درگفت‌وگو با پانا:

عمادزاده، کارشناس اقتصادی:‌ اروپا برای حفظ برجام چند بانک بزرگ را به ایران مرتبط کند

تهران (پانا) – مرتضی عمادزاده، کارشناس اقتصادی، با تاکید براینکه با خروج آمریکا از برجام وضع اقتصادی کشور به دوران زمامداری محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم برنمی‌گردد، می‌گوید اگر اتحادیه اروپا اقدامی اثربخش انجام دهد و چند بانک بزرگ اروپایی را با ایران مرتبط کند، انتقال ارز حاصل از مبادلات تجاری ایران با کشورها و بازگرداندن ارز حاصل ازفروش نفت آسان‌تر خواهد بود.

کد مطلب: ۸۲۰۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
عمادزاده، کارشناس  اقتصادی:‌ اروپا برای حفظ برجام چند بانک بزرگ را به ایران مرتبط کند

مرتضی عمادزاده درگفت‌وگو با خبرنگار پانا تصریح کرد:‌ با خروج آمریکا از برجام نمی‌توان گفت که وضع اقتصادی کشور به دوران اقتصادی احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم برمی‌گردد اما ممکن است تسهیلی که در روابط اقتصادی کشور پس از برجام به وجود آمده بود، دستخوش تغییراتی شود.

وی افزود: اگر سیستم‌های بانکی روابط خود را با ما جدی‌تر و منقبض‌تر از قبل کنند و عرضه ارز محدود شود، ممکن است مشکلاتی مانند گذشته در تامین مالی به وجود آید.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ اگر اتحادیه اروپا اقدامی اثربخش برای حفظ برجام انجام دهد و اعضای این اتحادیه چند بانک بزرگ اروپایی را با ایران مرتبط کنند انتقال ارز حاصل از مبادلات تجاری ایران با کشورها و بازگرداندن ارز حاصل ازفروش نفت آسان‌تر خواهد بود و عرضه ارز موجب می‌شود نرخ ارزها در کشور مسیری نزولی طی کند و اوضاع تولید و تجارت تسهیل شود.

عمادزاده عنوان کرد:‌ با خروج آمریکا از برجام انتظارات مردم ممکن است عرضه کالا و محصول کند شود به این دلیل که تولیدکنندگان نگران افزایش قیمت هستند به ویژه اگر ارزبری محصولات تولیدی زیاد باشد ممکن است محدودیت عرضه برخی از کالاها وجود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ مردم مجبور هستند که به اوضاع اقتصادی خود فکر کنند و نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که رفتارهای هیجانی نداشته باشند و اگر این‌گونه بود دلار به بیش از 7 هزار تومان افزایش نمی‌یافت.

وی درباره دیگر پیامدها نیز گفت:‌ فشار انتظارات مردمی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی افزایش می‌یابد و برنامه‌های اشتغال ممکن است آنگونه که برنامه‌ریزی شده است به پیش نرود.

عمادزاده خاطرنشان کرد:‌ وضع اقتصادی کشور پس از برجام به رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و به نظر نمی‌رسد اعضای این اتحادیه از آمریکا در خروج از برجام تبعیت کنند. اگر اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تصمیماتی اتخاذ کنند که به تسهیل مبادلات تجاری ایران و کشورها بینجامد وضع اقتصادی با بهبود همراه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار