کلاف سردرگم تصمیم‌گیری درباره آینده 2 دانشگاه مهارتی

تهران (پانا) - ادغام دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی از موضوعاتی است که هرچند وقت یک بار مطرح می‌شود اما اظهارات گاه ضد و نقیض درباره ادغام یا تجمیع این دو دانشگاه این موضوع را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است که جز نگران کردن هر چند وقت یک بار دانشجویان این دانشگاه‌ها ثمری ندارد.

کد مطلب: ۸۱۹۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
کلاف سردرگم  تصمیم‌گیری درباره آینده 2 دانشگاه مهارتی

موضوع ادغام دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای که رسالتی شبیه به هم دارند، از زمانی قوت گرفت که رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم در تیرماه سال 93، مسعود شفیعی را با حفظ سمت سرپرستی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی منصوب کرد. همان زمان خبر ادغام این دو دانشگاه چندین بار از سوی مسئولان این دانشگاه‌ها و مدیران وزارت علوم تکذیب و تأیید شد.

در نهایت بحث ادغام این دو دانشگاه پس از استیضاح فرجی دانا به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در سال 95 موضوع را دوباره مطرح کرد. شریعتی نیاسر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساماندهی آموزش‌های مهارتی و ایجاد نظام یکپارچه یکی از بندهای طرح آمایش آموزش عالی است، اظهار کرده بود: ساماندهی آموزش‌های مهارتی لزوما به معنی تجمیع نیست اما تجمیع هم یکی از گزینه‌هاست.

سرانجام هفته گذشته منصور غلامی، وزیر علوم دولت دوازدهم در حاشیه اجلاس سراسری روسای دانشکده و آموزشکده‌های سراسر کشور دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در شرایط فعلی این دو دانشگاه به عنوان دو دانشگاه مستقل فعالیت می‌کنند؛ اما به لحاظ اهداف مشترکی که در مهارت‌آموزی دارند، دانشگاه عملی کاربردی بیشتر به نهادها و بخش خصوصی و سازمان‌های فعال در زمینه‌های اشتغال در سطح جامعه متکی است. تلاش ما این است که دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی را از نظر اهداف و امور اجرایی به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم تا از امکانات و ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

محمد حسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، نیز در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره ادغام این دو دانشگاه گفته است: ممکن است در گذشته با هدف هم افزایی برنامه‌ها، پیشنهادهایی درخصوص ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطرح شده باشد اما اکنون هیچ برنامه‌ای درخصوص تجمیع و ادغام دانشگاه در دستور کار قرار ندارد.

روز گذشته نیز ابراهیم صالحی‌ عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در نشستی خبری در واکنش به ادغام این دانشگاه با دانشگاه علمی کاربردی گفت: اگر ارتباط افقی و عمودی از لحاظ برنامه‌ریزی‌های آموزشی، پاسخگویی به نیازهای انسانی مورد نیاز بخش‌های دولتی و خصوصی در دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی که آموزش‌های مهارتی ارائه می‌دهند وجود داشته باشد، قطعا اثرگذاری بیشتری نیز در جامعه ایجاد خواهد کرد و از ارائه آموزش‌های مهارتی به صورت جزیره‌ای نیز جلوگیری می‌شود.

وی همچنین به آیین‌نامه ملی مهارت و فناوری در خصوص دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر در حوزه آموزش‌های مهارتی تصویب شده است تا بر اساس آن هماهنگی بیشتری بین دو دانشگاه ارائه‌دهنده آموزش‌های مهارتی در کشور ایجاد شود، چرا که این آموزش‌ها همانند آموزش عالی که در دوره‌ای با گسترش کمی بسیار زیادی مواجه شد، نیازمند اصلاح است.

صالحی‌عمران اظهارکرد: تجمیع دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی به معنای حذف یک دانشگاه یا ادغام آن نیست. وقتی بحث ادغام مطرح می‌شود، یعنی بخشی از یک دانشگاه حذف شود در صورتی که منظور ما تجمیع و هماهنگی برای دستیابی به آموزش مهارت‌محور قدرتمند و تاثیرگذار در کشور است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: تجمیع دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی در حال بررسی است، اما نمی‌توان زمان دقیقی را برای این موضوع مطرح کرد البته دانشگاه فنی و حرفه‌ای به نوبه خود این آمادگی را دارد که با دانشگاه علمی کاربردی در این عرصه هماهنگ باشد.

این در حالی است که طولانی شدن تصمیم‌گیری مسئولان آموزش عالی درباره دو دانشگاه مهارتی و اظهار نظرهای گاه و بیگاه دراین باره تنها به نگرانی دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها دامن می‌زند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار