رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان کشور تاکید کرد:

ضرورت تربیت نسل پرسشگر و نقاد توسط معلمان در جامعه

شیراز (پانا) - رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان کشور معلمان را کسانی دانست که دنیا را از آنچه که تحویل گرفته اند بهتر تحویل خواهند داد، و افزود: چون نقش معلم ساختن است؛ می سازد و سازنده است و چه چیز بهتر و مهمتر از ساختن انسان و تربیت کردن انسان است.

کد مطلب: ۸۱۹۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تربیت نسل پرسشگر و نقاد توسط معلمان در جامعه

فاطمه مهاجرانی در جمع فرهنگیان شرکت کننده در آیین سی و چهارمین سالگرد بزرگداشت مقام معلم استان فارس، ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم و ابلاغ سلام وزیر آموزش و پرورش به فرهنگیان استان، گفت: به گفته مولانا ،بی ادب فقط خودش آسیب نمی بیند، بلکه آتش در همه آفاق می زند، لذا وقتی که انسان به خوبی ادب را فرا نگیرد دچار مشکل می شود و معلم کسی است که در مرحله اول ادب یاد می دهد و چه جالب است که ما دبستانهایمان محل آموختن ادب است .

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان کشور افزود: علم از ادب شروع می شود وعلمی که با ادب همراه نیست غرور می آورد، وقتی که فرد می داند ،هرگز دچار غرور نمی شود .

مهاجرانی با بیان اینکه"معلم کسی است که به آدمی بی غرور بودن و بی حسد بودن را یاد می دهد" افزود: در پشت همه انقلاب های بزرگ دنیا مثل انقلاب فرانسه ، معلمان خفته اند، انقلاب ایران هم حاصل اندیشه و کارهای افرادی مثل شهید مطهری و دکتر شریعتی است، نمی توانیم نقش انسانهایی که جنبش های اجتماعی بزرگ را ایجاد می کنند انکار کنیم، اینها معلمند؛ یا از جنس معلمند یا واقعا شغلشان هم معلمی است .

وی افزود: معلم کسی است که به آدمها نگرش می دهد معلم کسی است که به آدم ها ابزار دیدن دنیا را می دهد و به آنها یاد می دهد که دنیا را دگرگونه ببینند و دنیای خودشان را آنگونه بسازند که لایقش هستند،همانطور که خداوند هم در قرآن کریم فرموده اند .

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان کشور با بیان اینکه کار معلم از علم می آید، گفت: همانطور که در ادعیه نیز می خوانیم علمی که منفعت ندارد باید از آن حذر کرد، چرا که آن علم علم جاهلی است ؛ علمی که حصولی است حاصل ایجاد نگرش است و کار معلم هم ایجاد نگرش است، ایجاد خلاقیت است ؛ خلاقیت از جنس خلق و آفرینش است و بنابر این معلم هم آفریننده است .

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته دنیا امروزه به معلم به مثابه گران قیمت ترین منابعشان نگاه می کنندگفت : آنان می دانند به هیچ شیوه ای به جز تعلیم و تربیت نمی توانند از منابع انسانی شان انسانهای خلاقی بسازند که کمک کند تا آنها به کشورهای ثروتمند تبدیل شوند .

مهاجرانی با اشاره به برخی از کشور های توسعه یافته جهان گفت: عامل موفقیت این کشورها ،اتکای آنها به نیروی انسانی و سرمایه گذاری بر روی آن بوده و اینکه به آدم هایشان آموختند که " شما می توانید ".

وی با تاکید بر اینکه نمی توانیم انتظار ثروتمند شدن داشته باشیم ، در حالی که دست روی دست گذاشته ایم ، گفت: نمی توانیم انتظار داشته باشیم که کار آفرینی در کشورمان رشد کند ولی انسانهای خلاق نداشته باشیم، حتما باید اول خلاقیت باشد بعد نو آوری باشد و بعد به کارآفرینی منتج شود .

مهاجرانی در ادامه گفت: ما مدت کمی مهمان دنیا هستیم ولی یقینا باید نقش های ماندگاری را در دنیا ایجاد کنیم و دنیا را از آنچه گرفته ایم بهتر تحویل دهیم و معلمان کسانی هستند که حتما دنیا را از آنچه که تحویل گرفته اند بهتر تحویل خواهند داد ،چون نقش شان ساختن است؛ معلم می سازد و سازنده است و چه چیز بهتر و مهمتر از ساختن انسان و تربیت کردن انسان .

وی یادآور شد: معلم و پدر و مادر به یک اندازه نقش ایفا می کنند یکی آدمی را به جهان می آورد و بدنیا می آورد و دیگری انسان را به عالم نور می آورد چراکه علم از جنس نور است، علم واقعی و عقل از جنس نور و روشنایی است ، نگرش و زیبا دیدن دنیا هم از جنش روشنایی است و خوشا بحال شما؛ کسانی که در راه نورانی کردن جامعه گام بر می دارید لذا هر یک انسانی که درست تربیت می شود چراغی است که این تاریکی را کم می کند خوشا بحال شما .

وی خطاب به معلمان یاد آور شد: نکند در اثر خستگی هایمان انسانی را از آنچه که بوده دورتر کنیم ؛ نکند یک وقت در مسیر تربیت به گونه ای رفتار کنیم که بچه هایمان را بیش از حد ناز پرورده بار بیاوریم ؛ نکند یکوقت بیش از حد به آنها خشونت نشان دهیم هر دوتای اینها آسیب است و امروز جامعه ما گرفتار اینگونه آسیبهاست، لذا مهم است که متعادل رفتار کنیم و گامهای درست برداریم .

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان کشور تاکید کرد: ساحت های ششگانه ای که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است دقیقا بر گرفته از متفاوت بودن نیازهای آدمی است، لذا مهم است که به این موضوعات خوب دقت کنیم .

وی گفت: یادمان باشد که در فرزندانمان چرایی را پرورش دهیم و بچه های پرسشگر و نقاد بار بیاوریم، کسانی که بلد باشند درست و به جا نقد سازنده کنند. چرا که امروز نقد سازنده گوهری نایاب است؛ حواسمان باشد ما باید از جنس پیامبری باشیم، جنس پیامبری جنس معلمی است! پس بیایید تا فرصت بودن داریم و تا هنوز دست ما در دست هستی است؛ نقشی بیافرینیم از جنس مثبت .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار