مهرماه شیراز میزبان گردهمایی انجمن ترویج زبان فارسی است

شیراز (پانا) - دبیر سیزدهمین همایش انجمنی ترویج زبان و ادبیات فارسی از برگزاری این همایش در روزهای هجدهم تا بیستم مهرماه به میزبانی شیراز و با حضور ادیبان و صاحب‌نظران خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۱۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
مهرماه شیراز میزبان گردهمایی انجمن ترویج زبان فارسی است

کاووس حسنلی دوشنبه 24 اردیبهشت در یک کنفرانس خبری گفت: انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی یکی از موفق‌ترین انجن‌های علمی به شمار می‌رود که تاکنون 12 همایش را در دانشگاه‌های بزرگ کشور اجرا کرده است.

وی آشنایی با پژوهش‌های جدید در گستره زبان و ادب فارسی، گفت‌و گو، تبادل نظر و انتقال تجربه، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف‌اندیشی، تاکید بر تقویت زبان‌ فارسی به عنوان یکی از مولفه‌های وحدت، بازشناسی علمی وضعیت ادبیات کشور و هم‌اندیشی برای ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای بهبود مستمر شرایط را از اهداف این گردهمایی علمی ادبی عنوان کرد.

حسنلی یادآور شد: تاریخ ادبیات، سبک شناسی نقد ادبی و زیبا شناسی، نقش زبان و ادب فارسی در وحدت ملی مردم ایران و دیگر فارسی زبانان جهان، جایگاه زبان و ادب فارسی و ایران شناسی در فراسوی مرزهای جغرافیای ایران، اثرپذیری و اثرگذاری متقابل ادبیات فارسی و فرهنگ اسلامی از جمله محور و زمینه‌های این همایش است.

وی علت همزمانی برگزاری این گردهمایی با یاد روز حافظ را استفاده از ظرفیت مرکز حافظ شناسی، دانشگاه و انجمن برای برگزاری بهتر همایش عنوان و اضافه کرد: این گردهمایی عمومی است اما چون در شهر شیراز برگزار می‌شود دارای موضوعات ویژه نظیر حافظ شناسی و حافظ پژوهی و نقش حافظ در گسترش فرهنگ ایرانی و زبان و ادب فارسی، زبان‌ها، گویش‌ها، لهجه‌ها و ادبیات و مشاهیر ادبی در استان فارس و فرهنگ و ادب عامه، محلی و اقلیمی در استان فارس است.

دبیر علمی همایش انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی مهلت ارسال مقاله را 15 خرداد اعلام و اضافه کرد: تا به امروز صد مقاله به توسط دبیرخانه ارسال شده است.

حسنلی از ارسال مقالاتی از پژوهشگران و محققانی از کشورهای آذربایجان، ژاپن، ترکیه و بنگلادش خبر داد و گفت: انتظار داریم تا مهلت تعیین شده تعداد مقالات ارسالی به هزار تا 1200 مقاله به دبیرخانه برسد.

وی گفت: از مقاله‌هایی که به دبیرخانه رسیده 55 درصد توسط فارغ التحصیلان، 16 درصد هیئت علمی، 15 درصد دانشجویان و 14 درصد دبیران آموزش و پرورش ارسال شده است.

حسنلی به نمودار تحصیلات ارسال کنندگان مقاله در این دوره از همایش ترویج زبان و ادبیات فارسی، گفت: نویسندگان 60 درصد مقاله‌ها دارای مدرک دکترا، 32 درصد مدرک کارشناسی ارشد و 8 درصد کارشناسی، هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار