رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ری گفت:

واکسینه شدن 34 هزار راس دام درشهرری علیه تب مالت

شهرری (پانا)- رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ری از واکسیناسیون 34 هزار و 800 راس دام علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) در دامداری های این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۹۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
واکسینه شدن  34 هزار راس دام درشهرری علیه تب مالت

محمد وحید تاویلی با اعلام این خبر گفت: در راستای اجرای این طرح 14هزار و 226 راس گوساله و 20 هزار و 670 راس گاو واکسینه شدند.
وی اظهار داشت: بروسلوز یک بیماری واگیردار عفونی مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری مشترک بوده و از طریق حیوان آلوده گاو، گوسفند، بز و حتی شتر به انسان قابل انتقال می باشد.
تاویلی، درد مفاصل، تب، لرز، بی اشتهایی، عرق شبانه،سر درد، درد بدن، کاهش وزن، درد زانو و سستی بدن را از علائم و نشانه های این بیماری در انسان و سقط جنین، زایمان نوزاد ضعیف و ناتوان، کم شدن شیر دام و عقیم شدن دام های نر را از علائم و نشانه های این بیماری در حیوان عنوان کرد.
این مسئول ادامه داد: به دلیل مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، واکسیناسیون این بیماری به صورت رایگان انجام می شود و این مهم امتیاز مثبتی می باشد که دولت در اختیار دامداران قرار داده است.
وی در خصوص شیر دام ها نیز گفت: به دلیل اینکه عامل تب مالت از طریق شیر محلی قابل انتقال است بر همین اساس نیاز است تا شیر پس از اینکه به دمای جوش رسید به مدت پنج دقیقه در حالت جوش باقی بماند.
رئیس دامپزشکی شهرستان ری در ادامه واکسیناسیون به موقع دام ها را یکی از مهم ترین راه های کنترل بیماری تب مالت عنوان کرد و از مایه کوبی به موقع دام های هدف بر علیه بیماری بروسلوز به عنوان یکی از مهم ترین راه های کنترل بیماری در جمعیت انسانی نام برد.
وی از دامداران خواست تا همکاری همه جانبه با تیم های مایه کوبی دامپزشکی جهت واکسیناسیون فراگیر دامها در سن مناسب بر علیه بیماری بروسلوز داشته باشند.

/خبرنگار: محمد محسنی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار