عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: 42درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند

ما یک نسل را با تشویق به خواندن رشته‌های مهندسی و پزشکی سوزاندیم

تهران (پانا) - عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون42 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند، گفت امروز دیگر نمی‌توان با تحصیلات شغل پیدا کرد و باید شغل را ساخت و راه آن فقط دانشگاه نیست.

کد مطلب: ۸۲۰۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: 42درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند

سید مجید حسینی در برنامه حالا خورشید در خصوص اشتغال جوانان و معضل بیکاری گفت: مردم ایران مهم‌ترین مشکل کشور را بیکاری، کم‌کاری و امنیت شغلی می‌دانند اما نباید فراموش کنیم که آموزش در موضوع اشتغال بسیار تأثیرگذار است. قرار بود کنکور دانشجویان را گزینش کند اما اکنون استعداد افراد را سرکوب می‌کند و باعث می‌شود هر روز در استعدادیابی، مهارت و اشتغال بدتر شود.

وی با اشاره به اینکه امروز دیگر نمی‌توان با تحصیلات شغل پیدا کرد، افزود: باید شغل را بسازیم و راه آن فقط دانشگاه نیست. افزایش آموزش کمی در ایران کار اشتباهی بوده است. در ایران با 80 میلیون جمعیت دو هزار و 640 دانشگاه داریم، در حالی که چین با بیش از یک میلیارد جمعیت دو هزار و 481 دانشگاه دارد. در ایران سالانه با اقتصاد 400 میلیارد دلاری 233 هزار مهندس فارغ التحصیل می‌شود در صورتی که در امریکا با اقتصاد 18 ترلیارد دلاری هم 237 هزار مهندس تولید می‌شود. ما برای این اقتصاد، اندازه آمریکا مهندس تولید می‌کنیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: ما یک نسل را با تشویق به خواندن رشته‌های مهندسی و پزشکی سوزاندیم و هنوز این کار را تکرار می‌کنیم. در 10 سال رشد شرکت کنندگان پزشکی 196 درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته در ایران تعداد دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس برابر شد. در کدام کشور صنعتی خانواده‌ها بچه ها را تشویق می‌کنند فقط تحصیل کنند و بعد از لیسانس، فوق لیسانس و بعد از فوق لیسانس، دکتری بگیرند؟

مدیر عامل باغ کتاب با بیان اینکه دانشگاه و مدرک رابطه‌ای مستقیم با بیکاری دارد، گفت: اکنون 42درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند، در حالی که دیپلمه‌های ما بیکار نیستند. دانشگاه هم افراد را به سمت اشتغال نمی‌برد. در کشورهای توسعه یافته شرایط مالی خانواده در هر شرایطی باشد کودک باید در سن 18 سالگی کار کند و مهارت بیاموزد. ما در کشور باید ابتدا مطالبات خانواده‌ها و کودکان را در زمینه اشتغال کاهش دهیم. در مرحله بعد به دنبال راهکار کوتاه مدت نباشیم و در گام بعد باید کودکان بیاموزند هر کاری مقدس است و باید کار کنیم تا بتوانیم کشور را نجات دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار