پایکوبی برجام‌ستیزان داخلی در حلقه رندانه ترامپ

تهران (پانا) -در حالی که نمایش خروج آمریکا از برجام اتحادی جهانی علیه این کشور در جهان را شکل داد، منتقدان داخلی دولت ایران انگار در صورت شکل‌گیری اتحاد جهانی برای انزوای ایران خشنودتر بودند.

کد مطلب: ۸۲۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
پایکوبی  برجام‌ستیزان داخلی  در حلقه رندانه  ترامپ

بیست و چهارم تیرماه 94، سالروز دستیابی شش قدرت جهانی و ایران به راهکاری برای ارتقای دیپلماسی و افزایش امنیت و صلح جهان بود؛ اما دولت جدید آمریکاشب گذشته به وقت تهران این توافق جهانی را زیر پا گذاشت تا نشان دهد برای ایالات متحده آمریکا دیپلماسی راهکار حل اختلافات جهانی نیست.

اما آنچه شب گذشته دونالد ترامپ با سخیف‌ترین کلمات علیه مردم ایران بیان کرد با واکنشی خردمندانه از سوی ایران مواجه شد. رئیس‌جمهوری کشورمان تنها دقایقی بعد از آنکه ترامپ نمایش خود برای مبارزه با صلح را به جهانیان عرضه کرد در مقابل چشمان جهانیان حاضر شد و اعلام کرد که ایران بدون آمریکا نیز پای دیپلماسی می‌ماند و به دعوت اروپا برای ماندن در برجام برای حفظ امنیت و صلح پاسخ می‌دهد مگر آنکه آنها نیز بخواهند روش متحد خود را دنبال کنند.

آنچه حسن روحانی به دنیا عرضه کرد در جهان همان بازخوردی را داشت که انتظار می‌رفت، انزوا در مقابل حمایت. در حالی که بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا از تصمیم دونالد ترامپ ابراز تأسف کردند تنها، هم‌پیمان او، بنیامین نتانیاهوی اسرائیلی، بود که ذوق‌زدگی‌اش از این تصمیم باعث شد حتی سفر خود به مسکو را نیمه‌تمام رها کند.

اما در مقابل چنین دیپلماسی ارزشمند و واکنش جهانی در داخل ایران اما باز هم همچون روزهای مذاکرات هسته‌ای که عده‌ای آب در آسیاب دشمن می ریختند بازی مقابله با دولت حتی به قیمت نادیده گرفتن منافع ملی را آغاز کردند. دلواپسانی که از سه سال پیش هم چشم‌هایشان را به روی دستاوردهای برجام بسته بودند، امروز نیز تنها دهان به کنایه و دشنام باز کردند. انگار ندیدند قطعنامه‌هایی را که از ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد خارج شد، پرونده ان‌.پی.تی را که بسته شد، جهانی را که امروز آمریکا را منزوی کرده است نه ایران و تلاش برای تحریمی که دیگر هیچ اجماع جهانی‌ای درباره آن وجود ندارد.

این گروه از همان ساعات اولیه اعلام خبرهای خروج آمریکا از برجام تا کنون مشی خود را به سیاق قبل دنبال کردند. انتقادهایی که در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده از مخالفت آنها با تصمیم رئیس‌جمهوری برای ماندن از برجام خبر می‌داد، تصمیمی که قطعا همه می‌دانند که نه تصمیم شخصی که بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی و اجماع مقام‌های بلندپایه نظام اعلام شده است.

نگاهی به برخی از آنچه مخالفان سر سخت دولت از شب گذشته تا کنون بیان کرده‌اند برای تحلیل روزهایی که سخن از گفت‌وگو و اجماع ملی میان است ضروری به نظر می‌رسد.

سعید جلیلی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت محمود احمدی‌نژاد و مذاکره‌کننده ارشد پیشین ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده است. در دوره‌ای که جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران بود، مذاکرت هیچ‌گاه به نتیجه نرسید و البته هیچ وقت اخباری نیز از جزئیات و نحوه مذاکرات منتشر نشد.

جلیلی در گروه کسانی بود که برای برهم خوردن برجام «تبریک» گفت.

علیرضا زاکانی ، نماینده اصولگرای دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام و پیامدهای آن است؛ کمیسیونی که در روزهای پس از توافق هسته‌ای ساعت‌ها انتقادات تند و تیزش اعضایش به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش شد و حاشیه های بسیاری نیز به همراه داشت؛ ار عصبانیت‌های وزیر امور خارجه و اعضای تیم مذاکره‌کننده تا عکس‌های یادگاری زاکانی و مهرداد بذرپاش با تیم مذاکره‌کننده در پایان جلسات.

حمید رسائی، مهرداد بذرپاش و تنی چند از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مجلس وقت عضو این کمیسیون بوده‌اند که اکثریت مطلق آنان با رأی مردم از ورود به مجلس دهم بازماندند.

زاکانی در توئیت شب گذشته خود برجام را همان توافق دانست که ترامپ از آن صحبت می‌کند یک توافق بد.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی ، پدر معنوی جبهه پایداری و از تندترین اصولگرایان در مخالفت با سیاست‌های دولت روحانی است، او بارها و بارها در اظهاراتی جهت‌گیری‌های روحانی و دولتش را به مخالفت با انقلاب و رهبری متهم کرده است.

مصباح یزدی نیز در شبکه فیلتر شده توئیتر از شکست برجام ابراز خرسندی کرد.

محمود احمدی نژاد و یارانش پس از کنار رفتن از پاستور دل خوشی از روحانی و تیمش نداشتند و در دوره‌های ‌مختلف تیغ تخریب بر صورت آنان کشیدند.

کانال تلگرامی و سایت دولت بهار کانال رسمی این جریان است که به پخش عقاید و نظرات احمدی‌نژاد و دوستانش می‌پردازد.

این کانال نیز شب گذشته در مطلبی عجیب ضمن اعلام خبر خروج ایالات متحده از برجام به روحانی حمله کرد و مطلبی تند را علیه وی منتشر کرد که در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.

وحید یامین پور ، مجری اصولگرا و عضو جبهه پایداری شبکه افق صداوسیما که این روزها به واسطه با مصاحبه با اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توانسته است محبوبیت خوبی بین هم‌طیفانش کسب کند و شهرتی در جامعه.

این مجری اصولگرا که آخرین گفت‌وگویش با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دربرنامه جهان آرا با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد، همواره تلاش کرده است که از هیچ انتقاد تمسخرآمیزی علیه دولت کوتاهی نکند.

یامین‌پور این بار نیز فرصت را از دست نداد و باز هم از ترکمانچای و ادعاهایی که بارها درباره آن توضیح داده شد سخن گفت.

حسین شریعتمداری ، مدیر مسئول روزنامه کیهان و مواضعش در دوره روحانی نیاز به هیچ تشریح و تفسیری ندارد، این روزنامه بارها و بارها تندترین مطالب و واژگان را علیه دولت روحانی و شخص او به کار برده است.

این روزنامه که یک بار به دلیل انتشار تیتری در خصوص حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض و به دلیل بی‌اعتنایی به منافع ملی کشورمان دو روز توقیف شد، این بار نیز با تیتری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست‌ می‌شود، موضعی بر خلاف آنچه روحانی شب گذشته به عنوان واکنش نظام به خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، در پیش گرفت.

مهرداد بذرپاش ، جوان ترین مدیرعامل سایپا، نماینده اصولگرای مجلس در دوره‌های هشتم و نهم و صاحب‌امتیاز فعلی روزنامه وطن امروز است؛ روزنامه‌ای که الحق سبک جدیدی را در تخریب دولت به همراه آورد.

این روزنامه روزگاری درباره ملک عبدالله، پادشاه عربستان، نوشت «خبرمرگش» و واکنش های جهانی به خود گرفت، روزگاری هم ظریف و سبک اقدامات دیپلماتیکش را «هپروتی» خواند اما توقیف نشد و بی وقفه به کار ادامه داد و هر روز، شد تند تر از دیروز.

این روزنامه نیز با یادآوری اظهارات حدود دو سال پیش ولی الله سیف، رئیسکل بانک مرکزی، از خروج آمریکا از برجام شادمانی کرد.

کاربران شبکه‌های مجازی از شب گذشته چنین اظهارنظر هایی را در کنار مواضع و نظرات مخالفان رسمی جمهوری اسلامی ایران از منافقان گرفته تا سلطنت‌طلبان و صهیونیست‌ها قرار داده‌اند. سرسخت‌ترین مخالفان ایران انگار در چند ساعت گذشته توانسته‌اند حامیانی در داخل پیدا کنند حامیانی که احتمالا همچنان ناخواسته منافع ملی کشور را گم کرده و گمراه شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار