مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی :‌سرمای بهار امسال ۸۱ هزار میلیارد ریال به باغ‌های کشور خسارت زد

تهران (پانا) - در سال جاری در بیش از ۶۷۰ هزار هکتار باغ‌های میوه‌های سردسیری و خشک خسارت سرمازدگی داشته است و بیش از ۳ میلیون تن از این محصولات آسیب دیده است.

کد مطلب: ۸۲۱۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی :‌سرمای بهار امسال ۸۱ هزار میلیارد ریال به باغ‌های کشور خسارت زد

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی با اعلام این مطلب، ارزش خسارات سرمازدگی در این باغات را ۸۱ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

شکراله حاجی‌وند، سطح زیر کشت باغات بارور محصولات سردسیری و خشک در کشور در سال گذشته را ۲.۴ میلیون هکتار بیان کرد و گفت: از این سطح ۱۰.۳ میلیون تن محصول به دست آمد.

وی با اشاره به این که بیشترین میزان تولید در حوزه میوه‌های سردسیری در سال ۹۶ مربوط به سیب بوده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳.۶ میلیون تن از این محصول در کشور تولید و از این مقدار ۷۰۰ هزار تن تا کنون صادر شده است.

حاجی وند، کشورهای حوزه خاورمیانه به ویژه اقلیم کردستان، پاکستان و ترکیه و بعضی از کشورهای اروپایی را از مقاصد صادراتی سیب ایران برشمرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی افزود: در سال ۹۶ سیب ۷ درصد، پسته ۱۵ درصد، انگور ۱۲ درصد، بادام ۷ درصد و گردو بیش از ۵ درصد تولید باغات سردسیری را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: میوه‌های هسته‌دار ۹.۵ درصد، میوه‌های دانه‌ریز ۱۲.۵ درصد، میوه‌های خشک ۲۸.۲ درصد و سایر میوه‌ها ۸ دهم درصد محصولات سردسیری و خشک را تشکیل می‌دهد.

حاجی وند، اصلاح و نوسازی باغات قدیمی را از برنامه‌های این دفتر عنوان کرد و گفت: در این راستا سال گذشته ۱۰ هزار هکتار از باغات انگور از حالت خوابیده به فراز تبدیل شد.

وی تصریح کرد: این اقدام در باغات انگور در استان‌های قزوین، فارس و سایر استان‌های انگور خیز کشور صورت گرفت.

مدیرکل دفتر امور میوه ‌های سردسیر و خشک معاونت باغبانی، سرشاخه کاری گردو به منظور افزایش عملکرد و مقاومت درختان در برابر سرما، مکانیزه کردن باغات، افزایش ضریب مکانیزاسیون، تغییر ارقام، اقدامات تغذیه ای و حفاظتی، هرس فنی و علمی باغات و آموزش باغداران را از مهمترین برنامه‌های این دفتر برشمرد.

وی ایجاد باغات متراکم و نیمه‌متراکم به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و اجرای سیستم آبیاری‌های نوین را از دیگر برنامه‌های این دفتر دانست.

حاجی وند در عین حال بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات سردسیری و خشک در استان‌های مرزی تاکید کرد و اذعان داشت: حوزه میوه‌های سردسیری و خشک، ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد و سرمایه‌گذاری مورد نیاز بیشتر در حوزه فرآوری محصولات خام به محصولات با ارزش افزوده است.

وی افزود: ظرفیت مصرف و صادارت ۳ میلیون تن سیب تولیدی کشور محدود است و از این رو، صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند در این حوزه احداث شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار