در گفت‌وگو با پانا

رئیس سازمان نظام پرستاری: طرح تحول سلامت برای پرستاران آورده‌ای نداشت

۶۷درصد اعتبارات طرح تحول به دست ۵درصد از جامعه پزشکی رسید

تهران (پانا) - رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه 67درصد اعتبارات طرح تحول به دست 5درصد از جامعه پزشکی رسید ، گفت طرح تحول سلامت برای پرستاران آورده‌ای نداشت و این موضوع سبب نارضایتی پرستاران شده است .

کد مطلب: ۸۲۱۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نظام پرستاری: طرح تحول سلامت برای پرستاران آورده‌ای نداشت

اصغر دالوندی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به پایان چهارمین سال اجرای طرح تحول سلامت و وضع جامعه پرستاری در این طرح گفت: طرح تحول نظام سلامت از این بابت که توانست به مناطق محروم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کند، دارای ارزش است چرا که رویکرد کلان این طرح عدالت است.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: در ابتدای طرح تحول نظام سلامت، بودجه خوبی هم به این طرح اختصاص یافت اما نزدیک 67 درصد این اعتبارات نصیب افرادی شد که قشر 5 درصدی از جامعه پزشکی بودند و جامعه 200 هزار نفری پرستاری حدود 17 تا 23 درصد از محل اعتبارات بهره‌مند شدند.

وی افزود: قرار بود با اجرای طرح تحول نظام سلامت خدماتی که به جامعه پرستاری و پزشکی ارائه می‌شود، یکسان دیده شود اما در برخی اوقات کادر اداری از پرستاران تسهیلات بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین قرار بود طرح تحول نظام سلامت بر اساس بسته‌های خدمتی و مصوبه مجلس درباره تعرفه‌های خدمات پرستاری که در سال 86 تصویب شد، اجرا شود اما مصوبه تعرفه‌های خدمات پرستاری به دلیل کمبود منابع، امکانات و نبود عزم سیاست‌گذاران اجرا نشد.

این مقام مسئول در سازمان نظام پرستاری گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، طرح قاصدک (پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان) در جهت افزایش رضایتمندی کارکنان درمان از جمله پرستاران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت اجرا شد.

دالوندی در ادامه با انتقاد از تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران در طرح تحول نظام سلامت گفت: اضافه کاری اجباری در این طرح باعث خستگی مفرط پرستاران شد و هم‌اکنون کارانه در خیلی از استان‌ها با تأخیر پرداخت می‌شود که این روند فقط خستگی را در جان پرستاران باقی می‌گذارد و علاوه بر این، مشکلات خانوادگی و جسمی برای پرستاران ایجاد می‌کند. معتقدیم که نسبت به کار ارزشمند و سنگین پرستاران، طرح تحول نظام سلامت آورده‌ای برای پرستاران نداشته است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به ضرورت توجه وزارت بهداشت به مطالبات پرستاران گفت: توصیه ما به وزارت بهداشت این است که کمک کند تا تعرفه‌های خدمات پرستاری و هزار میلیارد تومانی که برای اجرای این مصوبه پیشنهاد شده بود، تخصیص یابد و در بودجه سال 98 دیده شود تا استقلال به جامعه پرستاری بازگردد.

وی تصریح کرد: همچنین سیستم پرداختی یکسان در وزارت بهداشت باید حاکم شود تا دریافتی پزشکان و پرستاران مشخص شود و حقوق پرستاران به وضع نسبی در طرح تحول نظام سلامت برسد.

«طرح تحول نظام سلامت» در تاریخ 15 اردیبهشت 1393 هم‌زمان در سراسر کشور اجرا شد. برنامه‌های این طرح در حوزه درمان شامل کاهش هزینه‌های پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان مقیم، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، ارتقای خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی، ترویج زایمان طبیعی، حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند و همچنین راه‌اندازی اورژانس هوایی است. پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، با توجه به کاهش هزینه‌های درمان و مراجعه بی‌سابقه بیماران به بیمارستان‌ها و افزایش ضریب اشغال تخت‌ها، بدون توجه به بسترسازی مناسب (تأمین فضای بیمارستانی و نیروی انسانی)، فشار زیادی بر دوش تیم سلامت از جمله پرستاران تحمیل شده است. افزایش حجم کاری تیم سلامت بخشی از مشکلات اجرایی شدن طرح تحول در نظام سلامت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار