در پاسخ به پانا

قاسمی: توافق جدیدی با اروپا نداشتیم

عکس‌العمل ایران در قبال خروج آمریکا از برجام غیر قابل تصور خواهد بود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به برخی گمانه‌زنی های مطرح شده درباره برجام یادآور شد که توافق جدیدی با اروپا صورت نگرفته است.

کد مطلب: ۸۱۹۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
قاسمی: توافق جدیدی با اروپا نداشتیم

با توجه به اینکه یکی از پیش‌شرط‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران، مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است، بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره اینکه آیا مذاکرات روز پنجشنبه حسین جابری انصاری با مقامات اروپایی درباره یمن که همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل امریکا درباره برجام (۱۲ می،۲۲ اردیبهشت) انجام شد به معنای توافق جدیدی میان تهران و اروپا در این زمینه است؟ گفت: ««مذاکرات رم ادامه مذاکراتی بود که در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ داشتیم( مذاکرات سید عباس عراقچی با کشورهای اروپایی ایتالیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا و اتحادیه اروپا).»

وی ادامه داد: « این مذاکرات بین ایران و چهار کشور اروپایی در خصوص مسایل یمن درباره مصائب و مشکلات فاجعه بشری که در یمن در جریان است و موضوعات تلخ جامعه جهانیاست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «درباره نیاز مبرمی که مردم یمن با توجه به بمباران‌های متعدد در یمن گرفتار هستند صحبت‌هایی شد و این موضوع در رم ادامه پیدا کرد.»

به گفته قاسمی، بحث درباره چگونگی کمک‌های بشردوستانه پزشکی و امدادی به مردم یمن است و ایران تلاش می‌کند به سهم خودمان آلام و مصائب مردم مظلوم کاهش یابد. وی افزود: امیدوارم در آستانه ماه رمضان کشورهایی که این فجایع را ایجاد کردند و ادامه می‌دهند، از این فرصت استفاده و محاصره یمن را در این ماه مبارک رفع کنند و اجازه دهند کمک‌های انسان دوستانه به ویژه پزشکی به مردم مظلوم یمن برسد.

آمریکا پشیمان می‌شود

وی در بخش دیگری از اظهارارت خود درباره خروج آمریکا از برجام نیز تصریح کرد: «اینکه در ٢٢ اردیبهشت ترامپ و هیأت حاکمه آمریکا چه تصمیمی اتخاذ می‌کند، هنوز زود است و نمی‌توانم در این باره صحبت و پیشگویی کنم. هنوز باید صبر کرد، ما مردم صبوری هستیم. برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است، خروج از آن به سادگی امکانپذیر نیست.»

قاسمی با اشاره به اینکه ترامپ از ابتدا در این مورد وعده‌های زیادی داد و هنوز تا امروز صداهای گوناگونی از آمریکا می‌شنویم، بیان کرد: «خروج از برجام کار ساده‌ای نیست و عکس‌العمل ایران یک اقدام غیرقابل تصور برای آمریکا و شدیدا دردناک خواهد بود که موجب پشیمانی آمریکا می‌شود و تمامی زمینه‌های متصور از قبل طراحی شده است. آمریکا در صورت خروج از برجام باید تاوان سنگینی را بپردازد. »

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه برجام می‌تواند نقطه جدیدی باشد که تصویر روشنتری از سیمای آمریکا ارائه کند، اظهار کرد: « هیچ کشوری نمی‌تواند در هیچ پیمانی با آمریکا به تفاهم برسد. کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا را شاهد بودیم و بعد از ٢٢ اردیبهشت براساس اقدامات آمریکا تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد.»

به گفته قاسمی، ایران اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج خواهد شد، با صبوری و خردورزی کار را دنبال می‌کنیم و اگر برجام برای ملت ایران سودآور نباشد، قطعا تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

اشتباه استراتژیک مغرب

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتفاقات اخیر در روابط میان ایران و مغرب تصریح کرد: «وزیر امور خارجه مغرب سه‌شنبه گذشته به تهران آمد و دیداری با محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه داشت، ایشان موضوعاتی را مطرح و ادعاهایی داشت که پاسخ لازم را از ظریف دریافت کرد، ادعاها نادرست و کذب و احتمالا از کانون‌های مشخصی هدایت شده بود و بعد از بازگشت به مغرب اعلام کرد روابط را قطع و سفارتخانه‌ها بسته خواهد شد.»

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه ایران با حسن نیت درباه ادعاهای غلط طرف مغربی بررسی‌های لازم را انجام داده است، گفت: «پس از این بررسی‌ها بیش از گذشته برای ما اطمینان حاصل شد که آن ادعاها غلط و کذب است و هیچ مستندی برای آنها وجود ندارد. این اشتباهی استراتژیک از سوی دولت مغرب بود و بار اول نیست که مغرب از این نوع رفتارها انجام می‌دهد. »

وی درباره اینکه آیا ادعاهای مطرح شده از سوی مغرب از سوی جریان خاصی هدایت شده است، افزود: «شاید بتوان گفت که این اقدام و حرکت مغرب تحت هدایت سایر قدرت‌ها و برخی کشورهای معاند ایران رخ داده چون هر آنچه مطرح شده بود سخنان بی ربطی بود.»

مأموریت سفیر ایران یک ماه پیش در مغرب تمام شده است

قاسمی همچنین درباره وضعیت کارمندان سفارت ایران در مغرب و اینکه آیا ضرب الاجلی برای خروج آنها از کشور مغرب وجود دارد نیز بیان کرد: «ضرب الاجلی وجود ندارد و دست نمایندگی ما در مغرب باز است که به موقع آن کشور را ترک کنند و فکر می‌کنم طی روزهای آینده این کار عملی شود.»

وی تصریح کرد: « سفیر مغرب سه‌شنبه گذشته به همراه وزیر امور خارجه این کشور تهران را ترک کرده است. سفیر ایران در مغرب حدود یک ماه است به دلیل پایان ماموریتش به تهران بازگشته و سفارت ایران توسط نفر دوم اداره می‌شده که آنها نیز طی روزهای آینده به تهران باز خواهندگشت.»

خروج از ان پی تی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزینه‌های پیش روی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام از جمله خروج از معاهده NPT عنوان کرد: «گزینه‌های بسیاری برای ما متصور است و از مدتها پیش درباره آنها مطالعه کردیم. این موضوع (خروج از NPT) هم می‌تواند بخشی از مجموعه گزینه‌های ایران تلقی شود و درباره آن فکر شده و سازوکارهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.»

وی افزود: «بستگی دارد آمریکا چگونه و به چه شکلی تصمیم بگیرد و بخواهد از چه سیاستی در قبال ایران پیروی کند. ترجیح می‌دهم در مورد مکانیسم و گزینه‌های مطرح صحبت نکنم و آنها را احاله دهم به بعد از 22 اردیبهشت.»

لبنان الگوی مناسبی برای الگوبرداری کشورهای منطقه است

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره پیروزی قاطع حزب‌الله در انتخابات لبنان با بیان اینکه لبنان کشور مستقلی با احزاب، طوایف و گروه‌های مختلف است و به شیوه خوبی روند دموکراتیک در آنجا در جریان است، گفت: «این کشور نمونه خوبی برای الگوبرداری برخی کشورهایی که در منطقه دارای مشکلاتی هستند، است.»

وی ادامه داد: «اصل انتخابات و انتخابات اخیر اصل مبارکی است و هر آنچه مردم لبنان به آن رأی می‌دهند و هر دولتی که منتخب اکثریت مردم لبنان باشد، قطعا مورد حمایت و طرف همکاری ایران خواهد بود و ما به دولت جدید و افرادی که می‌توانند آرای مردم لبنان را جلب کنند تبریک می‌گوییم و حتما با آنها همکاری خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار