معاون منابع انسانی قوه قضائیه تاکید کرد:ضرورت تعامل بین نخبگان با مجریان

تهران (پانا) - معاون منابع انسانی قوه قضاییه ویژگی مورد نیاز دیگر برای پژوهشگاه را انتقال و تبادل دانش و تجارب همکاران در دستگاه قضایی برشمرد وگفت پژوهشگاه می‌تواند بخش مهمی از فرایند انتقال را انجام دهد.

کد مطلب: ۸۲۱۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون منابع انسانی قوه قضائیه تاکید کرد:ضرورت تعامل بین نخبگان با مجریان

به گزارش معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، نشست تخصصی نمایندگان پژوهشگاه قوه در دادگستری‌های کل استان‌ها با حضور معاون منابع انسانی قوه قضاییه در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی ضمن تقدیر از زحمات مدیران و کارکنان پژوهشگاه دستگاه قضایی اظهار داشت: وقتی با نظر مساعد رئیس محترم قوه قضاییه و کمک دوستان تصمیم به راه اندازی پژوهشگاه گرفتیم این پرسش وجود داشت که با وجود نهادهای تحقیقاتی در حوزه حقوق چه نیازی به پژوهشگاه است؟ ما گفتیم مراکز پژوهشی موجود در راستای اهداف و نیازهای خود فعالیت می‌کنند؛ دستگاه قضایی بر اساس وظایف و اهداف خویش باید پژوهشگاه و مرکز مطالعاتی خاص خود را داشته باشد. همچنان‌که در کنار مراکز آموزشی دستکاه فعالیت آموزشی مناسب خود را دارد.

وی ضمن اظهار تاسف از برخی نگاههای آمارگرا و کمیت گرا با اشاره به مسئولیت خطیر دستگاه قضایی در رسیدگی و ختم به موقع و دقیق پرونده‌ها بیان داشت: دستگاهی که محصولش رای است طبعاً دانش بنیان است و بر همین اساس می‌بایست جایی داشته باشیم که معین دستگاه و قضات در صدور آرای خوب و ارتقاء کیفی رسیدگی به پرونده‌ها باشد. پژوهشگاه در دستگاه قضایی از همین جایگاه برخوردار است.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در ادامه ضمن اشاره به یک ویژگی مورد نیاز پژوهشگاه گفت: این نهاد می‌تواند زمینه‌ها و ظرفیت‌های نهفته در دستگاه قضایی را در خدمت اهداف واقعی دستگاه و جلب رضایت مردم و مراجعان فعال کند. این ویژگی مهم چیزی نیست جز هوشمندی ، سرعت و دقت در فهم و نیز حل مشکلات کلان در دستگاه قضا و در مراحل رسیدگی و صدور آراء طبیعی است که اگر سیستم و ساز و کار مناسبی برای این منظور نداشته باشیم و دچار روزمرگی می‌شود و از فهم و حل به موقع مسائل عقب می‌مانیم.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت هم افزایی و تعامل نیروهای نخبه و فکور در دستگاه قضایی تاکید کرد و گفت: تا زمانیکه تعامل و هم افزایی در بین نخبگان فکری دستگاه و همکاران ایجاد نشود نمی توان به فهم، درک و اجماع مشترکی در شناسایی و حل مشکلات دست یافت. ظرفیت‌ها، استعدادها و انگیزه‌های نابی در گستره دستگاه قضایی وجود دارد اما باید نقاط اتصال و ارتباطات علمی را در دستگاه قضایی تحکیم و تقویت کرد. نمایندگاه پژوهشگاه می‌توانند در این زمینه نقش خوب و مؤثری ایفا کنند. البته برای وصول به این هدف، تعامل ، هم اندیشی و هم افزایی بین نخبگاه دستگاه قضا لازم است و به صرف ارتباط با اساتید دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی بیرونی بسیاری از مسائل و موضوعات کشف نمی شود و به نتیجه نمی رسد.

حجت الاسلام و المسلمین امینی ویژگی مهم و مورد نیاز دیگر برای پژوهشگاه را انتقال و تبادل دانش و تجارب همکاران در دستگاه قضایی برشمرد و اظهار داشت: پژوهشگاه می‌تواند بخش مهمی از فرایند انتقال دانش را در دستگاه انجام دهد. دانسته ها و تجارب مهمی در بین قضات و کارکنان در جریان است که پژوهشگاه می تواند با رصد و تدوین و انتقال آنها ظرفیتهای جدیدی را پدید آورده و به رسیدگی های سریع تر و دقیق تر قضایی کمک کند. متأسفانه تاکنون برخی کوتاهی‌ها در ایجاد ارتباط بین این شبکه عظیم برخوردار از دانش و تجربه در دستگاه قضایی وجود داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین امینی در ادامه انتشار و نقد آرا را در همین راستا دانست و گفت: انتشار آرای نمونه می‌تواند به فرایند تبادل و ارتقاء دانش و تجارب قضایی کمک کند . علاوه بر این بازتاب بسیار خوبی در بین اساتید دانشگاه، وکلا و نخبگان حقوق داشته و دارد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به نگاه مثبت و حمایتی پژوهشگاه قوه قضاییه از عملکرد علمی همکارانمان در استان‌ها اظهار داشت: ما در حوزه پژوهش خواهان کار فانتزی که صرفا در ویترین قرار گیرد نیستیم و هر کاری که در پژوهشگاه دستگاه قضایی صورت می گیرد باید قابل استفاده و مفید باشد. در این راستا مجله دادگستری هم باید بیشتر رنگ و بوی قوه را داشته باشد .

حجت الاسلام و المسلمین امینی در پایان با تأکید بر این که ارزش آرای خوب کمتر از کتب و مقالات علمی نیست. از اساتید و فرهیختگان دستگاه قضا خواست تا در راستای ارتقاء سطح علمی دستگاه و ارتقاء سطح آراء قضایی، همکاری بیشتری با این پژوهشگاه داشته باشند .

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست که پنج ساعت به طول انجامید جانشین پژوهشگاه، معاون پژوهشی و تعدادی از مسئولان و مدیران پژوهشگاه قوه قضاییه به معرفی فعالیت‌های حوزه‌های مرتبط با خود پرداختند و نمایندگان استانی نیز با طرح نقطه نظرات خویش، برخی اشکالات و پیشنهادات‌شان را بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار