کریم حسین‌زاده*

چه کسانی خوشحال‌اند؟

از حدود سه سال پیش که بعد از کش‌و‌قوس‌های بسیار برجام در مجلس نهم به تصویب رسید و «توافق بین‌المللی برجام» میان ما و 1+5 شکل گرفت، همواره دو دسته یعنی مخالفان خارجی و داخلی با بیشینه توان در راستای مخالفت با کلیات و جزئیات برجام برخاستند.

کد مطلب: ۸۲۰۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد

اقدامات آنان به مخالفت با برجام محدود نشد و به سنگ‌اندازی درباره بازدهی آن نیز ادامه داشت و در واقع آنان جنگ روانی خویش را به داخل وزارت امور خارجه کشاندند. از ده‌ها تذکر، سؤال و به مرز استیضاح کشاندن «ظریف» و تهدید سفارتخانه‌های دیگر کشورها در داخل کشورمان گرفته تا مانع‌تراشی‌ها برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و تلاش در منصرف‌کردن آنان از حضور و فعالیت در ایران و از دیگر سو دشمنان فراسوی مرزها که برای به‌شکست‌کشاندن برجام هر هنر و ناهنری که بلد بودند روی میز شرط‌بندی شکست برجام گذاشتند. امروز همان‌ها بار دیگر متحد هستند و به‌نوعی خرسند از شکست برجام؛ چه مخالفان داخلی و چه مخالفان خارجی و حتی اگر از خودتان بپرسید که چه کسانی خوشحال از برهم‌خوردن توافق برجام هستند، تعجب نخواهید کرد که در صدر این فهرست منافقین و اپوزیسیون برانداز قرار دارند .

برجام سند صلح‌طلبی تیم مذاکره‌کننده ما در روابط بین‌الملل بوده، هست و تا همیشه خواهد بود؛ ولی آیا هر آنچه دشمن به غلط کرد، باید از جانب ما نیز تکرار شود؟ اینکه ما اقدام به پاره‌کردن برجام و آتش‌زدن پرچم کشوری دیگر در صحن علنی مجلس بکنیم، کاری درست است؟! باید گفت که قطعا این عمل همانند کار کسانی است که برجام را نافرجام کرده و میز مذاکره را ترک کردند. مگر رئیس‌جمهور ما در صحبت‌های سه‌شنبه‌شب خود ملت آمریکا را خطاب قرار ندادند و آنان را مردمانی بزرگ خطاب نکردند؟ بعد از این سال‌ها باید آموخته باشیم داستان ملت و دولت آمریکا را از هم جدا کنیم و از طرفی آیا این اقدامات برای کشورمان در صحنه جهانی وجهه‌ساز خواهد بود؟ آیا کشورهای اروپایی و دیگران که در کمپین مخالفت با ترامپ و در حمایت از برجام قرار دارند، این اقدامات را دلسردکننده نمی‌پندارند؟ بنابراین اعمالی که موجبات خدشه‌دارکردن هویت و شخصیت بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را که همانا احترام به همه ملل جهان است، سبب شود، در هیچ تعریف و قاموسی نمی‌گنجد. مگر ما کاری غیر از این اقدام ترامپ را انتظار داشتیم که دست به چنین اقدامات تکانه‌ای بزنیم و آیا این رفتار حاصلی جز مشروعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی و اقدامات ترامپ برای ما در بر خواهد داشت؟

در گامی این‌سوتر و با فاصله‌گرفتن از اقدام ترامپ باید گفت برجام هنوز زنده است و بی‌شک ما باید در مقابل کشورهای اروپایی موافق این توافق، بی‌تفاوت نبوده و اقدامات لازم خویش را برای هم‌صدا نگه‌داشتن آنان در فضای بین‌المللی داشته باشیم و آنان را به شرکای استراتژیک در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی خویش تبدیل کنیم و با این اقدام ریسک عدول اروپاییان از برجام را بالا ببریم؛ نه اینکه بیاییم و به نوعی رفتار کنیم که آنان را نیز به آغوش ترامپ و جنگ‌طلبان بیندازیم .

در کنار موارد بالا باید به‌جد به نقد سیاست داخلی خویش بنشینیم و روال نامیمون دسته‌بندی جامعه به دوست و دشمن را یک‌ بار برای همیشه به پایان برسانیم و همه را محرم در حرم یار بدانیم. تریبون‌ها را آزاد گذاشته و دایره نقد را بگسترانیم، اسباب بازگشت ایرانیان خارج از کشور را مهیا کنیم، همه اقوام و مذاهب ایرانی را به دور از هر دسته‌بندی، ایرانی بدانیم و مانند یک شهروند به آنان بنگریم؛ نه چیزی بیشتر یا کمتر و عقل جمعی ایرانیان را در راستای ساختن ایران بزرگ به کار گیریم و محدودیت شخصیت‌های سیاسی را برداریم. در‌این‌صورت ما ایران را حتی برای نماندن اروپاییان هم در برجام واکسینه کرده‌ایم و قدرت ملی خود را به رخ جهانیان خواهیم کشید .

منبع:شرق

*عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار