گزارش پانا از برگزاری نمایشگاه‌‌ تخصصی دام در کشور

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب مطرح کرد:‌ سهم 15 درصدی برگزاری نمایشگاه‌ها در رشد و توسعه ‌اقتصادی کشورها

تهران (پانا) - مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی اسب،‌حیوانات هم ‌زیست و فرآورده‌ها 28تا31 خرداد‌ماه در محل نمایشگاه دائمی شهر آفتاب برگزار می‌شود، می‌گوید در کشورهای پیشرفته 15 درصد توسعه اقتصادی ناشی از برگزاری نمایشگاه‌هاست اما در کشورما این میزان چندان بالا نیست و باید با توسعه برنامه‌های نمایشگاهی و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از این ابزار برای بهبود رشد اقتصادی استفاده کرد.

کد مطلب: ۸۱۹۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب مطرح کرد:‌ سهم 15 درصدی برگزاری نمایشگاه‌ها در رشد و توسعه ‌اقتصادی کشورها

محمد‌رئوف قادری در نشست خبری برگزاری نمایشگاه اسب،حیوانات همزیست و فرآورده‌ها با بیان اینکه نمایشگاه‌ها می‌توانند مرکزی برای تبادلات و تعاملات میان دست‌اندرکاران صنایع مختلف باشند، عنوان کرد: می‌توان از فرصت برگزاری نمایشگاه اسب برای توسعه تولید، پرورش و رونق صنایع وابسته به این دام استفاده لازم را برد.

درادامه این نشست مریم ثابت، مجری برگزارکننده نمایشگاه اسب و حیوانات همزیست و فرآورده‌ها خاطرنشان کرد: تاکنون نمایشگاهی در این سطح برای اسب برگزار نشده و نمایشگاه‌های مربوط به اسب محدود به داخل باشگاه‌ها بوده است اما در همه جای دنیا نمایشگاه‌های مهم و گسترده‌ای برای توسعه تولید، پرورش و گسترش ورزش‌های وابسته به این دام برگزار می‌شود و رویداد اخیر نیز فرصتی است تا با توجه به نژادهای مختلف اسب به معرفی فرصتها و مزیت‌های تولید در این بخش پرداخت‌.

وی با بیان اینکه 27 خردادماه افتتاح غیررسمی نمایشگاه با حضور رسانه‌ها انجام می‌شود، گفت: از 28 خرداد بازدید عمومی طی 4 روز انجام می‌شود.

نمایشگاه اسب به یکی از جاذبه‌های شهر تهران بدل می‌شود

ثابت گفت:‌ مطابق با باورهای دینی برکت بر پیشانی اسب است بسیار مناسب خواهد بود تا خانواده‌ها با اسب و حیوانات همزیست آشنا شده و برگزاری سالانه این نمایشگاه به یکی از جاذبه‌های شهر تهران بدل شود .

ثابت عنوان کرد: این امیدواری وجود دارد که با آغاز به کار نمایشگاه پیش‌رو در سالهای آینده این مرکز نمایشگاهی به یکی از قطبهای نمایشگاه اسب بدل شود.

ثابت اظهار کرد: در نمایشگاه پیش رو فضای اسطبل مناسب برای اسب‌ها در نظر گرفته شده و مهترها در کنار آنها حضور دارند و به دلیل حساسیت ماهی‌ها هماهنگی لازم با نمایشگاه برای عدم قطع برق به وجود آمده است و هیچ مشکلی از نظر فضای مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه اسب و حیوانات همزیست وجود ندارد.

در ادامه این نشست مسعود خلیلی رئیس فدراسیون اسب‌سواری با بیان اینکه اسب و صنایع وابسته به آن در دنیا تبدیل به صنعتی بزرگ شده است، عنوان کرد: اقتصاد ورزشی نیز مقوله‌ای بزرگ در دنیای امروز است. در اسب سواری ما با دو موجود زنده اسب و سوارکار مواجه هستیم که پرورش هر دوی آنها باید متناسب با هم باشد.

خلیلی خاطرنشان کرد: در 10 سال اخیر بخش‌خصوصی رویکرد مثبتی به سرمایه گذاری در صنعت اسب داشته است و آمارها نشان می‌دهند پرورش اسب به دلیل علاقه‌های شخصی و توجیه‌پذیری اقتصادی صورت گرفته است.

رئیس فدراسیون اسب سواری با بیان اینکه سود اقتصادی ناشی از سرمایه‌گذاری در تولید و پرورش اسب تضمین شده است، گفت: رقابت در این صنعت چندان بالانیست اما سودآوری آن تضمین شده است و در هیچ ورزشی در کشور بخش‌خصوصی این میزان سرمایه‌گذاری را انجام نداده است.

خلیلی خاطرنشان کرد: اگرچه در طی سالهای گذشته نگاه مثبتی به صنعت اسب سواری و ورزشهای وابسته به آن انجام شده است اما هنوز نتوانسته‌ایم اسب سواری و سایر ورزش‌های وابسته به اسب را به خوبی نشان دهیم.

وی از تلاش برای برگزاری مسابقات بین‌المللی در 2 سال اخیر خبر داد و افزود: به تازه‌گی میزبان مجمع سوارکاری ایران و آسیا بودیم و حرکت در جهت بین‌المللی کردن این صنعت نیازمند حمایت و حضور همه‌جانبه دست‌اندرکاران این بخش است.

رئیس فدراسیون اسب‌سواری با بیان اینکه اسب باید به زندگی مردم نزدیک‌تر شود، عنوان کرد: در ارزیابی‌های جامعه‌شناسی معین شده است که اگرانسان‌ها به حیوان دوستی داشته باشند با همنوع خود نیز رفتار بهتر و مناسب‌تری خواهند داشت.

نگاه لوکس به اسب‌سواری مانع فراگیر شدن آن شده است

وی با انتقاد از نگاه لوکس به ورزش اسب‌سواری گفت:‌ این نگاه موجب شده تا این ورزش نتواند متناسب با ظرفیت‌های آن فراگیر شود. به همین دلیل با تلاشهای انجام شده درصدد هستیم تا بازدید مخاطبان از نمایشگاه اسب به 200 هزار نفر افزایش یابد.

خلیلی از انجام شوی اسب در طول روزهای برگزاری نمایشگاه خبر داد و افزود: اسب درشویی فارس،‌ اسب شمال با نام اسب خزر از جمله اسب‌هایی هستند که اقوام ایرانی به آنها علاقه‌مندند و به پرورش آن اقدام می‌کنند.

معرفی نژادهای اسب اصیل ایرانی با لباسهای اقوام

وی در معرفی اهداف برگزاری نمایشگاه اسب و حیوانات همزیست معرفی نژادهای اسب اصیل ایرانی با لباسهای محلی اقوام را به عنوان یکی از این اهداف اعلام کرد و افزود: رشته جدیدی از ورزش اسب به عنوان ژیمناستیک روی اسب در ایران ایجاد شده است و ایران چهارمین کشوری است که برنامه‌ریزی برای آموزش این ورزش را آغاز کرده است.

رئیس فدراسیون اسب سواری با بیان اینکه اسب‌های پونی در چند سال اخیر پرورش گسترده‌ای داشته است گفت:‌این نوع از اسب هزینه نگهداری پایین‌تری دارد و می‌توان با 2 میلیون تومان هزینه خرید و هزینه نگهداری ماهانه 300 هزار تومان آن را در اختیار داشت.

وی در ادامه از ایجاد کمیته‌ای در فدراسیون اسب سواری و تشکیل پونی کلاپ خبر داد و افزود: پرورش سوارکاران مربوط به این نوع از اسب در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.

خلیلی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این نمایشگاه تبدیل به نمایشگاه سالانه ثابت شود و در عرصه بین‌المللی نیز حرفه‌ای‌های این صنعت بدانند چنین نمایشگاهی در تاریخ 28 خرداد هر سال در ایران برگزار می‌شود.

خلیلی از تمرکز اخبار رسانه ملی بر حوزه ورزش فوتبال و کشتی انتقاد کرد و افزود: 95 درصد اخبار ورزشی مربوط به فوتبال و کشتی است و از این میزان 87 درصد مربوط به ورزش فوتبال است در حالیکه رسانه ملی رسانه‌ای عمومی است و باید نمایش سایر ورزش‌ها را نیز در دستور کار خود داشته باشد.

رئیس فدراسیون اسب‌سواری خاطرنشان کرد: تدوین کتاب تبارنامه‌های اسب ایران انجام شده و اگر اسبی از نژاد اصیل ایرانی با سایر نژادها آمیخته شود نژادش به نام اسب ایرانی ثبت نخواهد شد.

به زودی انجمن ملی صنعت اسب ثبت خواهد شد

در ادامه این نشست محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح‌ نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: یکی از کاربری‌های مهم اسب در ایران ورزشی است اما مباحث مربوط به پرورش و اصلاح نژاد اسب مانند سایر گونه‌های دامی مطرح است .

وی افزود: در سالهای گذشته آنچنان که باید به موضوع پرورش اسب پرداخته نشده است اما این صنعت به عنوان یک فعالیت اقتصادی به جایگاه مهم خود خواهد رسید.

ملاصالحی با بیان اینکه شعار امسال حمایت از تولیدداخلی است گفت:‌ اسب می‌تواند به ابزاری مهم برای توسعه توریسم داخلی و خارجی بدل شود و بخشی از درآمد مردم که اکنون صرف مسافرتهای خارج از کشور می‌شود با گسیل امکانات به سمت تورهای داخلی هدایت شود. اما این امر مستلزم آن است که جاذبه‌های لازم در این زمینه ایجاد و معرفی شود که در این میان پرورش اسب و برگزاری نمایشگاه‌های وابسته به آن می‌تواند یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید با اسب آشتی داده شوند، گفت:‌انجمن‌های نژادی اسب در حال شکل‌گیری است و به زودی انجمن ملی صنعت اسب ثبت خواهد شد و قرار است در جهت استیفای حقوق دست اندرکاران این بخش شامل پرورش‌دهندگان، مربیان و صنایع وابسته تلاش کند.

ملاصالحی با بیان اینکه در قوانین بودجه جاری کشور جای اسب و صنایع وابسته به آن خالی است، گفت: این صنعت می‌تواند نقش مهمی در تولید اشتغال و ایجاد ثروت داشته باشد و باید توجه لازم به آن صورت گیرد.

وی انتقادات درباره اصیل‌بودن نژاد اسب ایرانی به دلیل آمیزش‌هایی که با سایر اسب‌ها انجام شده است را غیرکارشناسی اعلام کرد و افزود: شرایط نژادی اسب ایران آنقدرها هم بد نیست و یکی از موضوعات مهم آن است که مالکان اسب‌ها دغدغه نژاد اسب را دارند و به دنبال آن نیستند که اسب اصیل خود را با سایر نژادها آمیزش دهند.

وی افزود: رسالت اصلی ما این است که نژادهای اصیل اسب ایرانی حفظ شود و از آمیخته‌شدن با سایر نژادها پرهیز شود.

ایجاد کمیته ملی بهداشت اسب با همکاری دبیرخانه سازمان دام پزشکی کشور

در ادامه عزیزی معاون مرکز اصلاح نژاد دام کشور گفت: در مرکز اصلاح نژاد دام بخشی از امور مربوط به اصلاح نژاد دام‌های سنگین است و در برنامه ششم توسعه پروژه‌هایی در این زمینه تعریف شده است که یکی از انها شناسایی ژنی اسب‌ها است .

وی با بیان اینکه از 60 هزار راس اسب موجود در کشور 15 هزار راس مربوط به بخش ورزش است گفت:‌ 45 هزار اسب تولیدی دیگر در بخش اسب‌های بومی است که کاربردهای متعدد دارد و در تلاش هستیم تا تمامی اسبهای موجود کشور هویت‌دار شده و برنامه اصلاح نژاد انجام شود.

وی در ادامه از انجام تعاملاتی با فدراسیون اسب‌سواری خبر داد و افزود: برنامه مدونی در 4 سال اخیر برنامه‌ریزی شده تا در راستای کاهش واردات تلاش شود و 800 راس اسب وارداتی در سال 93 به 100 راس در سال 96 کاهش یافته است.

هویت‌دار کردن مهمترین زیرساخت برای حل مشکل قرنطینه اسب‌هاست

عزیزی همچنین از ایجاد کمیته ملی بهداشت اسب با همکاری دبیرخانه سازمان دامپزشکی کشور خبر داد و افزود: تصمیمات ذی‌قیمتی در این کمیته اتخاذ شده و مقرر شده است سازمان دامپزشکی با کمک فدراسیون اسب سواری تا اوایل سال 2019 موضوع قرنطینه اسب‌ها حل شود و اسبها قادر باشند از طریق تائیدیه‌ها به کشورهای آسیایی و اروپایی برای انجام مسابقات تردد داشته باشند.

وی تاکید کرد: بحث هویت‌دار کردن مهمترین زیرساخت برای حل مشکل قرنطینه اسب‌هاست و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌شود تا کمترین مشکل برای برگزاری مسابقات بین‌المللی اسب‌سواری وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار