احیاء رشته های منسوخ شده صنایع دستی استان فارس 

شیراز (پانا) - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس از احیا 2رشته منسوخ شده صنایع دستی استان خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۹۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
احیاء رشته های منسوخ شده صنایع دستی استان فارس 

حیدر علی زاهدیان نژاد، گفت: بر اساس پژوهشها و مستند نگاری صورت گرفته، 2 رشته منسوخ شده صنایع دستی استان، احیاء خواهند شد .

وی در این خصوص اظهار داشت: احیا رشته های جاجیم های عشایر فارس و هنر نقاره سازی در دستور قرار گرفته است و طبق برنامه ریزی های انجام شده نسبت به معرفی و احیاء این رشته ها و همچنین آموزش آنها اقدام خواهد شد .

معاون صنایع دستی فارس در تمجید جاجیم بافی هنرمندان استان عنوان کرد: هنرجاجیم عشایر فارس در انواع مختلف و با تزیینات متفاوت ارائه می شود. در جاجیم عشایر فارس به دلیل اینکه تار و پود در نقش آن دخیل هستند و در بافت نهایی نقش مایه ها و سایه روشنهای منحصر بفردی ایجاد می شود.

این نوع بافت در هیچ نوع دست بافته دیگری وجود ندارد، و علاوه بر زیبایی خیره کننده ، به دلیل فشردگی موجب دوام بالای جاجیم می شود .

بنا براین گزارش به نقل از معاون صنایع دستی فارس، در هنر جاجیم بافی، زنان هنرمند عشایر فارس با تلفیق تکنیکهایی مانند ساختن گل بوسیله تکنیک گره (مانند قالی) یا انداختن برخی نقوش برجسته در حاشیه جاجیم یا آویزان کردن دسته ای نخ پشمی به شکل گل در رنگهای گوناگون به نام گمپل توسط طنابی به نام "ارکن" که از خود پود بافته شده و از بافت آویزان میشود، بر زیبایی جاجیم می افزایند، به همین دلیل زیباترین جاجیمها در فارس توسط زنان ایل قشقایی بافته می شود .

همچنین در خصوص هنر نقاره سازی، نقاره نوازان، دو عدد نقاره در دو سایز کوچک، یکی با صدای زیر و بزرگ و یکی صدای بم دارند. کاسه نقاره دو کپه ای است و توسط مسگران تولید می شود .

ناقاره بزرگ با برش دو دایره از ورق آهنی به قطر 85 سانتیمتر و فرم دهی بصورت دو کاسه با ابزار چکش و سندان و سپس چفت کردن دو کپه به روش فرنگی، ساخته می شود .

در ادامه پوست گاو ماده محلی دباغی نشده در آب میخیسانند و بخشی را بصورت نواری و بخشی را بصورت دایره جهت پوست روی ناقاره برش می دهند و سپس با برشهای نواری (مریس) برش دایره ای شکل را در سمت خالی ناقاره به رینگی که در پشت ناقاره میگذارند، میدوزند.از اساتید این هنر می توان به استاد صفر حیدری و استاد کریم اوجی اشاره کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار