در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه مطرح شد؛

روحانی: منافع ایران در برجام باید به طور صریح مشخص و تضمین شود

تهران (پانا) - رئیس جمهور نقض عهدهای مکرر آمریکا از ابتدای توافق مهم برجام را سرشکستگی تاریخی برای دولت این کشور برشمرد و تاکید کرد: اروپا در شرایط کنونی فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام در اختیار دارد و باید هرچه سریعتر موضع روشن و قاطع خود را نسبت به تعهداتش در برجام، مشخص و اعلام کند.

کد مطلب: ۸۲۰۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: منافع ایران در برجام باید به طور صریح مشخص و تضمین شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه و در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با وی، گفت: برجام در نتیجه تلاش‌های طولانی و مستمر از سال 2003 تا 2015 حاصل شد و بواسطه تایید آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، توافقی بین المللی است.

رئیس جمهور با سخیف برشمردن اقدام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعلام خروج از برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی صد در صدی به تعهدات خود در برجام، دستیابی به منافع ملی را دنبال کرده و خواهد کرد؛ اما متاسفانه طرف مقابل در اجرای تعهدات، عملکرد رضایت بخشی نداشته است.

روحانی افزود: برخلاف خیالات ترامپ، غنی سازی در ایران هرگز برای دستیابی به سلاح هسته ای نبوده بلکه این تلاش علمی و فنی در راستای تقویت غرور ملی و نیازهای مردم ایران انجام شده و خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزرای خارجه و گروه‌های کارشناسی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا باید در مدت کوتاه چند هفته‌ای با جلسات مکرر مسائل مربوط به حفظ برجام را بررسی و به تصمیمی واضح و شفاف برسند، گفت: باید منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، روابط بانکی، سرمایه گذاری ها و بیمه به طور روشن و صریح مشخص و تضمین شود.

روحانی با بیان اینکه "همچنین باید تصمیم شرکت های خارجی طرف قرارداد و سرمایه گذار در ایران برای مواجهه با خروج آمریکا از برجام صریح و شفاف اعلام شود"، گفت: اگر در مدتی محدود و معین به تصمیم روشنی درباره برجام برسیم، می توانیم تعامل گسترده تری میان ایران و اروپا را شاهد باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: رایزنی‌ و همکاری ایران و فرانسه در راستای حفظ منافع مشترک و امنیت وثبات منطقه ادامه خواهد داشت.

روحانی با اشاره به اینکه "امروز یک مسئولیت تاریخی در راستای حفظ برجام بر عهده داریم و آینده تاریخ ثابت می کند که ترامپ دچار اشتباه بزرگی شده است"، خاطرنشان کرد: متاسفانه اروپا فرصت 4 ماهه‌ای که می توانست از آن برای حفظ برجام استفاده کند را از دست داد و آن را صرف راضی کردن دولت جدید آمریکا برای ماندن در برجام کرد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفتگوی تلفنی، با ابراز تاسف از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، گفت: کشورهای اروپایی در عکس العملی جمعی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردند.

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه تصمیم ترامپ حتی موجب ایجاد تضاد بزرگی در آمریکا شده است، بر ضرورت حفظ چارچوب برجام و پایبندی همه طرف ها به تعهداتشان تاکید کرد و افزود: اروپا به طور منسجم برای پایداری و حفظ برجام تلاش خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با گسترش همکاری‌ها می توانیم در زمینه چگونگی فعالیت های فراتر از برجام برنامه‌ریزی کنیم، اظهار داشت: همکاری گسترده ایران و اروپا برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار