جهانگیری در اختتامیه نمایشگاه کتاب: مقررات‌های مزاحم حوزه نشر باید حذف شود

ناشران برتر سال معرفی و تقدیر شدند

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهور بر لزوم حذف مقررات مزاحم و ممیزی‌های نامناسب برای رونق کار نشر در کشور تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۲۱۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری در اختتامیه نمایشگاه کتاب: مقررات‌های مزاحم حوزه نشر باید حذف شود

مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران شامگاه گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی تهران برگزار شد.

صالحی در این مراسم در سخنانی با اشاره به حضور معاون اول رئیس جمهور و تلاش وی برای حوزه نشر گفت: با توجه به شرایط متلاطم کشور در حوزه ارزی، بخش بین‌الملل نمایشگاه دچار مشکلاتی بود که با پیگیری‌های آقای جهانگیری حل شد و تنها نکته کوچکی وجود دارد که با تعامل ایشان حل خواهد شد. امیدواریم که ناشران خارجی به سرعت بتوانند که تفاوت ارزی خود را دریافت کنند.

وی درخصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تهران بر اقتصاد نشر و بر دیپلماسی فرهنگی ما موثر است. همچنین نشر گرچه بخشی از بدنه فرهنگ است، با اشتغال رابطه تنگاتنگی دارد. ما در صنعت نشر با 200 رشته شغلی مواجه هستیم. حجم نشر ایران در بردارنده عناوین متمرکز و عناوین غیرمستقیم است. وقتی نمایشنامه‌ای تولید می‌شود از دل آن نمایشنامه تئاتر بر می‌خیزد. بنابراین بحثی که ما در حوزه اشتغال نشر داریم می‌تواند حوزه نشر را بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران از زاویه‌های متعددی قابل توجه است، مهمترین اتفاق فرهنگی کشور است. در هیچ فضای دیگری در این سرزمین و مرز و بوم نمی توان چنین تجمعی را مشاهده کرد، این که در دو روز گذشته براساس آمار جمعیت‌شناسی 600 هزار نفر از نمایشگاه کتاب بازدید داشته‌اند، در حالی که زمانی یک بازی دربی رخ می‌دهد فضای استادیوم 100 هزار نفری چنین تجمعی را تجربه می‌کند ما در دو روز گذشته نیم میلیون جمعیت را تجربه کردیم. این مایه مباهات است که مردم ما با فضای فرهنگی چنین الفتی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تسهیلات بانکی یا زیرساخت‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش شغل شود، باید مورد توجه قرار گیرد. صنعت نشر به عنوان اقتصاد محجوب شناخته شود که می‌تواند به طور جدی در ارتباط با شغل افزایی حضور جدی‌تری داشته باشد.

صالحی: کتاب فرصت اشتغال، توسعه علم و پل ارتباط فرهنگی با جهان است

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تاکیدات رهبر انقلاب، دولت و رئیس جمهور بر این است که ما جریان توسعه علمی را در کشور مورد توجه قرار دهیم. توسعه علمی کشور اجزایی دارد و یکی از این اجزا تولیدات حوزه علم و کتاب‌های این حوزه است. ما در 40 سال گذشته یک میلیون و 330 هزار عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم که 667 هزار عنوان آن چاپ اول است. جریان تولید علم در کشور به گونه‌ای است که کتاب‌های علمی تعداد قابل توجهی دارند.

صالحی به صنعت نشر از دریچه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: صنعت نشر را همچنین باید از دریچه دیپلماسی فرهنگی و عمومی نیز دید. ایران از طریق صنعت نشر با جهان ارتباط برقرار می‌کند، 22.9 درصد کتاب‌های منتشر شده طی 40 سال گذشته در بخش ترجمه است. ما از طریق ترجمه با اقصی نقاط جهان در ارتباط هستیم. کتاب خط ارتباطی ما با جهان است و ما جهان را با کتاب می‌شناسیم و با آن ارتباط برقرار می‌کنیم. کتاب به عنوان فرصت اشتغال، توسعه علم و پل ارتباط فرهنگی است.

جوادی: باید دلایل کتاب نخواندن مشخص شود

در ادامه محسن جوادی، رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: کتاب اعتبار زیادی دارد و ما به خاطر کتاب و برای کتاب دیروز میزبان رهبر انقلاب بودیم و خوشحالیم امروز میزبان معاون اول رئیس جمهور هستیم.

وی با اشاره به شعار " نه به کتاب نخواندن" افزود: ما به جای اینکه به فواید کتاب خواندن فکر کنیم ترجیح دادیم به این فکر کنیم که چرا کتاب نمی‌خوانیم. امیدواریم دلایلش روشن شود و مسیر تسهیلات و فعالیت های دولت برای آینده مشخص شود.

وی با اشاره به رشد 20 درصدی استقبال از نمایشگاه گفت: 570 هزار عنوان در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.

امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران نیز به عنوان آخرین سخنران در این مراسم در سخنانی به حضور 2100 ناشر در این دوره نمایشگاه اشاره کرد و گفت: جابه جایی نمایشگاه موجب شد تا ما شاهد استقبال خوبی باشیم . نمایشگاه کتاب تهران پرمخاطب ترین نمایشگاه در دنیاست.

جهانگیری: دولت باید نسبت به اهالی کتاب حساس باشد

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در در این مراسم به ضرورت حمایت از کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب مظهر اندیشه است، رونق کتاب یعنی رونق اندیشه و اندیشه‌ای ماندگار است که از آزمون نقد موفق بیرون آمده باشد. ما به‌عنوان دولت در حوزه کتاب سیاستی گشوده در پیش گرفته‌ایم، حتی به اندیشه مخالف نیز باید امکان داد، نشر امری جمعی است و رونق آن مستلزم آن است که همه فعالان نشر فعالیت داشته باشند.

جهانگیری افزود: دولت باید نسبت به اهالی کتاب حساس باشد. تعطیلی هر کدام از واحدهای مرتبط با نشر ضربه بزرگی به نشر است. در دوران فضای مجازی برخی تصور می‌کردند که کتاب می‌میرد اما کتاب حیات مجددی پیدا کرده است. دولت و وزارت ارشاد در این حیات مجدد باید نقش خود را آن‌طور که شایسته است ایفا کند.

معاون اول رئیس جمهور درباره ترویج کتاب نیز گفت: ترویج کتاب از سیاستهای قطعی دولت و نهادهای عمومی است. ملتی که به کتاب متکی است متعلق به عقلانیت است. ما جامعه‌ای هستیم که باید به کتاب توجه ویژه‌ای داشته باشیم. شعار نمایشگاه نیز به‌دنبال ترویج بیشتر کتاب در جامعه است. برای سنجش میزان دانشگرایی و معرفت‌جویی مردم وضعیت کتاب و میزان استقبال از آن مهمترین شاخص است. هرگونه خدمت به کتاب‌خوان و کتابدار خدمت به جامعه است، ما باید به نوقلمان همچون پیشکسوتان توجه کنیم. نویسنده جوان و نویسنده پیشکسوت باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: مقررات‌های مزاحم و ممیزی‌های نامناسب باید به حداقل رسیده و یا حذف شود تا نشر و ناشران با امنیت و آرامش بیشتری به کار خود ادامه دهد. کتاب اگر رونق گیرد عقلانیت، اعتدال و تدبیر تقویت می‌شود ما در فضای فعلی کشور به‌شدت به عقلانیت، اعتدال و تدبیر و مدارا نیازمندیم. هنر امروز ما این است که تلاش کنیم کشور را از حوادث فعلی به‌خوبی عبور دهیم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی کشور گفت: پس از تشکیل دولت روحانی مهمترین چالش پیشِ‌روی ما تحریم ظالمانه بود. فضای نااطمینانی در اقتصاد کشور شکل گرفته بود و فضای ایران‌هراسی در سطح بین‌المللی رواج داشت. ما در مذاکرات فشرده بسیار قوی موفق شدیم برجام را نهایی کنیم، توافقی چندجانبه که به تصویب شورای امنیت رسیده است. آمریکایی‌ها اما بعد از اجرای برجام هیچ کار جدی در تحقق تعهدات خود و احقاق حقوق ملت ایران نکردند، مخصوصاً پس از روی کار آمدن آقای ترامپ تلاش شد به‌نوعی سخن بگوید که فضای ناامنی بر اقتصاد ایران حاکم شود، نهایتاً آمریکایی‌ها رسماً اعلام کردند که از تحریم خارج شدند.

وی ادامه داد: اینکه این اقدام چه دستاوردی برای آنها دارد گسترده است اما در وهله نخست آمریکا به اعتبار بین‌المللی خود ضربه زده است. در یک نظرسنجی بیش از 60 درصد مردم آمریکا با خروج از برجام مخالفند و کمتر از 30 درصد موافق خروج بودند. آمریکا با هم‌پیمانان خود بارها مذاکره داشت و همه گفته بودند خروج از برجام به‌مصلحت نیست اما با هماهنگی رژیم صهیونیستی و دولت سعودی این کار انجام شد.

تقدیر از فعالان حوزه نشر در نمایشگاه 31

در پایان مراسم اختتامیه، غرفه‌های برتر و شایسته تقدیر سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور اسحاق جهانگیری، سیدعباس صالحی و محسن جوادی به این شرح معرفی شدند و هدایایی به آن‌ها اهدا شد:

در بخش ناشران عمومی بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه به عنوان غرفه شایسته تقدیر معرفی شد. همچنین انتشارات کارنامه از تهران به عنوان غرفه برتر و انتشارات مرسل از شهرستان به عنوان غرفه برتر شناخته شدند.

در بخش ناشران دانشگاهی انتشارات رویان‌پژوه به عنوان غرفه برتر انتخاب شد.

در بخش کودک، انتشارات زعفران به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد و انتشارات طوطی از تهران و انتشارات حدیث نینوا از شهرستان به عنوان غرفه‌های برتر معرفی شدند.

در بخش ناشران آموزشی انتشارات تخته سیاه شایسته تقدیر و انتشارات واله به عنوان غرفه برتر شناخته شد.

در بخش دیجیتال نیز غرفه ایده‌پردازان عصر نو به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 12 تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه 97 در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار