در گفت و گو با پانا

امیرحسین عباسی:گنجینه کتابخانه‌های علوم اسلامی در قالب چند لوح فشرده ارائه می شود

تهران (پانا) - کارشناس گنجینه های کتابخانه های علوم انسانی معتقد است، جمع‌آوری منابع ارزشمند علوم اسلامی و ارائه آن در قالب دیجیتال فرصتی برای دانشجویان، دانشگاهیان، طلاب و پژوهشگران این حوزه است تا با بهایی اندک صاحب کتابخانه‌ای بزرگ شوند.

کد مطلب: ۸۱۹۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
امیرحسین عباسی:گنجینه کتابخانه‌های علوم اسلامی در قالب چند لوح فشرده ارائه می شود

امسال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی یکی از فعالان بخش ناشران دیجیتال در نمایشگاه کتاب تهران است که با گنجینه‌ای از منابع علمی در شاخه‌های علوم انسانی و اسلامی میزبان دانشجویان، دانشگاهیان، طلاب و پژوهشگران حوزه‌های فقه، اصول فقه، تفسیر، حدیث و فلسفه شده است.

امیرحسین عباسی از کارشناسان این مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درخصوص اهداف و فعالیت‌های این مجموعه می‌گوید: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در سال ۱۳۶۸ با هدف دیجیتالی کردن منابع علوم اسلامی و به پیشنهاد مقام معظم رهبری آیت الله خامنه‌ای تأسیس شد. این مرکز امروز یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان نرم‌افزارهای علوم اسلامی در جهان است.

وی ادامه داد: اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه‌ای برای ارائه معارف حقّه اهل بیت علیهم‌السلام به جهانیان در شکل و قالب جدید، از اهداف مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی شمرده شده است.

عباسی در ادامه به معرفی چند محصول ارزنده و پرکاربرد این مرکز از جمله نرم‌افزارهای «جامع تفاسیر» و «جامع الاحادیث» پرداخت و گفت: نرم‌افزارهای «جامع تفاسیر» دربردارنده متن کامل 572 عنوان کتاب در 2413 جلد، شامل متن کامل قرآن کریم، 452 عنوان تفسیر فارسی و عربی در 2092 جلد، 4 عنوان تفسیر انگلیسی در 30 جلد، 15 فرهنگ‏‌نامه معتبر قرآنى در 31 جلد، 96 ترجمه (32 ترجمه فارسی مستقل، 17 ترجمه فارسی برگرفته از تفاسیر و 47 ترجمه در 25 زبان خارجى) ، 21 لغت‌نامه در 141 جلد و 3 آوانگاری انگلیسی قرآن کریم است. همچنین دیگر امکانات این مجموعه عبارتند از:

نمایش بیش از 1000 تصویر و افزون بر 60 قطعه فیلم مرتبط با آیات

تجزیه و ترکیب تمامی آیات قرآن

فایل آموزش صوتی و تصویری قابلیت های پژوهشی و محتوای علمی نرم‌ افزارهای نور، مانند: جامع تفاسیر نور، ارائه ‌شده در محتویات لوح فشرده برنامه

ترجمه گویای فارسی و انگلیسی قرآن کریم

15 دوره ترتیل کامل قرآن کریم

159 قرائت مجلسی از پانزده قاری جهان اسلام به همراه قرائت تحقیق خلیل حصری

وی درخصوص نرم‌افزار «جامع الاحادیث» نیز اظهار کرد: این نرم‌افزار مشتمل بر 181 عنوان کتاب در 428 جلد است و به عنوان اولین نرم‌افزار حدیثی در محیط ویندوز عرضه شده است. حجم بالای اطلاعات، کیفیت محتوایی از قبیل اِعراب و دقت، عرضه قابلیت‌های مختلف فنی از جمله در بخش جستجو و نمایش به همراه دیگر مزایای این نرم‌افزار، موجب شد تا این برنامه از سال 1379 تا کنون به عنوان مهم‌ترین نرم‌افزار حدیثی مورد استفاده پژوهش گران علوم اسلامی باشد. نیاز کاربران عمومی به احادیث و عدم آشنایی ایشان با متون عربی نیز موجب شد تا مرکز اقدام به تولید نرم‌افزار «گنجینه روایات نور» نماید. هدف از این نرم‌افزار، عرضه جامعی از کلیه کتب حدیثی دارای ترجمه بود. 233 عنوان کتاب در قالب 381 جلد، محتوای این کتابخانه حدیثی را تشکیل می‌دادند.

این کارشناس در ادامه به یکی دیگر از تلاش‌های مرکز در ایجاد یک کتابخانه دیجیتال مشتمل بر 15 هزار جلد کتاب اشاره کرد که از طریق سامانه noorlib.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

مرکز نور با ارائه 40 درصد تخفیف در سی‌‌و‌یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سالن ناشران دیجیتال، پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

برای آشنایی با سایر محصولات ارزشمند این مرکز سری به بخش «ناشران دیجیتال» در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزنید. ناشران دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه کتاب امسال به شمار می‌رود که هرروز از 10 صبح تا 10 شب در محوطه شمالی مصلا نزدیک به ایستگاه متروی مصلای امام خمینی میزبان دوستداران کتاب است.

سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار