مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی: 60 محله پرخطر از نظر مواد مخدر در آذربایجان شرقی شناسایی شدند

وضعیت روستا ها نگران کننده تر از وضعیت شهرهاست

تبریز (پانا) - مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی گفت: طرح ملی پیش گیری با محوریت محلات آلوده انجام می گیرد لذا با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر و فرمانداری ها و بهزیستی محلات آلوده در استان شناسایی شدند و 60 محله آلوده در استان و 20 محله آلوده در تبریز شناسایی شده اند.

کد مطلب: ۸۲۱۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی: 60 محله پرخطر از نظر مواد مخدر در آذربایجان شرقی شناسایی شدند

بهروز مهدوی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سالن جلسه استانداری اظهار کرد: در سطح کشور استان ها از نظر وضعیت اعتیاد به سه گروه الف، ب و ج تقسیم می شوند که گروه الف استان های مرزی و پرخطر، گروه ب استان های بزرگ و گروه ج مابقی استان ها را شامل می شود.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی در گروه ب در حوزه مبارزه با مواد مخدر رتبه اول کشور را در تمامی کمیته ها کسب کرده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی از اجرای طرح ملی مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: سند جامع پیش گیری از اعتیاد از سال 90 تا 95 ابلاغ و اجرایی شد و طرح ملی مبارزه با مواد مخدر از سال 96 تا 1400 اجرایی می شود.

مهدوی اضافه کرد: در این طرح ملی وظایف کمیته ها و دستگاه های ذی ربط مشخص شده و بر اساس این طرح تا سال 1400مو ظف هستیم 25 درصد از بروز اعتیاد در استان بکاهیم.

وی افزود: تا کنون برنامه های متنوعی در بحث مبارزه با مواد مخدر انجام گرفته ولی بر اساس این طرح باید سالانه 5 درصد از بروز اعتیاد جلوگیری کنیم تا در سال 1400 به 25 درصد برسیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: باید برش استانی و بومی این طرح تهیه و تدوین شود و دستگاه ها موظفند تا در کنار برنامه های ذاتی فعالیت های خود را همسو با این طرح اجرا کنند.

مهدوی تصریح کرد: در سند جامع گاهی برخی اشتباهات وجود داشت که نباید در این طرح تکرار شود و تداخل برنامه ها پیش آید و نباید با آزمون و خطا پیش رویم.

وی گفت: آگاه سازی و آموزش و نشاط اجتماعی و استفاده از تمام ظرفیت ها در این طرح ملی مورد تاکید است و برای رسیدن به این 25 درصد تمامی دستگاهها ضمن انجام فعالیت های سال قبل باید از نظر کمی و کیفی فعالیت های خود را افزایش دهند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی بیان کرد: شهرداری و صدا وسیما متولیان اصلی فرهنگ سازی در بحث پیش گیری هستند لذا می توانیم برنامه ای تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر در شبکه سهند با حضور اساتید برجسته و صاحب نظر تهیه و پخش کنیم.

مهدوی گفت: برگشت از مسیر اعتیاد سخت و گاهی غیر ممکن است لذا باید به پیش گیری بیشتر از درمان بها داده و برنامه ریزی کنیم.

وی بر شناسایی مناطق پرخطر تاکید کرد و گفت: منطقه ترلان درسی یکی از مناطق پرخطر در تبریز است که متاسفانه آمار درستی از وضعیت این منطقه نداریم و نمی دانیم که چه نفر در این منطقه سکونت دارند و چه تعداد سالم و چه تعداد معتاد هستند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی افزود: با موسسه ای برای این امر قرار داد بسته ایم که بر اساس آمار اولیه برخی منازل در این منطقه اجاره ای هستند و روز ها کسی سکونت ندارد و شب ها برای دسته بندی مواد مخدر مراجعه می کنند.

مهدوی گفت: طرح ملی پیش گیری با محوریت محلات آلوده انجام می گیرد لذا با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر و فرمانداری ها و بهزیستی محلات آلوده در استان شناسایی شدند و 60 محله آلوده در استان و 20 محله آلوده در تبریز شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت روستا ها از نظر مصرف مواد مخدر سنتی بسیار خطرناک تر از شهرهای هستند و در تلاش هستیم آمار خرده فروشان،افرادی که تفننی مصرف می کنند و یا معتاد متجاهر هستند را ریز به ریز در این مناطق شناسایی کنیم.

مهدوی تاکید کرد: ما باید از نظر ذهنی افراد را طوری قانع کنیم قبول کنند که سراغ مواد مخدر نروند و گرنه اگر جلوی توزیع کنند گان در یک منطقه بگیریم در جای دیگر فعالیت می کنند.

وی با بیان این که از 5 آسیب اجتماعی در کشور اعتیاد در اولویت اول قرار دارد گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب در خصوص وضعیت اعتیاد در کشور گریه کرد یعنی باید بیشتر و مضاعف تلاش کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی ی با بیان این که ک درصد دانش آموزان در کشور معتاد و 15 درصد سیگاری هستند و 35درصد قلیان و 11درصد الکل مصرف می کنند، اظهار کرد: باید سرمایه گذاری بلندمدت در پیش گیری داشته باشیم و دوره نوجوانی پایه و اساس این امر است و از اساتیدی که قدرت اقناع و فن بیان قوی دارند و به راحتی می توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند در آموزش ها استفاده کنیم.

مهدوی گفت: البته بیشترین شیوع اعتیاد در محیط های کاری و صنعتی است و مبارزه و پیش گیری در این محیط ها باید اولویت کاری ما باشد، در محیط های کاری یک نفر آلوده می تواند 9 نفر را به این سمت بکشاند.

وی افزود: پیش گیری در مدارس اثر بخش است ولی خوشبختانه از نظر شیوع مواد در بین دانش آموزان استان ما با 44صدم درصد رتبه سی کشور را دارد و این میزان با 25 درصد شیوع در محیط کاری قابل مقایسه نیست پس باید برای پیش گیری در محیط های کاری بیشترین انرژی و هزینه را داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار