طرح جامع آب و مدیریت گردوغبار تهیه شود

پسماندهای استان‌ها در سطح ملی ساماندهی شود

اهواز (پانا) - معاون امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در بسیاری از مناطق کشور کاشت‌های پرمصرف وجود دارد، گفت: همچنین طرح جامع مدیریت گردوغبار نیز در استان باید ایجاد شود؛ گردوغبار بسیاری از استان‌های کشور درگیر کرده است

کد مطلب: ۸۲۰۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح جامع آب و مدیریت گردوغبار تهیه شود

کریم شافعی در جلسه جمع‌بندی و نتایج بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی استان خراسان‌جنوبی اظهار داشت: باید طرح جامع آب در استان تهیه و روی آن تمرکز شود.

وی گفت: این طرح در استان‌هایی که با کم‌آبی شدید مواجه هستند باید تهیه شود و در آن موضوع نحوه تأمین آب، نوع مصرف، استفاده از پسماند، طراحی سیستم به هم‌پیوسته استفاده آب، استفاده از پساب آب و الگوی کشت دیده شود.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: متأسفانه بخش زیادی از آب در مسیر انتقال به مزارع هدر می‌رود و حدود ۶۰ درصد این آب به مزرعه نمی‌رسد که این موضوع خود در مناطقی مانند خراسان‌جنوبی یک فاجعه است.

شافعی تصریح کرد: باید با دستور استاندار در هر شهرستانی برای حوزه آب، کشاورزی و محیط‌زیست یک طرح جامع آب تهیه و مصرف الگوی کشت در آن دیده شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق کشور کاشت‌های پرمصرف وجود دارد که این کاشت سبب مصرف زیاد آب می‌شود، ادامه داد: همچنین طرح جامع مدیریت گردوغبار نیز در استان باید ایجاد شود؛ گردوغبار بسیاری از استان‌های کشور درگیر کرده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی اعتباراتی در این خصوص اختصاص داده که اگر سنجیده عمل نشود این پول‌ها انتظار ما را برآورده نخواهد کرد.

شافعی اظهار کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار برای آبخیزداری و ۱۵۰ میلیون دلار نیز برای بحث گردوغبار در مجلس به تصویب رسیده است که باید سهم استان خراسان‌جنوبی و مناطق کمتر توسعه‌یافته از این مبلغ مشخص شود.

وی افزود: خراسان‌جنوبی ظرفیت بسیاری خوبی در بحث‌های انرژی خورشیدی و باد دارد و باید در سطح ملی یک بازنگری در نحوه استفاده از انرژی‌های خورشیدی داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بیرجند یکی از شهرهای پاک و تمیز کشور است و مردم بافرهنگ این شهرستان پسماند را مدیریت می‌کنند‌.

شافعی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در بند "ن" تبصره ۶ قانون بودجه مبلغ یک هزار میلیارد تومان را برای پسماند در اختیار وزارت کشور قرار داده است که از این مبلغ باید سهم استان دیده شود و دو تا سه واحد ساماندهی پسماند در خراسان‌جنوبی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه پسماندهای استان‌ها در سطح ملی باید ساماندهی شود، بیان کرد: خراسان‌جنوبی ظرفیت خوبی در بحث وحوش دارد و تراکم جمعیتی جانوران بالا است؛ محیط‌زیست استان باید برای تأمین علوفه و پشتیبانی از حیوانات کمک کند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: قانون تغییر کاربری منابع طبیعی نوشته شده و به تصویب مجلس رسیده است اما وزارت جهاد کشاورزی این قانون را به درستی اجرا نمی‌کند، از نظر وزارت جهاد کشاورزی تمام زمین‌ها زراعی هستند مگر خلاف آن ثابت شود در حالی که اینگونه نیست و همه زمین‌ها زراعی نیستند.

شافعی تصریح کرد: از نظر قانون زمینی زراعی است که در حال زراعت و یا پیشینه‌ای از زراعت داشته باشد لذا باید راهکاری در این خصوص اندیشیده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار