فریبا کیا: کتاب‌های داستانی نقش موثری در دستیابی به اهداف تربیتی دارند

هدف سازمان پژوهش ترویج مطالعه و لذت بردن از آن است

تهران (پانا) –- معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ورود کتاب‌های داستانی به پروسه ساماندهی کتاب‌های آموزشی را به سبب نقش کتاب‌های داستانی در دستیابی به اهداف تربیتی عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۱۹۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
فریبا کیا: کتاب‌های داستانی نقش موثری در دستیابی به اهداف تربیتی دارند

فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در کارگاه تخصصی «بایدها و نبایدهای تالیف و ترجمه کتاب‌های داستانی» که عصر روز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 97 با حضور ناشران و پدیدآورندگان کتاب‌های داستانی در سالن « ناشران آموزشی» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت کتابهای داستانی و نقش آن در دستیابی به اهداف تربیتی و پرورش دانش‌آموزان به عنوان یک شهروند مطلوب، از سال 1392 کتاب‌های داستانی نیز به روند ساماندهی کتاب‌ها پیوستند.

وی ادامه داد: کتاب‌های داستان در انتقال ارزش‌های اخلاقی، توسعه مهارت‌ها و گسترش ذهن انسان نقش موثری دارند و با عنایت به این موضوع که هدف سازمان پژوهش ترویج خواندن و مطالعه و لذت بردن از آن است، کتاب‌های جذاب و داستانی باید وارد پروسه ساماندهی می‌شدند؛ بنابراین از سال 92 کتاب‌های داستان به دبیرخانه دفتر ساماندهی ارسال شدند و گروهی از کارشناسان خبره با تشکیل کمیته‌های تخصصی و تدوین شاخص‌ها بررسی کتاب‌ها را آغاز کردند.

شاخص‌های آموزش‌وپرورش با شاخص‌های وزارت ارشاد در صدور مجوز نشر فرق دارد

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی با اشاره به استقبال ناشران داستانی از روند ساماندهی کتاب‌ها گفت: از آن موقع 250 ناشر داستانی اعم از تالیف و ترجمه با ما همکاری و آثارشان را ارسال می‌کنند. طی این 5 سال بیش از 5 هزار عنوان کتاب، یعنی به طور متوسط سالی هزار کتاب داستانی، دریافت کردیم.

وی با اشاره به همراهی ناشران داستانی با معیارهای آموزش و پرورش گفت: کتاب مورد نظر با توجه به سیاست‌های آموزش و پرورش باید برای مخاطب دانش‌آموز در گروه سنی موردنظر مناسب باشد و این شاخص‌ها با شاخص‌های وزارت ارشاد در صدور مجوز نشر فرق دارد.

کیا افزود: در این 5 سال با بازنگری شاخص‌ها حدود 70 درصد کتاب‌های داستانی استانداردهای لازم را کسب کردند. امروز هم ما در این نشست گردهم آمدیم تا با آگاهی از نظر ناشران و پدیدآورندگان داستانی این همراهی و همکاری را به حداکثر برسانیم.

در ادامه این نشست، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درخصوص معیارهای موردنظر آموزش و پرورش در تشخیص کتاب مناسب برای دانش‌آموزان سخن گفت. درپی آن ناشران، پدیدآورندگان و کارشناسان ساماندهی کتاب‌های آموزش به تبادل نظر پرداختند.

سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه هرروز ساعت 10 صبح تا 10 شب در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار