اولین بیو استارت‌ آپ دانش‌آموزی شهر تهران برگزار شد

تهران (پانا) - اولین بیو استارت آپ دانش‌آموزی شهر تهران با حضور دانش‌آموزان نخبه مناطق 22گانه شهر تهران در پژوهشسرا و مرکز خلاقیت «مریم میرزاخانی»، موسسه صدرامهر برگزار شد.

کد مطلب: ۸۲۱۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
اولین بیو استارت‌ آپ دانش‌آموزی شهر تهران برگزار شد

به گزارش ستاد توسعه زیست فناوری، اولین بیو استارت آپ دانش‌آموزی شهر تهران صبح چهارشنبه 19 اردیبهشت در موسسه صدرامهر به همت سمیه علمافر، مدیر موسسه علوم و فناوری‌های زیستی صدرامهر و با مشارکت مدیر پژوهشسراهای دانش‌آموزی شهر تهران، (محمدعلی دشتی‎پور)، قطب زیست فناوری (خانم انصاری) و با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری (قانعی) و صندوق ستاد توسعه زیست فناوری برپا شد و در جریان آن، دانش‌آموزان دختر و پسر نخبه در حال تحصیل در پایه‌های هفتم تا یازدهم در یک مسابقه طراحی استارت آپ شرکت کردند. دکتر انسیه علمافر مدیریت اجرایی این برنامه را در روز برگزاری بر عهده داشت.

250 دانش‌آموز باهوش

دانش‌آموزان دعوت شده به این برنامه دانش‌بنیان مدرن، 250 نفر از کسانی بودند که در یک آزمون سراسری ویژه 2200 نفری با محوریت علوم زیستی پژوهشگری شرکت کرده و نمره مناسب را کسب کرده بودند. آنان در قالب این برنامه که از ساعت هشت صبح روز چهارشنبه تا عصر آن روز ساعت 17 ادامه داشت، در قالب گروه‌هایی 5 نفره، به خلق ایده و طراحی استارت‌آپ خود با محوریت موضوعات زیست‌محیطی پرداختند و بعد یک نفر از گروه خود را برای معرفی و ارائه این استارت‌آپ روی سن سالن آمفی‌تئاتر موسسه فرستادند. سپس کارها داوری شد و برندگان مورد تشویق قرار گرفتند. داوران این مسابقه دانش‌آموزی عبارت بودند از: محمدی و ایوانی، متخصصان نوروساینس، خانم تقدیری، متخصص سل‌تراپی، خانم شاپورزاده، متخصص بیوشیمی، خانم نجد، متخصص سلولی و مولکولی، خانم نوروزی و خانم میرفیض‌الهی، متخصصان ژنتیک، مصطفوی مهندس شیمی، خانم آقایی مهندس گیاه‌پزشکی.

استارت‌آپ چیست؟

در ابتدای مراسم محمود محمدی، مدرس، کارآفرین و مشاور در حوزه استارت‌آپ‌ها، به صحبت برای دانش‌آموزان شرکت کننده پرداخت. او مفهوم واژه «استارت‌آپ» را از شرکت‌کنندگان پرسید و بعد خود تعریف دقیقی از آن ارائه داد که این‌چنین بود: استارت‌آپ یک سازمان موقتی است که در جست و جوی مدل کسب و کاری با ویژگی تکرارپذیری است. مهمترین موضوع در یک استارت‌آپ موقتی بودن آن است، به این معنی که یک استارت‌آپ موفق لزوما بعد از مدتی تبدیل به یک شرکت می‌شود.

محمدی تأکید کرد ریسک در استارت‌آپ‌ها بسیار بالاست و مبدعان آن در بدو امر نمی‌دانند در آینده چه خواهد شد، ضمن این که تنها 5 درصد از کل استارت‌آپ‌های جهان به موفقیت دست پیدا می‌کنند. هر استارت‌آپ یک نوع کارآفرینی به حساب می‌آید اما هر کارآفرینی، یک استارت‌آپ نیست. تبدیل شدن یک استارت‌آپ به یک شرکت چند سال طول می‌کشد و در این چند سال، طراحان یک استارت‌آپ باید دایره مشتری خود را مشخص کرده باشند، جریان درآمدشان معلوم و به یک شرکت تبدیل شده باشند. محمودی از دی.جی کالا و اپل به عنوان شرکت‌هایی یاد کرد که در بدو امر یک استارت‌آپ بوده‌اند.

فن بیان، برگ برنده فعالان استارت‌آپ

محمدی همچنین این برنامه را بخشی از یک برنامه جهانی معرفی کرد که «استارت‌آپ ویک اند» به معنای «استارت آپ آخر هفته» نام دارد و در اصل باید سه روزه یا 52 ساعته برگزار شود. او از برگزاری سه برنامه این‌چنینی دیگر به طور همزمان در سه نقطه دیگر در شهرری، سمنان و خمین خبر داد. محمودی توضیح داد که استارت آپ ویک اند در شکل جهانی و استاندارد آن، در سه روز آخر هفته برگزار می‌شود و طی آن، شرکت‌کنندگان از ظهرچهارشنبه کار خود را شروع می‌کنند و بعد بچه‌ها در حوزه‌های تعریف شده، ایده می‌دهند و آن را در قالب یک روزنامه‌دیواری به دیوار می‌زنند، بعد یک نفر که معمولا استاد راهنماست درباره آن ایده صحبت می‌کند. سپس به این ایده‌ها رأی داده می‌شود و 45 گروه 5 نفری روی ایده‌های برتر کار می‌کنند. در جمعه عصر، هر گروه یک فایل پاور پوینت تحویل می‌دهد که شامل مدل کسب درآمد است. آنان باید یک محصول حداقلی یا یک سایت را ارائه دهند، سپس داوری شده و امتیاز بگیرند. محمودی تصریح کرد گروه‌هایی رأی می‌آورند که نماینده آنها فن بیان خوبی داشته باشد و بتواند از ایده گروهش دفاع کند. او از استیو جابز به عنوان کسی یاد کرد که حتی یک خط برنامه‌نویسی نمی‌دانست اما قدرت خاصی در اقناع کردن دیگران یا معرفی ایده و طرح خود داشت.

خلاقیت، یک ویژگی مهم

این کارآفرین تصریح کرد: یک کارآفرین موفق لزوما دارای تحصیلات بالا نیست. مهمترین ویژگی او خلاقیت است. در حقیقت، تفکر خلاقانه‌ای وجود دارد که جای تفکر کارمندی را در ذهن او گرفته است. یک کارآفرین موفق برای مغز خود قانون تعریف نمی‌کند و میل به تجربه‌پذیری او بسیار بالاست. او همیشه در پی این است که یک ارزش افزوده به کارش اضافه کند. او از شبکه نسیم در صداوسیما به عنوان یک نمونه موفق کارآفرینی یاد کرد. عمحمد محمودی دانش‌آموزان شرکت کننده در این مسابقه را به بلندی طبع و دوری از زندگی کلیشه‌ای تشویق کرد و گفت: کاری کنید که اسمی از شما در این جهان باقی بماند. ارزشی را به این دنیا اضافه کنید و سعی کنید بدون رسیدن به این موفقیت از دنیا نروید! سعی کنید از همین امروز دوستانی را که فکر می‌کنید ذهن خلاقی دارند و یا کارآفرین هستند، در اطراف خود نگه دارید و ارتباط تان را با ایشان حفظ کنید. یادتان باشد بکرترین ایده‌ای که در ذهن شماست، احتمالا به طور همزمان در ذهن 6 نفر دیگر هم هست، بنابراین موفق کسی است که بتواند به عنوان اولین نفر این ایده را اجرایی کند.

اختتامیه

کوهستانی، مدیر آموزش و پرورش منطقه دو، دشتی‌پور، مدیر پژوهشسراهای شهر تهران، حسنی مدیر آموزش نیروی انسانی و ترویج ستاد زیست فناوری و زرنوخی، از جانب صندوق توسعه زیست فناوری از جمله مهمانان حاضر در مراسم اختتامیه بودند.

برنده واقعی کسی است که ایده‌اش را رها نکند

علمافر، مدیر موسسه صدرامهر ضمن خوشامدگویی به دانش‌آموزان گفت: یک روز خوب را در کنار علاقمندان زیست شناسی رقم زدیم و این چیزی بود که آرزوی ما به حساب می‌آمد. بخش زیست فناوری و زیست شناسی در موسسه صدرامهر به همت ستاد توسعه زیست فناوری و صندوق توسعه زیست فناوری برای شما دانش آموزان تشکیل شده و یک سال است که آن را شروع کرده‌ایم و بچه‌ها از مناطق مختلف تهران به این مرکز می‌آیند. ما دوست داشتیم به دیگران یاد بدهیم که زیست شناسی چقدر قابلیت دارد و چقدر می‌شود ایده‌ای نزدیک به کسب و کار داد تا به محصول و فناوری تبدیل شود. ما معتقد بودیم باید از آموزش ساده درس زیست در مدرسه به یک نگاه فناورانه رسید. آموزش زیست معمولا خیلی تئوری یا تحلیلی است اما من همیشه دلم می‌خواست جایی وجود داشته باشد تا امکان صحبت این چنینی با پزوهشگران فراهم بشود. صدرامهر یک استارت آپ بود که انجامش دادیم. بارها شکست خورد اما نا امید نشدیم و برنده واقعی کسی است که ایده‌اش را رها نکند.

به گفته علمایی‌فر، ایده‌های برتر دانش‌آموزان در یک مجله به چاپ می‌رسد و امکان فروختن‌شان برای آنها فراهم می‌شود. محمدی کارآفرین در انتها تأکید کرد استارت‌آپ‌هایی که شکست می‌خورند یا عوامل متحدی ندارند و یا نیاز مشتری را تشخیص نداده‌اند.

مراسم اختتامیه در ساعت 17:30 به پایان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار