کارشناس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ناشران دیجیتال آینده دنیای نشر هستند

تهران (پانا) - کارشناس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ناشران دیجیتال را آینده دنیای نشر عنوان کرده است که حمایت از آنها حمایت از ساختن آینده‌ای بهتر برای کشور است.

کد مطلب: ۸۲۰۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
کارشناس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ناشران دیجیتال آینده دنیای نشر هستند

موسسات فرهنگی - انتشاراتی شاغل در حوزه علوم اسلامی جزو فعال‌ترین غرفه‌های بخش ناشران دیجیتال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند که با عرضه انواع نرم‌افزار، کتابخانه الکترونیک و هدایای دیجیتال موفق شدند توجه اساتید، پژوهشگران، طلاب و دانشجویان علوم اسلامی را به خود جلب کنند.

پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی، یکی از زیرمجموعه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، یکی از فعالان این حوزه است که به معرفی محصولات خود در بخش‌های تفسیر، علوم قرآنی، مطالعات تطبیقی، دائره‌المعاارف‌های قرآنی و فرهنگ‌نامه‌های قرآنی در نمایشگاه می‌پردازد.

حجت‌الاسلام ولمسلمین اکبر قنبری کارشناس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درخصوص فعالیت‌های این پژوهشکده می‌گوید: این پژوهشکده در سال 1366 باهدف گسترش فرهنگ و معارف قرآن و دفاع از حقانیت آموزه‌های آن شکل گرفت و با نگاهی کاملا نو به عرصه‌های تفسیر، ترجمه و موضوعات قرآنی به جهت‌دهی فعالیت‌های قرآنی در حوزه علمیه قم کمک شایانی کرده است. این پژوهشکده وظایفی همچون تامین منابع و اسناد قرآنی، تدوین فرهنگ‌نامه‌ها و دائره المعارف‌های قرآنی، پدیدآوردن تفاسیر گوناگون ، پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات و شناسایی کمبودها و نیازها در عرصه فرهنگ قرآنی را برعهده گرفته است و هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین مراکز قرآن‌پژوهی شناخته می‌شود.

وی با معرفی برخی از مهم‌ترین محصولات این موسسه گفت: «فرهنگ قرآن» یکی از این آثار است که ایده آن متعلق به آیت الله هاشمی رفسنجانی است که پژوهشگران پژوهشکده با بهره گیری از یادداشت‌های تفسیری ایشان، این اثر کم نظیر را خلق کردند. «دائره‌المعارف قرآن کریم» نیز با هدف ارائه آسان و به‌هنگام و علمی داده‌های ناب و اصیل در قلمرو مفاهیم، اعلام و علوم قرآن تدوین شده است. این اثر به عنوان کتاب برتر قرانی (نمایشگاه قرآن سال 83)، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (84) و کتاب برگزیده نمایشگاه قرآن و عترت (سال 84) شناخته شده است.

حجت‌الاسلام قنبری ضمن ابراز خرسندی از شرایط برپایی سالن ناشران دیجیتال در نمایشگاه امسال گفت: همه فعالان حوزه نشر خصوصا ناشرانی که در زمینه تولید کتاب‌ها و منابع مرجع فعالیت‌ می‌کنند به تدریج به سمت انتشار دیجیتال آثار خود می‌روند. امروز پژوهشگر می‌تواند یک دائره‌المعارف 80 جلدی را، که خرید و نگهداری نسخه کاغذی آن مستلزم صرف هزینه و مکان بسیاری است، تنها در یک دی‌وی‌دی در اختیار داشته باشد و علاوه بر حجم کم و قیمت پایین، یکی از مزایای چشمگیر نشر دیجیتال امکانات جستجو در بین موضوعات مختلف است که کار پژوهشگر را آسان کرده، در وقت و هزینه او صرفه جویی می‌کند. لذا ناشران و همه فعالانی که در این عرصه مشغول به ارائه خدمات هستند باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ناشران دیجیتال آینده دنیای نشر هستند و راه خود را پیدا خواهند کرد اما حمایت از این ناشران به نوعی حمایت از مسیر دانش و پژوهش برای ساختن آینده بهتر برای کشورمان به شمار می‌رود.

بخش ناشران دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه کتاب تهران در سال 97 به شمار می‌رود که هرروز از 10 صبح تا 10 شب در محوطه شمالی مصلا نزدیک به ایستگاه متروی مصلا میزبان دوستداران کتاب است.

سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار