جهانگیری: برجام وقتی پابرجا خواهد ماند که چین، روسیه و اتحادیه اروپا تضمین‌های لازم را بدهند

باطل السحر توطئه‌های آمریکا انسجام و وحدت ملی در کشور است

تهران (پانا) - معاون اول رییس جمهور با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و توطئه‌های این کشور علیه ملت ایران گفت: تفاهم، وحدت و انسجام ملی باطل السحر اقداماتی است که در مقطع فعلی برای بر هم زدن برنامه‌های آمریکا باید در پیش بگیریم، و این مهمترین برگ برنده‌ای است که می‌توانیم در برابر آمریکا در اختیار داشته باشیم.

کد مطلب: ۸۲۰۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
 جهانگیری: برجام وقتی پابرجا خواهد ماند که چین، روسیه و اتحادیه اروپا تضمین‌های لازم را بدهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در مراسم اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: بر اساس گزارش هایی که از آمار و ارقام نمایشگاه ارائه شده است، این نمایشگاه جای خود راهم در سطح کشور و هم در سطح بین المللی بعنوان یکی از نمایشگاه های معتبر باز کرده است.

وی افزود: حضور گسترده مردم و استقبال چشم گیر آحاد جامعه از بالاترین سطح نظام یعنی مقام معظم رهبری تا آحاد مختلف جامعه از اقصی نقاط کشور،‌نشان دهنده سرزندگی جامعه ایرانی و فرهنگی بودن مردم ایران است.

جهانگیری با قدردانی از برگزار کنندگان این نمایشگاه،‌ناظران و دست اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌افزود: سیاست های خوبی در بخش فرهنگی کشور اتخاذ شده است و امیدوارم با هماهنگی میان اصحاب فرهنگ و دولت بتوانیم این سیاست ها را استمرار بخشیده و در بخش هایی که نیازمند اصلاح است، ‌بتوانیم با نظر خود صاحب نظران این عرصه اصلاحات لازم را انجام دهیم.

معاون اول رییس جمهور ضرورت حمایت از کتاب در شرایط کنونی که کتاب در مواجهه با کالاهای فرهنگی جدید نظیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قرار گرفته است را یادآور شد و اظهار داشت: دولت و بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه مسئولیت مهمی بر دوش دارند.

وی کتاب را مظهر اندیشه توصیف کرد و با بیان اینکه رونق کتاب منجر به رونق اندیشه و خردورزی می شود، تصریح کرد: اندیشه و نقد مکمل یکدیگر هستند و اندیشه ای ماندگار خواهد بود که از آزمون نقد با موفقیت بیرون آید و کتاب محل و میدان رقابت اندیشه و نقد آن است.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در حوزه کتاب سیاستی گشوده در پیش گرفته است، گفت: باید به اندیشه رقیب احترام بگذاریم و به آن امکان فعالیت دهیم زیرا زمانی اندیشه ما توانا می شود که اندیشه رقیب در صحنه حضور داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: نشر امری جمعی است و رونق نشر مستلزم آن است که همه فعالان و ذینفعان نشر حضور فعال داشته باشند و به مسائل آنها رسیدگی شود.

وی افزود: دولت، بخش خصوصی و آحاد شهروندان باید نسبت به جایگاه نهادی نشر و خانواده کتاب حساس باشند زیرا تعطیلی هر واحد مرتبط با نشر ضربه بزرگی به حوزه فرهنگ وارد خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه برخی تصور می کردند که با ترویج فضای مجازی، کتاب می میرد، خاطر نشان کرد: کتاب در دوره ای که فضای مجازی رونق پیدا کرد، حیاتی مجدد یافت و آنچه اهمیت دارد این است که دولت و اهالی فرهنگ در این حیات مجدد نقش خود را آنطور که شایسته است ایفا کند.

جهانگیری ترویج کتاب را از سیاست های قطعی دولت و نهادهای عمومی برشمرد و اظهار داشت: کتاب یعنی ترویج عقلانیت و منطق و کشور و ملتی که به کتاب متکی است در حقیقت به منطق و عقلانیت متکی است.

وی با یادآوری اینکه معجزه دین ما کتاب است، برضرورت تلاش در جهت ترویج کتاب در جامعه تاکید کرد و گفت: باید کتاب را به متن جامعه و زندگی مردم بازگردانیم.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: برای سنجش میزان دانش گرایی و سنجش میزان معرفت جویی، میزان انس به کتاب مهمترین شاخص است و هر خدمتی که به کتاب، کتابخوان و کتابدار می شود در واقع خدمت به فرهنگ جامعه است و دولت تلاش خواهد کرد که همه اجزاء حوزه نشر را مورد حمایت قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید به نو قلمان همانند پیشکسوتان توجه کنیم، تصریح کرد: ناشران و نویسندگان ساکن شهرستان ها و مناطق دور افتاده کشور باید همانند مرکز نشینان مورد توجه و حمایت باشند و نسل جوان باید بعنوان مهمترین اهرم پیشرفت کشور مورد توجه و حمایت باشد.

جهانگیری با تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به اقتصاد نشر،‌ تصریح کرد: هر کاری که اقتصادی نباشد ادامه حیات نخواهد داشت. در حوزه نشر گاهی کتاب هایی که به زحمت بیشتری به رشته تحریر در می آیند، تیراژ محدود تری دارند و دولت باید در این موارد با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد نظیر ارز، یارانه، مالیات و سایر ابزارها به انتشار این کتاب ها کمک کند.

وی با تاکید بر ضرورت استمرار حرکت قانونمند نشر، تصریح کرد: باید بر این موضوع واقف باشیم که با محدودیت نمی توانیم از اقداماتی که با سلیقه ما سازگار نیست جلوگیری کنیم.

وی خاطر نشان کرد: محدودیت هیچ گاه جواب نداده است و به محض اینکه در حوزه نشر محدودیت ایجاد کنیم، بازارهای نشر در کشور های فارسی زبان اطراف ما گسترش پیدا می کند و یا به حوزه فضای مجازی منتقل می شود. تقریبا هیچ کتابی نیست که برای انتشار آن محدودیت ایجاد کرده باشیم و در دسترس مردم نباشد. دولت باید در عرصه حمایت از فرهنگ و آزادی فرهنگی راهی را که در پیش گرفته با قدرت ادامه دهد.

جهانگیری با بیان اینکه شفافیت باید سرلوحه سیاست گذاری ها باشد، اظهار داشت: امور مرتبط با نشر و اهالی کتاب باید به خود اهالی این حوزه واگذار شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: مقررات مزاحم و مجوز های بی مورد و ممیزی های نامناسب باید به حداقل خود در حوزه نشر کاهش یابد تا ناشران با خیال آسوده و امنیت خاطر بتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: کتاب زمانی رونق پیدا می کند که عقلانیت، مدارا و تدبیر که پایه های اصلی دوام حکومت و ملت ایران هستند تقویت شوند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: در مقطع فعلی به شدت به عقلانیت، مدارا و تدبیر نیازمندیم و هنر ما به عنوان مدیران کشور باید این باشد که تلاش کنیم در مقطع فعلی کشور را از حوادث و چالش ها عبور دهیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهمترین چالش پیش روی کشور پس از آغاز بکار دولت تدبیر و امید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان بود، گفت: فضای نااطمینانی در اقتصاد کشور و ایران هراسی در سطح بین المللی نیز از مهمترین چالش ها در آن مقطع بود که دولت توانست در یک مذاکره فشرده قوی توافق نامه برجام را نهایی کند.

وی افزود: برجام یک توافق چند جانبه است که به تصویب شورای امنیت رسیده اما آمریکایی ها پس از اجرای برجام هیچ اقدامی در جهت کمک به اجرای آن و عمل به تعهدات خودشان انجام نداده اند.

جهانگیری اضافه کرد: پس از روی کار آمدن ترامپ و بخصوص در یک سال گذشته تلاش وسیعی صورت گرفت تا ناامنی را بر فضای اقتصاد ایران حاکم کنند تا ما نتوانیم از برجام استفاده مطلوب داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به خروج آمریکا از برجام،‌ اظهار داشت: آمریکا با این کار علاوه بر لطمه زدن به اعتبار بین المللی آمریکا، به افکار عمومی مردم خود نیز توجه نکرد؛ چرا که نتیجه یک نظر سنجی پیش از خروج آمریکا از برجام نشان می دهد که ۶۰ درصد مردم این کشور با خروج از برجام مخالف و کمتر از ۳۰ درصد با آن موافق بودند.

وی ادامه داد: آمریکا با خروج از برجام به هم پیمانان خود نیز بی اعتنای کرد و کشورهای اروپایی و شرق آسیا نیز همگی اعلام کردند که برجام به مصلحت امنیت و صلح جهانی است و این اقدام آمریکا فقط با هماهنگی رژیم صهیونیستی و دولت سعودی انجام شد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ملت ایران باید از اهداف پشت پرده آمریکا در خروج از برجام مطلع باشند، گفت: نخبگان کشور در این مقطع رسالت مهمی بر دوش دارند و ملت ایران باید بدانند که آمریکا در مرحله نخست می خواهد به اقتدار ایران لطمه بزند بطوریکه در سفر چندی پیش یکی از مقامات این کشور به خلیج فارس اعلام شد که باید ریشه ملت ایران را خشکاند. آنها می خواهند آینده ای مخاطره آمیز برای ایران بوجود آورند و به اقتصاد ما ضربه بزنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت انسجام ملی و وحدت در شرایط فعلی، تصریح کرد: چند وقت پیش آمریکا موضع گیری تندی علیه یکی از کشورهای همسایه انجام داد و این کشور را متهم کرد که استفاده نادرستی از حدود ۳۰ میلیارد دلار کمک های آمریکا انجام داده و این کشور اسلامی را که در همسایگی ما است را تهدید کرد. مهمترین اقدامی که مردم این کشور انجام دادند برگزاری نشستی با حضور ۱۸۰۰ نفر از علما، نخبگان و گروه هایی بود که بعضاً‌ با یکدیگر مخالفت و درگیری داشتند اما همگی زیر یک سقف جمع شدند و گفتند که همه اختلافات را کنار می گذاریم تا توطئه های آمریکا را نقش بر آب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه های مهمی که در اختیار داریم استفاده درست داشته باشیم، گفت: یکی از سرمایه های کشور قدرت دیپلماسی است به گونه ای که رییس جمهور آمریکا نیز اعتراف کرد که در دوران مذاکرات وقتی سخنان آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران را از تلویزیون می دیده است گفته که وزیر خارجه آمریکا حریف این مرد نمی شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید از دیپلماسی و دیپلمات های کشورمان حمایت کنیم گفت: با قدرت دیپلماسی کشور باید این فضا را که همه یکصدا از اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه تا کانادا و از کشورهای آفریقایی تا کشورهای شرق آسیا اقدام آمریکا را خلاف قوانین بین المللی دانستند، زنده نگهداریم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مدیریت اقتصادی در کشور، گفت: آمریکا تصور می کرد از زمانی که اعلام کرد که تعلیق تحریم های ایران را تمدید نمی کند، اقتصاد ایران با چالش مواجه می شود اما با سیاست های اقتصادی که در کشور بکار گرفته گرفته شد حتی پس از آنکه آمریکا خروج از برجام را اعلام کرد، شاخص های اصلی اقتصاد که توقع داشتند دچار تلاطم شوند با مشکلی مواجه نشد و اتفاقی در اقتصاد نیفتاد.

وی افزود: سیاست های ارزی دولت نیز دقیق و بموقع اتخاذ شد و خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به اندازه کافی در کشور تامین شده و آرامش در بازار حاکم است.

جهانگیری ادامه داد: در این مقطع تمام فعالان اقتصادی و دلسوزان ایران باید به میدان بیایند. هنر نیست که در چنین شرایطی عده ای به دنبال اندوختن ثروت باشند و به دنبال این باشند که با چه روش هایی می توانند به مردم فشار وارد کنند. البته دولت اجازه فشار بر مردم را نخواهد داد و شرایط را مدیریت خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور در خصوص ادامه برجام نیز گفت: مقام معظم رهبری و رییس محترم جمهوری در خصوص ادامه برجام قاطعانه مواضع کشور را اعلام کردند که ادامه برجام در صورتی خواهد بود که چین، روسیه و اتحادیه اروپا تضمین های لازم را مبنی بر تحقق حقوق ملت ایران در چارچوب برجام بدهند.

وی با بیان اینکه ما با شرایط جدید روبرو هستیم و دشمن با اهداف مشخص به صحنه آمده است، گفت: ایران توانمندی و فرصت زیادی دارد و نخبگان کشور باید یک بار دیگر توانایی خود را به نمایش بگذارند و از کیان و اقتدار کشور دفاع کنند.

جهانگیری ادامه داد: مدیران کشور نیز باید یکبار دیگر خود را نشان دهند و مردم نیز از مدیران کشور انتظار دارند که پای کار باشند و ما تلاش خواهیم کرد که از همین فرصت برای رشد،‌توسعه و بالندگی کشور استفاده کنیم.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام نمایشگاه نیز هر کدام در سخنانی گزارشی از تعداد ناشران شرکت کننده و میزان استقبال مردم از نمایشگاه و نظرات خود را در خصوص کتاب و کتابخوانی ارائه کردند.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در این مراسم از برخی غرفه های نمایشگاه بازدید کرد و در پایان مراسم نیز ناشران برتر شرکت کننده در نمایشگاه از معاون اول رییس جمهور تندیس دریافت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار