وزیر اقتصاد گرجستان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

افزایش ۲۸ درصدی گردش تجاری بین ایران و گرجستان طی یک سال

تهران (پانا) - معاون اول نخست‌وزیر گرجستان با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی کامل این کریدور روابط تجاری بین کشورها تا حد چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد می‌گوید براساس آمار موجود طی یک سال گذشته ۱۸۱ میلیون دلار گردش تجاری بین ۲ کشور  اعلام شده که نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۸۱۹۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۲۸ درصدی گردش تجاری بین ایران و گرجستان طی یک سال

به گزارش وزارت راه و شهرسازی دیمیتری کومسیشویلی معاون اول نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد گرجستان و هیئت همراه در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و حضور در ایران بیان کرد: توسعه کریدورها مسئله بسیار مهمی برای گرجستان به شمار رفته که ایران در این حوزه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تأکید براینکه قطعا توسعه کریدورها بین ۲ کشور برای ایران و گرجستان منافع بسیاری خواهد داشت گفت: درحال حاضر روابط موجود بین ۲ کشور خوب و مناسب بوده و هر پروژه و اقدام دیگری باعث ایجاد انگیزه در افزایش مراودات خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت بالای ایجاد مسیر مناسب بین آسیا و خلیج فارس بیان کرد: از احداث و تکمیل راه‌اهن آستارا بسیار خرسند بوده و امید داریم تا با بهره‌برداری هرچه سریعتر از این پروژه تمامی سیستم‌ها به این خط بین‌المللی متصل و کریدور ریلی مذکور راه‌اندازی شود.

معاون اول نخست‌وزیر گرجستان با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی کامل این کریدور روابط تجاری بین کشورها تا حد چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد گفت: براساس آمار موجود طی یک سال گذشته ۱۸۱ میلیون دلار گردش تجاری بین ۲ کشور اعلام شده که نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر اقتصاد قسمت عمده این مبادلات تجاری را در حوزه حمل و نقلی اعلام کرد و افزود: درحال حاضر هفته‌ای ۳۱ پرواز بین ایران و گرجستان انجام شده که تمایل داریم این امار در ایام تابستان به سه برابر افزایش پیدا کند.

به گفته وی طی یک سال گذشته ۳۶۶ هزار و در سه ماهه نخست سال جاری حدود یکصد هزار ایرانی به گرجستان سفر کرده‌اند.

معاون اول نخست‌وزیر گرجستان ضمن ابراز تمایل برای گسترش هرچه بیشتر و سریع‌تر کریدورهای ایران - ترکیه - آذربایجان و گرجستان بیان کرد: توسعه روابط بانکی و بخش‌های سرمایه‌گذاری از دیگر موارد مورد توجه ما در روابط بین ۲ کشور است چراکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری کلان و قابل توجهی بین ایران و گرجستان وجود ندارد.

وزیر اقتصاد گرجستان همچنین نسبت به همکاری برای ایجاد نمایندگی‌های قوی ایران در حوزه‌های لجستیک و پتروشیمی در بنادر دریای سیاه اعلام آمادگی کرد و افزود: معتقدیم ایران از طریق آذربایجان یا ارمنستان می‌تواند مسیر خوبی برای ارائه منابع گازی و نفتی باشد.

این مقام مسئول درخصوص پروژه بندر آناکلیا واقع در گرجستان اعلام کرد: این پروژه که می تواند توزیع‌کننده خوبی در حوزه دریای سیاه باشد درحال حاضر دارای ظرفیت ۹ میلیون تنی است که باید به ۱۰۰ میلیون تن افزایش یابد، مسئله‌ای که برای تحقق نیاز به توسعه کریدرو و بندر دارد.

به گفته وی درصورتی که این بندر در شرایط فعالیتی مناسبی قرار بگیرد راه اهن گرجستان نیز تکمیل و ظرفیت عبور کالا تا سه برابر افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار