معاون پرورشی آموزش و پرورش تاکید کرد: تدوین سند راهبردی جامع سازمان دانش‌آموزی

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر تدوین سند راهبردی جامع سازمان دانش‌آموزی تاکید کرد و گفت که باید سازمان تشکیلاتی دانش‌آموزی به یک سازمان مؤثر تبدیل شود.

کد مطلب: ۸۲۱۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی آموزش و پرورش تاکید کرد: تدوین سند راهبردی جامع سازمان دانش‌آموزی

مراسم تکریم محمود علیگو، قائم‌‌مقام پیشین و معارفه محمد روشنی قائم مقام جدید سازمان دانش‌آموزی امروز یکشنبه 23 اردیبهشت با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی در این سازمان برگزار شد.

در این مراسم مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش، شاپور محمدزاده مدیرکل دفتر وزارتی، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره،‌ علی رمضانی مدیرکل دفتر فرهنگی هنری،‌ اردوها و فضاهای آموزشی،‌ علی‌نقی یزدان‌پناه مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی حضور داشتند.

علیرضا کاظمی در این مراسم با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری در هفته بزرگداشت مقام معلم مبنی بر توجه ویژه به حوزه پرورشی تاکید کرد که این سخنان فرصت‌آفرین و در این حال مسئولیت‌آور بود.

رئیس سازمان دانش‌آموزی اظهار کرد: سازمان دانش‌آموزی ظرفیت‌های بی‌بدیل و بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف فراروی آموزش و پرورش قرار داده است و می‌تواند مأموریت‌ها را در تحقق سند تحول بنیادین به مقصد برساند.

وی با اظهار امیدواری برای احصا و عملیاتی شدن این ظرفیت‌ها گفت:‌ در حوزه مأموریت‌های سازمان دانش‌آموزی با حضور همکاران تلاش‌های بسیاری صورت گرفت اما راه‌های نرفته زیادی نیز داریم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه مسئولیت یک فرصت از سوی خدا برای افراد است، افزود:‌ اگر نگاه ما به کار خدایی باشد آن فعالیت ماندگار می‌شود. در ابتدای ورود به یک مسئولیت باید خدا را شاکر باشیم زیرا به ما فرصت خدمت به بندگان و نظام تعلیم و تربیت را داده است و هنگام خروج از آن مسئولیت باید از خدا طلب آمرزش کنیم بابت اقداماتی که می‌توانستیم انجام دهیم اما انجام ندادیم یا فرصت انجامش به‌وجود نیامدن.

کاظمی قائم مقام پیشین سازمان دانش‌آموزی را جوانی متدین، ارزشی، انقلابی و بااخلاق خواند و گفت:‌ گاهی تغییرات لازمه بهبود مدیریت در یک دستگاه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر نگاه مدرسه‌محوری، تمرکز بر برنامه‌های مدرسه و تشکیلات درون‌مدرسه‌ای تأکید و بیان کرد: باید سازمان تشکیلاتی دانش‌آموزی به یک سازمان مؤثر تبدیل شود. توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها، بهره‌وری در منابع انسانی،‌ هم‌افزایی و تشکل‌ها، توسعه و ترویج روحیه انقلابی باید در این سازمان به یک جریان تبدیل شود و در راستای فرمایش‌های مقام معظم رهبری و ساحت‌های تربیتی باشد.

وی ایجاد بسترهای فناوری را یکی از ضرورت‌های سازمان دانش آموزی دانست و گفت‌: ظرفیت سازمان دانش‌آموزی باید با رویکرد «دانش‌آموزی» احصا و عملیاتی شود، همچنین یک سند راهبردی جامع که حاوی فعالیت‌های این سازمان باشد، تدوین شود.

بهترین حوزه خدمت،‌ خدمت به دانش‌آموزان است

محمود علیگو، قائم مقام سابق سازمان دانش‌آموزی در این مراسم بیان کرد: بسیار خرسندم که از بهمن سال 95 تاکنون در جایی قرار گرفتم که بتوانم به دانش‌آموزان خدمت کنم زیرا بزرگترین و ارزشمندترین حوزه خدمتی همین حوزه است.

علیگو گفت:‌ در این حوزه با همکاری پررونق معاونت پرورشی و فرهنگی تلاش کردم تا اهداف سند تحول بنیادین در حوزه‌های شش‌گانه مدنظر باشد به همین دلیل در حوزه تربیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گام‌های رو به جلویی برداشتیم.

وی تصریح کرد: در طول فعالیتم در سازمان دانش‌آموزی تا حدودی توانستم به اهداف طراحی شده برسم. در این سازمان به نکته‌ای که مغفول مانده بود یعنی توجه به زیرساخت‌ها و فرایندها پرداخته شد.

قائم مقام سابق سازمان دانش‌آموزی عنوان کرد:‌ در این سازمان جذب و ساماندهی نیروها، تدوین نظام آموزشی،‌ پیشرفت خبرگزاری پانا با وجود تلاش تمام مدیران حوزه پرورشی و مشاوران بیرون و داخل سازمان انجام شد.

علیگو بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های دانش‌آموزی توانستیم تغییرات خوبی ایجاد کنیم؛ در طول فعالیت بنده اردوها قطبی و به استان‌ها واگذار شد و توانستیم 16 هزار نفر اردو برگزار کنیم.

وی با اشاره به شناسایی مربیان در مدرسه از عملیاتی شدن برنامه‌های سازمان در حیطه محیط زیست و مدارس پاک خبر داد و گفت:‌ همچنین یکی از اتفاقات مهم سازمان دانش‌آموزی ساماندهی برنامه‌هایی بود که به حوزه‌های جسمی و روحی دانش‌آموزی توجه می‌شد.

قائم مقام سابق سازمان دانش‌آموزی سوره حجرات را به‌عنوان سوره سال سازمان معرفی کرد و گفت: قرار شد امسال ‌دانش‌آموزان به این سوره تمسک جویند.

وی همچنین ادامه داد: به همت همکاران در بودجه 97 صد درصد افزایش داشتیم که لازم است از حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی تشکر کنیم.

قائم مقام سابق سازمان دانش‌آموزی راه اندازی مرکز کنترل سفرهای برون استانی ظرف سه روز پس از دستور وزیر آموزش و پرورش را یادآور شد، همچنین از حمایت دستگاه‌های بیرونی مانند اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان،‌ بسیج و هلال احمر تشکر کرد.

وی خطاب به روشنی، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی گفت: سازمان دانش‌آموزی به دو سال فرصت نیاز دارد تا روی پای خود بایستد اما دو نکته اساسی در اینجا حائز اهمیت است: استقلال سازمان دانش‌آموزی و فعالیت مربیان و کارمندان این سازمان که باید تلاش کنیم ساحت این سازمان خدشه‌دار نشود.

کار در حوزه پرورشی عشق مضاعف می‌خواهد

محمد روشنی، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی نیز در این مراسم گفت: معلمی عشق است و اما کار در حوزه پرورشی عشق مضاعف می‌خواهد.

وی ضمن تشکر از معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از قائم مقام سابق دانش‌آموزی خواست که همواره برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان همراه و مشاور باشد.

روشنی در پایان از اعتماد وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و فرهنگی به دلیل انتخاب او برای فعالیت سازمان دانش‌آموزی تشکر کرد.

مأموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی کار تربیتی برای دانش آموزان است

علی‌نقی‌ یزدان‌پناه، مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی، نیز در ادامه این مراسم ضمن تبریک هفته معلم گفت: با انحلال سازمان پیشاهنگی در سال 64 مجلس شورای اسلامی به آموزش و پرورش مأموریت داد تا ظرف شش ماه سازمانی را برای مربیان و دانش‌آموزان جایگزین کند که تأسیس این سازمان 14 سال طول کشید.

یزدان‌پناه افزود: آموزش و پرورش رسمی کشور باید قادر باشد دانش‌آموزانی بانشاط، مسئولیت پذیر، منظم، نقاد، اهل تقسیم کار، ریسک‌پذیر و خطرپذیر تربیت کند که این موضوعات کار تربیت و فعالیت‌های گروهی است و این واژه‌ها در قالب کتب درسی نمی‌گنجد.

مشاور رئیس سازمان دانش‌آموزی بیان کرد: امروزه آموزش و پرورش محلی برای تمرین زندگی است پس تأسیس سازمان دانش‌آموزی را باید به جامعه تربیتی تبریک گفت.

وی تصریح کرد: امیدواریم سازمان دانش‌آموزی با نگاه مثبت وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی در مسیری که مأموریت و اهداف خود را طراحی کرده است، پیش رود.

وی با تأکید بر اینکه مأموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی کار تربیتی برای دانش آموزان است گفت:‌ نام این سازمان، پسوند دانش‌آموزی دارد بنابراین باید قالبی از فعالیت‌های دانش‌آموزی را در این سازمان داشته باشیم.

یزدان‌پناه، قائم مقام سابق سازمان دانش‌آموزی را مردی مومن و قائم مقام جدید سازمان را مردی باتجربه در وزارت آموزش و پرورش دانست.

در پایان این مراسم از محمود علیگو، قائم مقام سابق سازمان دانش‌آموزی تجلیل و حکم قائم مقامی محمد روشنی به وی اعطا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار