معاون حقوقی رئیس جمهور: باید از تفکر انحصار محور در مالکیت فکری فاصله بگیریم

تهران (پانا) -  معاون حقوقی رئیس جمهور خواهان نفی تفکر انحصار محور در تدوین استراتژی مالکیت ادبی و هنری شد.

کد مطلب: ۸۲۱۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون حقوقی رئیس جمهور: باید از تفکر انحصار محور در مالکیت فکری فاصله بگیریم

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در هشتمین همایش ملی مالکیت ادبی و هنری که امروز 25 اردیبهشت 97 در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد اظهار کرد: حوزه مالکیت ادبی و هنری از قرن 17 به بعد سرمایه محور می شود ( تا این تاریخ مالکیت زمین محور است)‌ و سرمایه های فکری از آن زمان مورد توجه بیشتری قرار گرفتند. به طبع آن مالکیت فکری هم در بخش صنعتی و هم ادبی و هنری رشد کرد؛ لذا این مفاهیم با توسعه یافتگی کشور پیوند دارند.

وی افزود: شما هیچ نظام اقتصادی و فرهنگی توسعه یافته پیدا نخواهید کرد مگر اینکه نظام حقوقی توسعه یافته ای در کنار آن وجود داشته باشد. در نظام حقوقی توسعه یافته در دو مرحله 1.هنجارگذاری 2.اجرا اهمیت پیدا می کند.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد:یکی از کارهای اصلی که هم در قوه قضائیه و هم وزارتخانه های مربوطه مثل وزارت فرهنگ و ارشاد باید پیگیری شود نحوه صیانت از این حقوق است. در این حوزه نهادهای شبه قضائی باید در کنار قوه قضائیه مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: در نیم قرن گذشته در حوزه مالکیت فکری اعتماد به روشهای جایگزین حل اختلاف برای التیام آلام حاصل از جرم اهمیت پیدا کرده است و واگذار حقوق مردم به مردم نشانی از اعتماد حاکمیت به مردم است. امروز وایپو (سازمان جهانی مالکیت فکری) که برای حل و فصل مالکیت فکری به وجود آمده است نشانی از همین تغییر تفکر است.

جنیدی با اشاره به پیوند میان حقوق مالکیت فکری با شاخه های دیگر علم حقوق خاطرنشان کرد :‌امروز حتی در کشورهای جهان اول این نگرانی به وجود آمده که آیا درجه بالای انحصار به پیشرفت جامعه کمک می کند یا آن را کند می کند؟ آیا انحصار با این کیفیت امروز موجب توسعه خواهد بود یا بازدارنده است؟ بنابر این بخشی از وقت ما باید صرف این شود تا از حالت انحصار محور در بیاییم و به حالت موازنه محور برسیم؛‌یعنی در عین حال که در فکر حفظ مالکیت حقوقی فکری هستیم باید آن را به نقطه توازن برسانیم تا از عوارض انحصار دور بمانیم یعنی به طور خلاصه امروز در حقوق مالکیت فکری باید از تفکر انحصارمحور به سمت تفکر موازنه محور حرکت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار