افتتاح موزه کتابهای دینی درآستانه اشرفیه

رشت(پانا)-مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت:همزمان با هفته میراث فرهنگی و صنایع دستی،موزه کتابهای دینی درآستانه اشرفیه افتتاح میشود.

کد مطلب: ۸۲۱۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح موزه کتابهای دینی درآستانه اشرفیه

رضا علیزاده به مناسبت هفته میراث فرهنگی و صنایع دستی،گفت:شعار امسال هفته میراث فرهنگی، موزه‌های در هم تنیده،رویکرد نو و مردمان نو از سوی شورای بین المللی موزه ها در سال 2018 عنوان شده است و در این راستا سازمان میراث فرهنگی گیلان 50 برنامه در این هفته در دست اجرا دارد.

وی افزود: بعد از گذشت 50 سال از کشف اشیای باستانی در تپه مارلیک رودبار به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران،این اشیا به مدت 15 روز در معرض نمایش علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ گیلان قرار گرفت.

علیزاده در مورد آثار به نمایش گذاشته شده در موزه رشت هم گفت:جام مارلیک،درخت زندگی،افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین،گردنبند زرین،مهره های آویز،دکمه و سربند زرین و ...ازجمله اشیا نمایش داده شده در موزه رشت خواهد بود.این آثار در سال 1342 از پنج تپه باستانی پیله قلعه،جازم کول،دوره بیجار،زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک)در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شد .

وی با تاکید بر ایجاد موزه های تخصصی در گیلان اعلام کرد:30 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی در این راستا پیش بینی شده است و اختصاص آن به ما در اجرای برنامه های فوق کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان،با بیان اینکه ۵۹ قطعه از این اشیا که در موزه ملی ایران نگهداری می شد،گفت:این اشیا پیش از این در بسیاری از کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده و اکنون در رشت به مدت 15 روز به نمایش گذاشته میشود .

علیزاده به لزوم احداث موزه های تاریخی بیشتر در استان تاکید کرد و گفت:باید با ساخت موزه های تخصصی بیشتر جریانی هویت ساز در تداوم مباحث فرهنگی استان ایجاد شود .

وی با اشاره به احداث موزه در پیاده راه فرهنگی رشت بیان کرد: باید بناهای تاریخی موجود در این محدوده مانند ساختمان شهرداری،پست و هتل ایران نیز به موزه تاریخ فرهنگ و تمدن استان تبدیل شود.با تبدیل بناهای تاریخی پیاده راه فرهنگی می توانیم رشت از به ایستگاه و مقصد گردشگری تبدیل کنیم. لذا با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی به موزه های استان اقدامات جدی تری در احداث موزه ها و تجهیز آنها صورت میگیرد .

وی همچنین از افتتاح موزه حکیم نظامی آستارا، موزه ماسوله و موزه کتابهای دینی درآستانه اشرفیه خبر داد.

معاون میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به بازسازی آثار قدیمی در استان،بیان کرد:امسال بیش از 10 میلیارد ریال برای این مهم در نظر گرفته شده است.ضمن اینکه در نظر داریم با همکاری شهرداری و شورای شهر رشت ساختمان شورا به موزه مشروطه،خانه فرهنگ به موزه فرهنگ و ساختمانهای تاریخی پیاده راه از قبیل ساختمان پست و هتل ایران و شهرداری به موزه های تخصصی و منطقه ای بدل شود.

به گفته ولی جهانی افتتاح تخستین مرکز پژوهشی میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی کاسپین همراه با رونمایی 10 جلد کتاب در خصوص موزه از مهم ترین برنامه های هفته میراث فرهنگی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار