادآور شد: ‌هدف اصلی از این همایش این بود که دانش آموزان با استعداد تجلیل و زمینه ای فراهم کنیم تا این استعدادها بیش از پیش شکوفا شود و امید داریم این کار جدید طلیعه‌ای باشد که بتوانند دانش‌آموزان درجات ترقی را سریع‌تر طی کنند.

وی افزود:‌ دانش‌‌آموزان نخبه را در 3 دوره متوسطه اول و دوم و فنی و حرفه‌ای و هنرستان براساس معدل انتخاب کردیم و هیچ ملاکی جز این موضوع در ابتدا مطرح نبود و در زمانی که وضعیت دانش‌آموزان مساوی بود محرومیت منطقه و انجام فعالیت‌های دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تاکید کرد:‌ 5 نفر از دانش‌آموزان قرآنی استان که جزء افرادی هستند که معدل بالای 19 داشتند و در کنار این موضوع در موارد قرآنی نیز رتبه‌های نخست کشوری و یا استانی را کسب کردند نیز در این همایش تجلیل شدند.

حسین حاجی بزرگی،مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز نیز در این همایش گفت: این بنیاد در هفت ساله گذشته به 1000 دانشمند، نخبه و دانش آموز نخبه کشور جایزه حسن تحصیل اهدا کرده است که مبلغ این جوایز در مجموع 30 میلیارد ریال بوده است.

حسین حاجی بزرگی در پنجاه و ششمین همایش اهدای جایزه بنیاد فرهنگی البرز در استان گلستان اظهار کرد: نیت مرحوم البرز از وقف اموال خود، اهدا جایزه به مخترعین، مبتکرین و نخبگان علمی و اهدا جایزه حسن تحصیل به دانشمندان، دانش آموزان و نوباوگان بود.

وی افزود: مرحوم البرز اموال خود را به جهت عزت و سربلندی ایران و ایرانی و به جهت تسکین آلام بشری وقف کرده است.

حاجی بزرگی تصریح کرد: بنیاد فرهنگی البرز همه ساله یک همایش ملی و یک همایش استانی برگزار می کند. در سه سال گذشته سه همایش ملی و هشت همایش استانی برگزار شد.

وی گفت: در سالهای گذشته در استان های دیگر حداکثر از 100 دانش آموز نخبه تجلیل می کردیم اما این دوره بدلیل فراوانی جمعیت در این استان، از 155 دانش آموز نخبه گلستان تجلیل می کنیم.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: از این تعداد دانش آموز 91 نفر دختر و 63 نفر پسر هستند. 63 نفر از دانش آموزان در دوره متوسطه اول، 57 نفر متوسطه دوم، 30 نفر در هنرستان مشغول به تحصیل هستند. همچنین در این مراسم از 5 دانش آموز ممتاز قرآنی نیز تجلیل می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار