در گفت‌وگو با پانا

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن: گره احیای بافت‌های فرسوده به دست دولت گشوده می‌شود

تهران (پانا) - نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن می‌گوید دولت باید برای خرید زمین و مشارکت با مالکان بافت‌های فرسوده اقدام کند تا گره احیای بافت‌های فرسوده گشوده شود.

کد مطلب: ۸۱۹۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن: گره احیای بافت‌های فرسوده به دست دولت گشوده می‌شود

ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به برگزاری چندین جلسه میان انبوه‌سازان و وزارت راه و شهرسازی به منظور بررسی ابعاد مختلف احیای بافت‌های فرسوده اظهار کرد:‌ این جلسات منتج به نتیجه لازم نشد که یکی از دلایل آن ابهامات و مشخص نبودن شرایط ساخت دراین واحدها به طور کامل است به طور مثال طرحی برای کاهش نرخ سود به 6 درصد مطرح بود که توسط آقای روحانی دنبال شد و پس از چند ماه به نتیجه رسید اما ابعاد دیگر اجرای طرح نیز نیازمند پیگیری‌هایی است که هنوز انجام نشده است.

وی اضافه کرد:‌ دفتر بهسازی و عمران وزارت راه و شهرسازی درصدد است تا طرح بازآفرینی شهری وارد مراحل اجرایی شود اما این طرح یک طرح زما‌ن‌بر است و تقاضای ناشی از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن اولی‌ها در بافت‌های فرسوده نمی‌تواند تاثیر مستقیم و آن چنانی در بازار مسکن داشته باشد.

رهبر متذکر شد:‌ بیش از چندین سال است احیای بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی نیز در منطقه سیروس انجام شده است که ادامه دارد اما این بافت‌ها دارای مالکانی هستند که یا مستقر هستند و سکونت دارند یا آنکه اطلاع دقیقی از وضعیت مالکان آنها وجود ندارد؛ بنابراین ساماندهی مالکان و توافق با آن‌ها برای ساخت، مهمترین و جدی‌ترین بحثی است که در طرح بازآفرینی شهری مطرح است.

وی ادامه داد:‌ باید طرح جامعی تدوین شود تا مراحل مختلف کار معین و مشخص باشد و مشکلات اجرایی در طول کار وجود نداشته باشد.در سال‌های گذشته الگویی که برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده دنبال شده بود به گونه‌ای بود که چند پلاک با هم تجمیع می‌شد اما الگوی ساخت به گونه‌ای نبود که مشخص باشد طرح توسعه‌ای این بافت‌ها، وضعیت معابر در دهه‌های آینده، تاسیسات زیربنایی و سایر شرایط ساخت در آن به چه صورت است.

واحدهایی که دربافت‌های فرسوده کنونی ساخته می‌شود در‌آینده تبدیل به بافت فرسوده دیگری نشوند

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد:‌ از سوی دیگر باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که واحدهایی که در بافت‌های فرسوده کنونی ساخته می‌شود در‌ آینده تبدیل به بافت فرسوده دیگری نشوند و زیرساخت‌های موجود در این مناطق متناسب با توسعه این بافت‌ها باشد.

وی اضافه کرد:‌ یکی دیگر از مواردی که در این طرح دیده نشده است اسکان مالکانی است که در حال حاضر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند که تا زمان ساخت واحدهایشان بتوانند درآن سکونت داشته باشند.

سقف تامین مالی در بافت‌های فرسوده برای انبوه‌سازان معین نیست

رهبر تصریح کرد: یکی دیگر از ابهامات اجرایی طرح این است که مشخص نیست تامین مالی برای چه تعداد واحد مسکونی انجام می‌شود به طور مثال اگر انبوه‌سازان بخواهند 300 هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها بسازند تامین مالی برای این تعداد واحد انجام می‌شود یا خیر.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد:‌ از دو سال پیش 50 میلیون تومان وام ساخت برای بافت فرسوده پرداخت شد و در منطقه سیروس حدود 230 واحد ساخته شده است. زمین چندهکتاری دیگری نیز وجود دارد که در قراردادی که با شرکت عمران مسکن منعقد شده مقرر است بیش از 200 واحد در این زمین ساخته شود و این طرح به این آمار و ارقام محدود شده است.

وی اضافه کرد:‌ طرح جامعی برای ساخت مسکن در بافت فرسوده وجود ندارد در حالی که قوانین و دستورالعمل‌ها باید به گونه‌ای اطمینان‌بخش باشد که سرمایه‌گذار و انبوه‌ساز به آن اعتماد داشته باشد و نگران تغییر در این دستورالعمل‌ها نباشد.

رهبر خاطرنشان کرد:‌ سرمایه‌گذاران باید از شرایط تسهیلات ویژه شهرداری، وضعیت عوارض ساخت، اخذ مالیات و سایر مواردی که هزینه ساخت در این بافت‌ها را مشخص می‌کند اطمینان داشته باشند و نهادی آن را تضمین کند که در اجرا نیز به همان شکل باشد و دستخوش تغییر نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار