در واکنش به مشکلات اقتصادی ناشی از بازگشت تحریم‌ها

نوبخت: همه اعضای دولت مرد جنگ هستند

همان طور که در جنگ تحمیلی در یک رویارویی نابرابر از کشور دفاع کردیم و در نهایت پیروز شدیم، در برابر این بی‌عدالتی نیز پیروز می‌شویم

سخنگوی دولت با اشاره به مشکلات اقتصادی که ممکن است بعد از خروج آمریکا از برجام کشور را تهدید کند گفت که اعضای هیأت دولت همه مرد جنگ هستند و با وجود آنکه رویکرد اصلاح‌طلبانه دارند اما اگر طرف مقابل این رویکرد را نپذیرد، مقاومت خواهند کرد.

کد مطلب: ۸۲۱۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
نوبخت: همه اعضای دولت مرد جنگ هستند

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره قول رئیس‌جمهوری به مردم در این باره که نگران خروج آمریکا از برجام نباشند و اینکه دولت برای مقابله با فشارهای اقتصادی که مانع بروز مشکلات در زندگی مردم پس از بازگشت تحریم‌ها شود چه برنامه‌ای دارد؟ بیان کرد: « اگر این تصور وجود داشته باشد که با این اقدامات (بازگشت تحریم‌ها) اقتصاد ایران فلج و دولت تسلیم می شود، قطعا اینگونه نیست زیرا اوضاع اقتصادی را مدیریت می‌کنیم.»

وی افزود: «ما این اوضاع را با توجه به تجارب گذشته و عنایت الهی کنترل می‌کنیم. همان طور که می‌دانید «ان الله لایهدی القوم الظالمین»، خدا آنهایی را که ظالم هستند هدایت نمی‌کند و این وعده خداوند است و از سوی دیگر می‌فرماید «ان الله لا یضیع الاجر المحسنین»، ما خود را در این باره محسن می‌دانیم و دنیا هم اکنون قبول دارد که آنها ظالم هستند. ما به این امر اعتقاد داریم.»

نوبخت به دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «همان طور که در جنگ تحمیلی در یک رویارویی نابرابر از کشور دفاع کردیم و در نهایت پیروز شدیم، در برابر این بی‌عدالتی نیز پیروز می‌شویم. در همان زمان هم رهبر ایران اعلام کرد که صدام سیلی می‌خورد و مشاهده کردید که خود آمریکایی‌ها طناب دار را به گردن صدام انداختند و استخوان گردنش را شکستند. اگر خلاف این اتفاق می‌افتاد باید شک می‌کردید.»

سخنگوی دولت تأکید کرد: «تدبیر همین است که بتوانیم در سختی‌ها کشور را مدیریت کنیم و عموم کسانی که اکنون در دولت هستند خاک جبهه‌ها را خورده‌اند. بنده به یاد می آورم که در همین ایام در سال 61 پس از عملیات بیت‌المقدس خود را برای عملیات رمضان آماده می‌کردیم. کسانی که اکنون در دولت هستند به ویژه آقای روحانی سهم و نقش قابل توجهی در فرماندهی ستادهای جنگ داشتند. به هر حال جدای از آنکه همیشه پیام صلح و دوستی مردم و رهبر بزرگ خود را به دنیا منعکس می‌کنیم، همه ما مرد جنگ هستیم.»

وی خاطرنشان کرد: «رویکرد ما صلح‌طلبانه و اصلاح‌طلبانه است اما اگر طرف مقابل نخواهد مقاومت خواهیم کرد. می‌توانیم با هر وضعی کشور را مدیریت کنیم و از آن بگذریم. تاریخ در گذشته به ما نشان داد که ممکن است اتفاقاتی بیفتد و در آینده نیز امکان این امر وجود دارد.»

نوبخت با اشاره به اینکه رویکرد صلح‌طلبانه مردم ایران با برجام به دنیا نشان داده شد، تصریح کرد: «اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد هیچگاه به برتری کنونی در دنیا دست پیدا نمی‌کردیم.»

وی به اتفاقات اخیر در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته مربوط به رفتار غیر عاقلانه و سیاسی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و خروج یک‌جانبه از پیمان جمعی و بین‌المللی برجام بود که رئیس‌جمهوری به سرعت نسبت به این اقدام عکس‌العمل مناسب نشان دادند.»

وی ادامه داد: «علاوه بر این مواضع اتحادیه اروپا و دیگر مراجع رسمی در مورد این اقدام غیر عقلانی آمریکا منتشر شد.»

نوبخت همچنین در واکنش به کشتار مردم فلسطین نیز گفت: «واقعه دیگر جنایت بزرگ و خونین بود که توسط رژیم صهیونیستی با حمایت همه جانبه آمریکا در حال وقوع است و تا کنون دستشان به خون بیش از 59 نفر از مردم فلسطین آلوده شده و بیش از 2771 زخمی شده‌اند.»

محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه بابیان این که در هفته گذشته اتفاقات بسیاری رخ داد گفت: «شاهد بودید که آمریکا از برجام خارج شد و و پاسخ رئیس‌جمهوری را هم شنیدید و مواضع اتحادیه اروپا را هم مشاهده کردید.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص ثبت واردات با نرخ جدید گفت: «۵ میلیون دلار ثبت سفارش شده و انواع کالای ضروری هم صادر شده است. بانک مرکزی در خصوص تحقق ارز با تغییر نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای هر دلار رقم مشابه را گزارش داده‌اند.»

مشکلی برای کالاهای اساسی نداریم

نوبخت افزود: «بیش از یکصد و 30 میلیارد دلار در بازار رسمی مبادلات ارزی داریم. ما گزارش‌های روزانه را دنبال می‌کنیم مشکلی برای کالاهای اساسی نداریم و در بخش خدمات مشکل کوچکی داریم و با همین نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت می‌شود.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر ارز مسافرتی به مقدار یک‌هزار یورو داده می‌شود آن هم برای مسافت دور و برای کشور‌های همسایه ۵۰۰ یورو است.»

سخنگوی دولت تاکید کرد: «از تولیدکنندگان دعوت به عمل آمد و مشورت‌هایی صورت گرفت. اگر کسی کالایش را از انبار بیرون نمی‌آورد، خلاف می‌کند. از پیش مصوبه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی هم داشته‌ایم.»

وی خاطرنشان کرد: «ما به کسبه خودمان اعتماد داریم و در این شرایط احتکار درست نیست و تحت هیچ شرایطی سامانه دقیق و درست واردات و صادرات را ترک نحواهیم کرد.»

جایز نیست ذهن مسئولان دیپلماسی کشور را مخدوش کنیم

نوبخت در خصوص بیانیه مجلس خبرگان رهبری گفت: «در بیانیه دولت کاملا با شفافیت به نکاتی که مطرح می‌شود، پاسخ داده شد. در حال حاضر وقتی برای این نیست که ذهن مسئولان دیپلماسی کشور را که درگیر هستند و همین امروز برای مذاکرات جهانی در سفر هستند مخدوش کنیم.»

وی افزود: «فارغ از اینکه برجام تصمیم درست بوده یا خیر باید بررسی کنیم که مراحل حقوقی خود را طی کرد یا خیر؟ یا اجماع صورت گرفت یا خیر؟ برجام در مجلس مراحل خود را طی کرد و بیانات رهبری به عنوان بایدها و نبایدها مورد توجه قرار گرفت.»

نوبخت ادامه داد: «به سال ۹۲ باز گردیم و ببینیم که این تصمیم باعث زیان برای کشور بود و یا از زیان جلوگیری شد.»

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «ما با یک اتهام از سوی رژیم اشغالگر قدس رو به رو بودیم و آمریکا حمایت می‌کرد. پرونده ایران به شورای امنیت رفت و کشورهای دوست ما هم در آن ورود نکردند و تحریم‌ها صورت گرفت و ما ذیل فصل هفت قرار گرفتیم.»

وی ادامه داد: «صنعت نفت، کشتیرانی و پتروشیمی تحت تحریم یک اتهام واهی قرار گرفت. ما باید اقدام و اثبات می‌کردیم فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است تا تحریم‌ها برداشته شد.»

وی افزود: «شومن آنها در چند هفته گذشته حرف‌هایی زد آن زمان گفت، ما جواب همه این اتهامات را از مراجع رسمی آژانس گرفتیم.«

نوبخت ادامه داد : «قطعه به ما نمی‌فروختند اما ما بعد از شکست تحریم هواپیمایی نو هم خریداری کردیم. این که نظام بانکی ما سرمایه‌گذاری کرد و با مانع‌گذاری آمریکا مشکل پیدا کرد مشخص است. ما تا این مرحله کار درستی کردیم.»

وی خاطرنشان کرد: «هزینه‌هایی که در زمان تحریم وجود داشت که باید پرداخت می‌کرد و من از گفتن آن پرهیز می‌کنم، اما چه کسی پرداخت می‌کرد؟ ملت باید هزینه‌ها را پرداخت کنند.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: «می‌خواستند ایران هم مثل آمریکا از برجام خارج شود اما مشاهده کردید که ما ماندیم و اتحادیه اروپا کنار ما ماند و این دستاورد بزرگی در عالم سیاست است.»

اگر منافع ما ایجاب کند خارج خواهیم شد

نوبخت ادامه داد: «اگر منافع ما ایجاب کند خارج خواهیم شد و غنی‌سازی زیر ۴ درصد را به ۲۰ درصد و هر عددی می‌خواهیم می‌رسانیم، رسیدن به سال ۹۲ و خواسته کسانی که دلشان برای تحریم تنگ است و همان کاسبان تحریم هستند کاری ندارد.»

قطعا تاریخ روحانی را تکریم خواهد کرد

سخنگوی دولت با بیان این که ما توانستیم نیک نامی جمهوری اسلامی ایران را در جهان ثابت کنیم، تصریح کرد: «دنیا متوجه شد که ما دروغگو نیستیم. قطعا تاریخ روحانی را تکریم خواهد کرد و مقام معظم رهبری به عنوان رهبری زیرک که رهنمودهایی فرمودند در جهان شناخته می‌شوند.»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازار سیاه دلار که از میدان فردوسی به بانک‌ها رسیده و جایگزین یورو در مبادلات ارزی شده گفت: «اگر بانک‌ها غیر از نرخ ۴ هزار ۲۰۰ تومان ارز عرضه می‌کنند درست نیست و اگر موردی هم بود اطلاع دهید، ما نگاه نظارتی خود را داریم و چنین چیزی وجود ندارد‌.»

وی ادامه داد: «مبنای مبادلات ما اعم از طلا و یورو همه بر اساس برابری نرخ بین ریال و دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی است‌.»

لایحه Fatf هیچ ارتباطی به بازگشت تحریم های ثانویه ندارد

نوبخت در مورد لایحه FATF یادآور شد: «این مساله هیچ ارتباطی به بازگشت تحریم‌های ثانویه ندارد و ما برای مساله مقابله با پولشویی کار خودمان را ادامه می‌دهیم.»

نوبخت در خصوص کم آبی و انتقال آب از دریای عمان گفت: «این مسئله از سال‌های قبل وجود داشت و از آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌کردیم. ستاری در این زمینه‌ها گزارش‌هایی هم دادند. در استان‌ها کارگروه‌هایی هم شکل گرفته است و گزارش‌ها هم ارائه شده است.»

وی تاکید کرد: «استان به استان سفر می‌کنیم و موضوع را بررسی می‌کنیم و در حال حاضر هم بررسی می‌شود که آب دریای عمان را به فلات مرکزی بیاوریم یا خیر‌.»

نوبخت در خصوص مصوبه مجلس درباره عدم برگزاری افطاری از سوی دستگاه‌ها گفت: «مجلس مصوبه‌ای تصویب کرد که کارهای غیرضروری از بودجه انجام ندهیم که درست است.»

سخنگوی دولت درباره برگزاری مراسم افطاری از سوی رئیس‌جمهوری گفت: «درخواست‌های مکرری برای دیدار با رئیس‌جمهوری وجود دارد که بخش‌هایی از آن در سفرهای استانی پاسخ داده می‌شود و بخشی دیگر بعد از ماه ماه مبارک اتفاق می‌افتد اما از منابع دولتی برای این کار انجام استفاده نخواهیم کرد.»

مدیر دو تابعیتی در دولت نداریم

نوبخت درباره کوچک‌سازی دولت گفت: «طبق تکالیف قانونی ما باید حجم نیروی انسانی را کاهش دهیم و بر اساس آمار از حجم دولت حدود ۵۳ هزار نفر کاسته شده است و ما این کار را هم از سازمان برنامه و بودجه آغاز کردیم.»

سخنگوی دولت درخصوص مدیران دو تابعیتی گفت: «مدیر دو تابعیتی در دولت نداریم و هر موردی هم که ثابت شد در این زمینه مطابق قانون رفتار می‌ کنیم.»

وی در خصوص تفحص هیأت تفحص از دو تابعیتی‌ها که در گزارش نهایی خود ادعای دو تابعیتی بودن فرزندان وزرای خارجه، نفت و برخی از مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهوری را مطرح کرده است و قرار بود این تحقیق درباره مدیران دولتی باشد نه فرزندان آنها و واکنش دولت در این زمینه چیست، گفت: «(به شوخی) ممکن است به پسرخاله هم ربط پیدا کند.»

نوبخت تصریح کرد: «گاهی برخی افراد بخاطر جهل و کینه ای که نسبت به دولت دارند حاضرند منافع ملی را هم از بین ببرند.»

نوبخت خاطرنشان کرد: «برجام قراردادی برد_ برد بود. آنها خواسته‌ای داشتند و می‌خواستند اطمینان داشته باشند ما به سلاح اتمی دست پیدا نکنیم. ما دروغ گو نیستیم اما آنها دروغ‌گو هستند.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر نه تنها علیه ایران اجماع برقرار نشده بلکه علیه آمریکا این اجماع برقرار شد، دنیا طرف ایران است.»

نوبخت درباره اتاق فکر علیه دولت و خائن جلوه دادن آن گفت: «این موضوع در حوزه شورای عالی امنیت ملی نیست. افکار عمومی تا این لحظه نشان داد خادمین خود را خوب تشخیص می‌دهند و در انتخابات ۲۹ اردیبهشت نیز این امر را نشان دادند.»

وی تاکید کرد: «در حال حاضر مشکلات زیادی وجود دارد و وقتی نداریم با دشمنان خارجی پنجه به پنجه بیاندازیم و از دوستان داخلی هم خنجر بخوریم.»

نوبخت درباره سفر رئیس‌جمهوری به اتریش و سوئیس گفت: «اگر قطعی شد اعلام می‌کنیم.»

نوبخت با بیان اینکه براساس یک اتهام واهی کشور دچار محاصره اقتصادی شد تصریح کرد: «آیا در آن مقطع دولت باید این محاصره اقتصادی را تایید می‌کرد یا در جهت رفع اتهامات وارده اقدام می‌کرد. اگر دولت هیچ اقدامی نمی‌کرد قطعا تاریخ ما را نمی‌بخشید. ما باید اثبات می‌کردیم که فعالیت هسته‌ای ما نظامی نیست و این تایید را از آژانس گرفتیم. با برجام تحریم‌ها علیه ما رفع شد هرچند مشکلاتی از قبیل ارتباطات بانکی باقی ماند. اما ایران از محاصره اقتصادی خارج شد.»

وی با تأکید بر اینکه برجام اقدام درستی بود که از سوی دولت انجام گرفت خاطر نشان کرد: «در شرایط تحریم این ملت بود که باید هزینه سنگینی می‌پرداخت. دولت را وادار نکنید برخی مسائل را بیان کند، چرا ما را وادار می‌کنید که حرف‌هایی بزنیم که موجب سوءاستفاده دشمن شود.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تضمین‌های عملی ایران از اروپا برای ادامه برجام چه خواهد بود تصریح کرد: «ما جلسات متعددی داشته‌ایم در داخل کشور که تضمین‌ها را تعریف عملیاتی کنیم تا مشخص شود تیم مذاکره کننده ما در مذاکرات چه اقداماتی باید انجام دهند.»

تمام تلاش ما بر این بود که نظرات رهبری در برجام رعایت شود

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات برجام نکات مدنظر رهبری مورد توجه دیپلمات‌ها قرار گفت، اظهار کرد: «برجام در شورای عالی امنیت ملی مطرح و برای تصویب آن هم رأی گیری شد. تمام تلاش ما هم این بود که نظرات رهبری در برجام رعایت شود. رهبری همیشه براساس بصیرت وشناخت دقیقی که از ماهیت غیرانسانی رژیم آمریکا دارد ما را متوجه می‌کردند که آنها پیمان شکن هستند، ما هم براساس اطمینان به آمریکا مذاکره نکردیم. برجام سند ایده‌آلی برای ما نبود شاید برای اروپا هم ایده آل نبود. آمریکا هم که برجام را بدترین سند می‌داند و ترامپ هم اشاره کرده بود که وزیر خارجه وقت‌آمریکا در مذاکرات برجام حریف ظریف نمی شود.»

وی با اشاره به اینکه برجام براساس اعتماد به طرف مقابل امضا نشد، تصریح کرد: «تصویب برجام کار سختی بود. این سند باید به امضای هفت کشور میرسید. ما هر آنچه که توانستیم در برجام انجام دادیم و آن را در مذاکرات گنجاندیم.»

اجماع جهانی علیه امریکاست

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهوری به موگرینی برای ماندن در برجام تضمین داده است گفت: «رئیس‌جمهوری رسما و صریحا نظر خود را درباره برجام اعلام کردند. موضع دولت هم کاملا مشخص است. آمریکا می خواست ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا اجماع جهانی علیه ما ایجاد کند اما اکنون این اجماع جهانی علیه آمریکا ایجاد شده است.»

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این که در صورت لغو قرارداد با شرکتهای خارجی از این شرکت ها غرامت دریافت خواهد شد، اظهار کرد: «باید قرارداد به قرارداد و شرکت به شرکت بررسی کنیم. همه تلاش ما در زمان عقد این قراردادها این بود که این قراردادها به گونه‌ای تنظیم شود که اگر تحریم‌ها بازگشت، متضرر نشویم.»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اقدام دولت در مقابل احتمال تحریم نفت و تاثیر آن در بودجه کشور خاطر نشان کرد: «ما بودجه در سایه و بودجه اضطراری هم داریم و اگر نیاز به مصوبه جدیدی باشد، از مجلس اخذ می کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار