در گفت و گو با پانا

رئیس مرکزفناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال : هزینه اینترنت را می‌توان به یک هشتم کاهش داد

تهران (پانا) - رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از راه‌های به‌صرفه شدن نشر دیجیتال و به تبع آن تلاش‌های این وزارتخانه را کاهش قیمت اینترنت مصرفی عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۲۰۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکزفناوری  اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال : هزینه اینترنت را می‌توان به یک هشتم  کاهش داد

سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باحضور در سالن ناشران دیجیتال سی ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فعالیت غرفه‌های این بخش بازدید کرد و با ناشران دیجیتال به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درخصوص مزیت‌های بخش دیجیتال در مقایسه با نمایشگاه‌های گذشته اظهار کرد: امسال پیش از شروع نمایشگاه قرارشد همه امور ناشران دیجیتال را به خود ناشران واگذار کنیم و ما تنها نقش حمایت‌کننده داشته باشیم. این تصمیم باعث افزایش مشارکت ناشران شد و در نمایشگاه امسال اتفاقات خوبی را برای ناشران دیجیتال شاهد بودیم. امسال مکانی که در اختیار ناشران دیجیتال قرار گرفته بهتر بود، اجاره‌بهای غرفه‌ها کاهش یافت و مساوی با سایر ناشران شد، درحالی که در سال‌های گذشته ناشران بخش دیجیتال اجاره بیشتری پرداخت می‌کردند.

وی افزود: امسال همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند بن‌های خود را در بخش دیجیتال خرج کنند که سال گذشته این امکان وجود نداشت.

مهاجرت به سمت دیجیتالی شدن روز به روز سرعت بیشتری می‌گیرد

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به موانع حرکت ناشران به سمت دیجیتالی شدن در کشور اشاره کرد و گفت: این مهاجرت چه بخواهیم چه نخواهیم شروع شده و روز به روز سرعت بیشتری می‌گیرد. یکی از عوامل بازدارنده، ناشران سنتی دارای قدمت هستند و تا زمانی که یارانه‌های این ناشران برقرار است و می‌توانند کتاب را با کاغذ یارانه‌ای چاپ کنند، هم ناشران و هم مردم رغبت کمی برای دیجیتالی شدن پیدا می‌کنند.

وی به فروش محتوای دیجیتال در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: امروز در دنیا شاهد آن هستیم که تجارت الکترونیک در صنعت چاپ و نشر رقم افزایشی دارد. در امریکا محتواهای موسیقی، فیلم و کتاب حدود 20 درصد رقم تجارت الکترونیک این کشور را به خود اختصاص داده است. امروز آمازون که یکی از ناشران الکترونیک است در بین 10 شرکت اول دنیا قرارگرفته است.

موسویان درباره زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه نشر دیجیتال گفت: مهم‌ترین زمینه و زیرساختی که برای توسعه در این بخش مورد نیاز است ارتقای فرهنگ جامعه است. با ارتقای فرهنگ کشور، حتی نیازمان به نفت در روند توسعه کمرنگ می‌شود. کشوری چون ژاپن بعد از دو حادثه ویرانگر یعنی جنگ دوم جهانی و زلزله‌‌ای مهیب تنها با فرهنگ‌سازی است که توانسته کشور را از نو بسازد و خود را به تراز کشورهای توسعه یافته ارتقا بدهد. دو بار تلاش یک ملت در رسیدن به این نقطه درس‌های خوبی به ما می‌دهد. همچنین یکی از کشورهای اسکاندیناوی با جمعتی معادل یک‌دهم جمعیت ایران و بدون نفت توانسته است 11 برابر ما درآمد ناخالص ملی ایجاد کند و عامل این توسعه چیزی نیست جز سرمایه انسانی، که در سایه ارتقای فرهنگی حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: ولی در کشور ما موضوع ارتقای فرهنگی درجه اهمیت پایین‌تری دارد و بعد از توسعه اقتصادی و مالی قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل هنوز گرفتار برخی مشکلات هستیم. ارتقای فرهنگی امروز با کسب اطلاعات و داشتن مهارت برای تبدیل آن به دانش و سپس تبدیل دانش به ثروت اتفاق می‌افتد. اینها همگی به هم پیوسته‌اند و غفلت از یکی باعث می‌شود دیگر چیزها را از دست بدهیم.

اینترنت در کشور ما گرانتر از بقیه کشورهاست

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات و تلاش‌های دولت در جهت کاهش هزینه اینترنت در کشور با هدف به‌صرفه شدن استفاده از نشر دیجیتال گفت: موضوع به‌صرفه نبودن نشر دیجیتال به علت پرداخت دو نوع هزینه از سوی مشتری است، یکی هزینه محتوا و دوم هزینه اینترنت. اخیرا در نشستی که با معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات داشتیم، در مورد اقداماتی که می‌توانیم به صورت مشترک در این جهت رقم بزنیم صحبت کردیم. واقعیت این است که امروز در کشور ما اینترنت گرانتر از بقیه کشورهاست.

وی افزود: برای ارزانتر شدن محتواهای آموزشی، اگر سرورهای آموزشی در داخل کشور باشند و چرخش اطلاعات در شبکه ملی صورت گیرد، باتوجه به تصمیماتی که از قبل گرفته شده، یقینا می‌شود روی حداقل یک‌هشتم شدن قیمت پهنای باند فکر کرد. یعنی همه کسانی که اطلاعاتشان را بر بستر وب منتشر می‌کنند و نیاز به پهنای باند داخلی دارند، می‌توانند برای مشتریانشان قیمت اینترنت (هزینه دانلود) را تا یک‌هشتم کاهش دهند. اخیرا شاهدیم بعضی شرکت‌ها با رایزنی‎‌هایی که داشتند اینترنت را مجانی کردند، پس می‌توانیم به گسترش آن در میان سایر ناشران امیدوار باشیم.

بخش ناشران دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه کتاب امسال به شمار می‌رود که هرروز از 10 صبح تا 10 شب در محوطه شمالی مصلا نزدیک به ایستگاه متروی مصلای امام خمینی میزبان دوستداران کتاب است.

سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار