امسال عنوان کم بارش‎ترین سال نیم قرن اخیر را پس داد

تهران (پانا) - بررسی آمار بارش‌ها طی ۵۰ سال گذشته نشان می‌دهد که سال آبی ۸۶ - ۸۷ با مجموع بارش‌های ۱۴۳.۳ میلیمتر، بدترین سال از نظر میزان بارش‌ها بوده و سال آبی جاری با عبور از این رقم، دیگر بدترین سال از نظر کم بارشی در نیم قرن اخیر نیست.

کد مطلب: ۸۲۱۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
امسال عنوان کم بارش‎ترین سال نیم قرن اخیر را پس داد

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، مجموع بارشهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 96) تا ساعت 18:30 روز بیست و یکم اردیبهشت به 150 میلی‌متر رسید.

ثبت 150 میلی‌متر بارش در سال جاری در حالی است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 223.4 میلی‌متر ثبت شده که مقایسه این دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 32.9درصدی بارشها در سال جاری است.

همچنین میزان بارشهای ایران در مدت مشابه در 49 سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط 226.3 میلی‌متر بوده که در مقایسه با میزان بارشهای سال جاری، از کاهش 33.7 درصدی بارش‌ها در سال آبی 97 ــ 96 حکایت دارد.

در این مدت پربارش‌ترین نقطه کشور "رامسر ــ صفارود" در استان مازندران با ثبت 907 میلی‌متر بارش و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور "هوشک ــ سراوان" در استان سیستان و بلوچستان با ثبت 3.3 میلی‌متر بارش بوده است.

تا پیش از این، سال آبی 96-97 کم بارش ترین سال آبی طی 50 سال اخیر لقب داشت؛ اما با بارش های اخیر، سال جاری دیگر کم بارش ترین سال نیم قرن اخیر نیست. بررسی آمار بارش ها در طی 50 سال گذشته نشان می دهد که سال آبی 86 - 87 با مجموع بارش های 143.3 میلیمتر، بدترین سال از نظر میزان بارش ها بوده و سال آبی جاری با عبور از این رقم، دیگر بدترین سال از نظر کم بارشی در نیم قرن اخیر نیست.

با این حال سال آبی جاری، کماکان در جدول کم بارش ترین سالهای نیم قرن اخیر ایران بعد از سال آبی 86 - 87 در رتبه دوم قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار