مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش: آموزش و پرورش نیاز به فهم مشترک مدرسه و اولیا از تربیت دارد

ساری (پانا) - مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: «تا زمانی که با اولیا یک فهم مشترک از «تربیت» نداشته باشیم، مأموریت اصلی مدرسه که تعلیم و تربیت است قابل دست‌یابی نخواهد بود.»

کد مطلب: ۸۲۱۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش: آموزش و پرورش نیاز به فهم مشترک مدرسه و اولیا از تربیت دارد

نورعلی عباس‌پور در گردهمایی مدیران و رؤسای اداره‌های آموزش و پرورش و کارشناسان انجمن اولیا که در باشگاه فرهنگیان شهرستان ساری برگزار شد، با اشاره به اینکه انجمن اولیا در سال‌های گذشته هم در وزارت آموزش و پرورش و هم در سطح آموزش و پرورش استان‌ها در حاشیه قرارگرفته بوده است، اظهار کرد: اما در سال 95 انجمن به عنوان تشکل غیردولتی مستقل زیر نظر وزیر آموزش و پرورش به صورتی مستقل عمل می‌کند.

او افزود: تشکل غیردولتی به این معنا که با ملاحظات پیش‌بینی شده افرادی که صلاحیت دارند، در درون مدرسه فعالیت کنند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین، خانواده‌ها باید از سطح برنامه‌ریزی تا سطح اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش نقش داشته باشند، افزود: اساسنامه انجمن نیز با رویکرد جدید اصلاح شد.

او با اشاره به پشتوانه 24 میلیون خانواده‌ی آموزش و پرورش و تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید پاسخگوی مطالبات آنان نیز باشد، ادامه داد: انتخابات انجمن اولیا در سطح مدرسه، شهرستان و منطقه، استان و کشور برگزار می‌شود و هیئت امنایی با ریاست وزیر آموزش و پرورش شکل می‌گیردکه 13 نفر از 21 عضو آن، از منتخبین استان‌ها هستند؛ به این معنا که غلبه با والدین است.
عباس‌پور تأکید کرد که پس از انتخابات رابطه اعضای منتخب با مدرسه و اولیا قطع نشود و انجمن تبیدل به انجمنی صوری و فرمایشی نشود.

او یادآوری کرد: گرچه بسیاری از مدارس موفق، انجمن‌هایی موفق دارند، اما در بسیاری از مدارس نیز انجمن اولیا تبدیل به تشکلی رفع تکلیفی شده است.

عباس‌پور ضمن یادآوری اینکه مدرسه محور فعالیت‌های تعلیم و تربیت است، بر واگذاری اختیارات به مدرسه تأکید و اعلام کرد: یکی از سرمایه‌های مدرسه انجمن اولیا است که اگر بتوانیم از این منابع استفاده کنیم مدرسه حداقل مشکلات را خواهیم داشت و مدیران و مسئولان نباید مانع این اتفاق شوند.

او با اشاره به حضور سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش در بحث سرویس مدارس گفت: سرویس‌های مدارسی که طبق تفاهم‌نامه این سه وزارت مشغول فعالیت هستند، مشکل‌ساز نیستد و مشکل با سرویس‌هایی است که به صورت آزادبر هستند.

عباس‌پور خواستار مشارکت و تصمیم‌گیری خانواده‌ها در مسائلی شد که ذی‌نفع هستند و آن را یکی از اصول مدرسه‌محوری آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: در موضوعات بوفه، پوشش و سرویس مدارس مهم‌ترین موضوع جلب و فراهم کردن اعتماد خانواده‌ها است.

او تأکید کرد: تا زمانی که فهم مشترک از تربیت با اولیا نداشته باشیم، مأموریت اصلی مدرسه که تعلیم و تربیت است قابل دست‌یابی نخواهد بود.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود به فعالیت 318 مرکز مشاوره خانواده در سطح کشور متعلق به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در تفاهم‌نامه‌ای با قوه قضاییه بناست که ارجاعات دادگاه‌ها برای پیشگیری به مراکز مشاوره خانواده آموزش و پرورش فرستاده شود.

عباس‌پور همچنین از اجرای طرحی برای آموزش والدین در اداره‌ها و نهادها خبر داد و تصریح کرد: این طرح برای والدینی است که به لحاظ مشغله کاری نمیتوانند در کلاس‌های آموزشی برگزار شده در مدارس شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار