سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: امسال، آخرین سال تدوین کتاب‌های نونگاشت است

تهران (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت که باید چرخشی از هم‌سو سازی به سوی انطباق و پایدارسازی کتب درسی داشته باشیم.

کد مطلب: ۸۲۱۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: امسال، آخرین سال تدوین کتاب‌های نونگاشت است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،حیدر تورانی اظهار کرد: با توجه به این که امسال، آخرین سال تدوین کتاب‌های نو نگاشت است، قصد ما آن است که سال بعد دیگر وارد این مقوله نشویم. زیرا هدف اولیه که همسوسازی محتوای کتب درسی با سند تحول بوده محقق شده است اما این پایان کارما نیست. باید در آینده چرخشی از هم سویی به سوی انطباق داشته باشیم که این فرایند نیاز به تامل و تعمق بیشتری دارد بنابراین باید با ایجاد فضایی آرام همراه با تانی محتوای کتب مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت نیاز تغییرات جزیی انجام شود.

وی افزود: پس از تحقق انطباق، باید سراغ پایدارسازی و ماندگاری کتب درسی رفت. باید ضمن تعریف طرح‌های پژوهشی و ارزیابی محتوای کتب میزان اثر بخشی هریک مشخص شود. همچنین عوامل موثر بر تعمیق آموزه‌های دانش‌آموزان شناسایی و تقویت شود.

تورانی اذعان کرد: باید چرخش‌هایی در نوع نگاه مجریان صورت پذیرد. از جمله چرخش ها تغییر نگاه به سمت تنوع بخشی و استفاده از بسته آموزشی به جای انحصار و سلطه کتاب درسی است. زیرا تصور برآن است که همه چیز نمی‌تواند از طریق کتاب درسی انتقال یابد. گاهی بازدید از وزارت راه و ترابری، صنایع و یا نیروی انتظامی و استفاده از ظرفیت آنها می‌تواند اطلاعات زیادی را به دانش‌آموزان منتقل کند. گرچه حجم کتاب گاهی در مظان اتهام قرار می‌گیرد و برخی بدون توجه توجه به چگالی محتوا اظهار می‌کنند حجم کتاب درسی زیاد است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: تدوین محتوای صفحات سفید کتاب در اختیار معلمان است که با توجه به مقتضیات و نیاز منطقه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. همچنین ساعات آزاد، تجویزی و نیمه تجویزی نیز فرصت دیگری در اختیار مناطق و مدارس و معلمان گذاشته است، تا آنچه را که متناسب با مقتضیات محیط جغرافیایی می‌دانند، از این طریق به دانش‌آموزان منتقل کنند. به ویژه فرصت مناسبی برای طرح مسائل و آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌سازد و مربیان پرورشی نیز فرصت ابراز وجود پیدا می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار