رئیس اداره آموزش متوسطه دوم آموزش و پرورش کردستان: هدایت تحصیلی درست در آینده دانش آموزان تاثیرگذار است

سقز(پانا)-رئیس اداره آموزش متوسطه دوم آموزش و پرورش کردستان در جمع مدیران متوسطه شهرستان سقز گفت: هدایت تحصیلی درست و به موقع در موقعیت و آینده دانش آموزان می تواند تاثیرگذار باشد.

کد مطلب: ۸۲۱۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اداره آموزش متوسطه دوم آموزش و پرورش کردستان:  هدایت تحصیلی درست در آینده دانش آموزان تاثیرگذار است

غلامعلی کرمی نیاز، رئیس اداره آموزش متوسطه دوم استان کردستان در جمع مدیران متوسطه شهرستان به بررسی عملکرد دانش آموزان استان به شیوه کلی و شهرستان سقز بطور اخص در چند سال اخیر و مقایسه معنا دار بین این رقابت ها پرداخت.

رئیس اداره آموزش متوسطه دوم آموزش و پرورش کردستان در تحلیلی از کنکور سراسری و امتحانات نهایی گفت: جایگاه علمی استان با عنایت به محرومیت در کشور رتبه 11 می باشد، اما در زمینه قبولی در کنکور متأسفانه در سال 96 رتبه 27 را حائز شده ایم.

کرمی نیاز با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی می تواند تا حدود زیادی این تفاوت در آمار را جبران نموده و درصد و رتبه ای قابل قبول را برای استان به ارمغان آورد افزود: هدایت تحصیلی درست و به موقع و برنامه ریزی برای چند سال آینده می تواند نسبت به دانش آموزان در زمینه موفقیت در زمینه کنکور و توقعات منطقی در آینده شغلی بسیار راهگشا باشد.

وی ضمن مقایسه چندین استان با استان کردستان و بررسی تراز علمی آنان، تراز علمی کلی دانش آموزان استان کردستان را قابل قبول اما ناکافی خواند و افزود: برای این که بتوانیم اعتبار رتبه بندی در سطح کشور را با جایگاه علمی همسو ببینیم باید برای امتحانات کتبی نهایی پایه های یازده و دوازده برنامه ریزی کنیم.

کرمی نیاز مشکل اصلی در این بین را عدم توزیع عادلانه در بومی گزینی دانشجویان دانست و افزود: بومی گزینی ناموزون، از مشکلات عمده ای است که بیشترین آسیب را متوجه استان ما کرده است و باید تعداد دانشکده های استان به میزان و هماهنگ با استان های برخوردار افزایش یابد.

وی تمایل دانش آموزان استان به انتخاب رشته تجربی را بالاتر از استانهای کشور ذکر کرد و افزود: باید به این مسئله توجه داشت و دانش آموزان را آگاه کرد که انتخاب رشته تجربی تضمین کننده موفقیت در کنکور نیست و نگاهی به وضعیت کنکور سراسری در شهرستان سقز در سال های اخیر نشان دهنده و موید این مسئله است که با وجود جمعیت زیاد داوطلبین که بسیار بیشتر از فارغ التحصیلان آن سال است کمتر از 4 درصد دانش آموزان توانسته اند در رشته های مهم مانند پزشکی ، داروسازی و دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی و پردیس ها پذیرفته شوند که جای بسی تأمل است و باید با برنامه ریزی منطقی سعی کنیم که دقیق و به موقع راهگشای مسائل و مشکلات باشیم که در غیر این صورت آینده دانش آموزان با لجاجت و عدم شناخت از وضعیت رغبت، استعداد و تواناییشان تباه خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه شهرستان سقز نیز با اشاره به اینکه امسال ۲۴۰۷ نفر پایه نهم شهرستان بر اساس هدایت تحصیلی و ورودی پایه دهم رقابت دارند؛ افزود: با توجه به ظرفیت نهایی کلاس ها، امسال می توانیم این تعداد از دانش آموزان را در پایه دهم بر اساس فضاهای موجود و به خصوص با عنایت به استقبال از حوزه فنی و حرفه ای و کاردانش سازماندهی دهیم.

سید وفا حسنی ظرفیت پذیرش رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را در شهرستان سقز، ۹۱۵ نفر عنوان کرد و افزود: بخش عمده ای از این آمار با توجه به کمبود شدید فضای آموزشی هنرستان های دخترانه به بخش پسران اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی چند سال گذشته برای انتخاب بیش از حد رشته تجربی و استقبال و رغبت بی حد و حصر دانش آموزان به این رشته بود که در دو سال اخیر تا حدودی این مسئله کنترل شد.

حسنی اظهار داشت: متأسفانه در حدود 3/5 درصد دانش آموزان رشته تجربی در رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی قبول می شوند که نشان از عدم برنامه‌ریزی و توجه نکردن به ظرفیت و استعداد و بویژه توانایی رقابت سخت اکثر دانش آموزان دارد.

معاون آموزش متوسطه شهرستان سقز تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که از هم اکنون می‌توانیم آن را تحت کنترل خود درآوریم این است که برای ورودی دانش آموزان کنونی پایه ۱۱ برای ورود به پایه ۱۲ با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی تمامی عوامل آموزش و پرورش و مدارس وارد میدان عمل شویم و با تشریح برنامه ها و رشته های مختلف، ظرفیت ها و فرصتها و ایجاد علاقه و تمرکز بر توانایی های آنان و روحیه بخشی همه جانبه ، از هم اکنون برای موفقیت آنان اقدام کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار